• Anonym (Äcklot?)

Ingen gästhandduk

I och med att jag fått känslan att vi är äcklon så väljer jag att vara anonym.

Here it goes:

Vi har ingen gästhandduk och detta verkar vara ett problem för vissa? Till exempel så öppnar alltid svärfar toalettdörren på vid gavel, efter toabesök och efterföljande handtvätt, och fnyser ogillande: "Jaha? Och vilken handduk ska jag torka händerna på?"

Vi har till och med fått en sån där liten (ful) "Gäster"-skylt att sätta upp vid gästhandduken av svärföräldrarna, men vägrar envist.

Varför ska vi sätta upp en ful skylt? Varför måste det finnas en speciell handduk för gäster? Är det VI som är så äckliga att en inte kan dela handduk med oss eller är det gästerna som är så vidriga att de måste ha egen handduk?

Jag har alltid minst två handdukar som hänger intill handfatet och jag kastar dem i tvätten åtminstone två ggr/vecka.

Har ALLA gästhandduk på toa? Har alla ful gästhandduksskylt på toan?

VEM är det som är äcklot?

• Svar på tråden Ingen gästhandduk
  • Anonym (emmy)

Men torkar man verkligen intimare delar på en liten hand-handduk?

Jag är glad om det finns en handduk på de ställen jag besöker, dvs inte enbart badlakan. Känner jag mig osäker torkar jag mig på byxorna eller med papper. Jag har överlevt i hela 29 år.

Man får lite perspektiv på saker om man bajsat i hål i golvet i Indonesien eller i svenska skogar, varit på festival och tvättat händerna med granbarr osv.

MEn visst har tråden fått mig att tänka till, man kanske skulle skaffa sig en liten såndär allmogeskylt med texten gäster... och en tillhörande handduk då förstås..

• Emeli
    Anonym (Äcklot?) skrev 2011-07-10 10:52:20 följande:
    Men varför antar man att familjen är äckligare än gästerna? Jag antar ju att ALLA torkar bara händer på HANDdukar.

ALLA våra handdukar är rena, ALLA används till bara händer, ALLA hänger intill handfatet...

Du och din familj vet att ni bara har använt handdukarna för att torka rentvättade händer, men hur ska gästerna kunna veta det?  Och hur ska gästerna kunna veta att ni tycker det är OK att de använder era handdukar? Folk har ju så olika vanor.

Hos oss har var och en i familjen sin egen handduk och en bestämd krok som den hänger på. Jag använder min till att torka händerna och ansiktet. Till övriga kroppen använder jag mitt duschlakan.

Vi har vanligtvis ingen speciell gästhandduk i vårt badrum eftersom vi har en gästtoalett. Där hänger jag alltid upp rena handdukar när vi ska ha gäster.
  • mumama

haha ... förlåt att jag skrattar men jag har aldrig tänkt på att det skulle vara äckligt att inte ha en gästhandduk... man är ju förhoppningsvis ren när man torkar händerna? Och om man har en gästhandduk, hur ofta byter folk den då? varje ggn det varit en gäst där? annars borde ju DET vara äckligt det med..?

• zygoma girl
    Anonym (Äcklot?) skrev 2011-07-10 11:05:40 följande:
    Men jag inser nu att andras handdukar är bra mycket äckligare än våra så i fortsättningen kommer jag INTE använda handduken (gäst eller annan) hos mina bekanta!

Precis min slutsats efter att ha läst tråden.

Man kanske ska köpa sig en liten resehandduk att ha i bakfickan??
  • Anonym (pop)
    Emeli skrev 2011-07-10 11:28:10 följande:
    Du och din familj vet att ni bara har använt handdukarna för att torka rentvättade händer, men hur ska gästerna kunna veta det?  Och hur ska gästerna kunna veta att ni tycker det är OK att de använder era handdukar? Folk har ju så olika vanor.
    Det kanske beror på vilken inställning man har till sin omgivning eller vad man gett sin omgivning för intryck av hygien. Jag å min sida förutsätter att handduken som mina vänner erbjuder mig inte är en skitig handduk som de torkat rumpan på. Det har liksom aldrig ens slagit mig. Dom är precis lika renliga och uppfostrade som jag är, trots att ingen av oss har en gästhandduk.
    Men om man vet med sig att ens vänner kanske kan misstänka att man ger dem en använd rumphandduk till händerna, ja då skulle jag också börja med gästhandduk. Samt se över varför de misstänker att jag är så ofräsch.
  • Frila2

Helt ärligt, jag tycker att det är trevligt att det finns en gästhandduk men jag är nöjd så länge det finns handdukar alls. Hos flera av mina vänner finns endast badlakan hängandes på badrumsdörren och nej, jag vill inte torka mina rentvättade händer på deras duschhanddukar. Det finns alltså bara ett badrum, som oftast i lägenheter. Hur rena och hygieniska mina vänner än är, nej jag vill inte använda deras badlakan för att torka mina händer. Det är faktiskt inte så trevligt. Sedan kan ni skratta bäst ni vill. Jag är inte rädd för bakterier eller på annat sätt nojjig men tyvärr, det är inte speciellt inbjudande för gäster.

• Anonym
    Anonym (Äcklot?) skrev 2011-07-10 11:05:40 följande:
    Hos oss torkar vi kroppar och ansikten efter avsminkning/tandborstning med badlakanen som hänger på andra sidan badrummet.

Men jag inser nu att andras handdukar är bra mycket äckligare än våra så i fortsättningen kommer jag INTE använda handduken (gäst eller annan) hos mina bekanta!
    Alla är vi olika. Att torka ansiktet på ett badlakan som kan ha råkat komma åt könet (eller kanske till och med grävt i könet vid torkningen, vet inte hur ni gör) eller så skulle jag ALDRIG torkat ansiktet med. Så du tycker att de som torkar ansiktet med handdukar har äckligare handdukar än ni, jag tycker att ni har äckligare ansikten!

Menar det inte som att starta upp en lång diskussion eller gräl utan snarare det jag sa tidigare: "Alla är vi olika." Kanske därför man ska ha gästhandduk ALLTID?
  • Anonym (pop)
    Anonym skrev 2011-07-10 12:45:29 följande:
    Alla är vi olika. Att torka ansiktet på ett badlakan som kan ha råkat komma åt könet (eller kanske till och med grävt i könet vid torkningen, vet inte hur ni gör) eller så skulle jag ALDRIG torkat ansiktet med. Så du tycker att de som torkar ansiktet med handdukar har äckligare handdukar än ni, jag tycker att ni har äckligare ansikten!

Menar det inte som att starta upp en lång diskussion eller gräl utan snarare det jag sa tidigare: "Alla är vi olika." Kanske därför man ska ha gästhandduk ALLTID?
    Inte för att vara sådan, men i de allra flesta relationer kommer nog ansiktet och könet i kontakt lite då och då. Drömmer Å då snackas det inte mycket om hur ÄCKLIGT det skulle vara. Men som du skriver, alla är olika och hos er kanske det inte funkar så.

Jag har inte gästhanddukar för om våra vanliga handhanddukar är rena nog för oss att torka oss på så anser jag även att de är rena nog åt våra gäster.
  • Anonym
    Anonym (pop) skrev 2011-07-10 12:51:25 följande:
    Inte för att vara sådan, men i de allra flesta relationer kommer nog ansiktet och könet i kontakt lite då och då. Drömmer Å då snackas det inte mycket om hur ÄCKLIGT det skulle vara. Men som du skriver, alla är olika och hos er kanske det inte funkar så.

Jag har inte gästhanddukar för om våra vanliga handhanddukar är rena nog för oss att torka oss på så anser jag även att de är rena nog åt våra gäster.
    Vad menar du? Insinuerar du att vi inte suger av/slickar av varandra i mitt förhållande? Jag antar att man har skilda badhanddukar nämligen, men att man utför oralsex på den andre? Eller? Om jag torkar ansiktet med min egen badhanduk så är det ju EVENTUELLT mitt eget kön jag får i mungipan.Men visst, har man inget emot det så är det ju bara att köra på.  En del kysser sin partner efter att han/hon har varit därnere, andra inte... Alla tycker olika och jag tänker inte bli upprörd hur det än är.

Dessutom så är det väl meningen att man ska vara ren i ansiktet efter att man tvättat det (=torkar sig sen), men under sex så är ju det knappast syftet. Då är det väl kön överallt typ och man tvättar sig efteråt. Förstår mao inte poängen eller jämförelsen om det nu var sex du alluderade till.
  • Anonym (Jo, det tycker)

Våra gäster får alltid en egen handduk när de kommer och om de ska stanna mer än en dag. Annars så finns det en gästhandduk i annan färg som hänger vid våra, om det så bara är enda gäst som torkat sig på den, så tvättar jag den när jag tvättar resten av handdukarna. Torkar mig aldrig på andra familjers handdukar och använder toapapper istället. Ja, det är för att jag tycker att det är äckligt att dela. Så mitt svar på TS fråga är, japp ni är äckliga som inte har en gästhandduk.

• Anonym (pop)
    Anonym skrev 2011-07-10 13:32:10 följande:
    Vad menar du? Insinuerar du att vi inte suger av/slickar av varandra i mitt förhållande? Jag antar att man har skilda badhanddukar nämligen, men att man utför oralsex på den andre? Eller? Om jag torkar ansiktet med min egen badhanduk så är det ju EVENTUELLT mitt eget kön jag får i mungipan.Men visst, har man inget emot det så är det ju bara att köra på.  En del kysser sin partner efter att han/hon har varit därnere, andra inte... Alla tycker olika och jag tänker inte bli upprörd hur det än är.

Dessutom så är det väl meningen att man ska vara ren i ansiktet efter att man tvättat det (=torkar sig sen), men under sex så är ju det knappast syftet. Då är det väl kön överallt typ och man tvättar sig efteråt. Förstår mao inte poängen eller jämförelsen om det nu var sex du alluderade till.
    Precis. Jag har svårt att se hur man kan tycka att det är äckligare att torka sig på en handduk som man använder när man är ren än att utföra oralsex. Det var bara det. Men som sagt, alla är olika.
  • Anonym

Nej, vi har ingen gästhandduk. Vi har fyra krokar där "torka händerna"-handdukar hänger och gästerna få ta och använda någon av dem.

När vi har gäster som sover över så får de låna "egna" och nytvättade badlakan/duschhanddukar.  

• Anonym (Äcklot?)
    Frila2 skrev 2011-07-10 12:29:39 följande:
    Helt ärligt, jag tycker att det är trevligt att det finns en gästhandduk men jag är nöjd så länge det finns handdukar alls. Hos flera av mina vänner finns endast badlakan hängandes på badrumsdörren och nej, jag vill inte torka mina rentvättade händer på deras duschhanddukar. Det finns alltså bara ett badrum, som oftast i lägenheter. Hur rena och hygieniska mina vänner än är, nej jag vill inte använda deras badlakan för att torka mina händer. Det är faktiskt inte så trevligt. Sedan kan ni skratta bäst ni vill. Jag är inte rädd för bakterier eller på annat sätt nojjig men tyvärr, det är inte speciellt inbjudande för gäster.
    Men diskussionen handlar ju inte om att det BARA finns badlakan.
  • Miss Cee
    Anonym (Äcklot?) skrev 2011-07-09 22:49:08 följande:
    Men vad är skillnaden på att dela handduk med "familjen" eller dela handduk med alla andra gäster? Är vi äckligare än besökarna? Eller menar ni (inte bara du miss cee utan alla ni som tycker att det är otrevligt att dela "familjens" handduk) att vi ska hänga upp flera gästhanddukar när vi har flera gäster på besök samtidigt?
    (svarar nu, bättre sent än aldrig)

Den stora skillnaden är att gästhanddukar förutsätts vara nya och fräsha. Även om man delar dem med några gäster till så har iaf inte en hel familj (samt familjens gäster) använt dem i en vecka. Det ingår ju liksom i hela tanken med gästhandduk att han tillhandahåller en ren gästhandduk, men det är klart att det kan finnas människor som byter gästhanddukar en gång om året också....

En annan punkt är att gäster generellt tvättar händerna och inget annat när de är gäster. Vilket knappast är fallet med familjens egna handdukar, även om de inte används som "rumphanddukar" :) Dvs jag kan som gäst förutsätta att jag genom att använda gästhandduken enbart behöver dela den med andra nytvättade händer.

Nej, en gästhanduk per gäst behövs inte. Men om man har så mycket folk hemma (tex fest) att det är troligt att en enda handduk snabbt blir solkig så bör man hänga upp fler.
  • hallonpannkaka
    Miss Cee skrev 2011-07-12 21:42:03 följande:
    (svarar nu, bättre sent än aldrig)

Den stora skillnaden är att gästhanddukar förutsätts vara nya och fräsha. Även om man delar dem med några gäster till så har iaf inte en hel familj (samt familjens gäster) använt dem i en vecka. Det ingår ju liksom i hela tanken med gästhandduk att han tillhandahåller en ren gästhandduk, men det är klart att det kan finnas människor som byter gästhanddukar en gång om året också....

En annan punkt är att gäster generellt tvättar händerna och inget annat när de är gäster. Vilket knappast är fallet med familjens egna handdukar, även om de inte används som "rumphanddukar" :) Dvs jag kan som gäst förutsätta att jag genom att använda gästhandduken enbart behöver dela den med andra nytvättade händer.

Nej, en gästhanduk per gäst behövs inte. Men om man har så mycket folk hemma (tex fest) att det är troligt att en enda handduk snabbt blir solkig så bör man hänga upp fler.
    Det är det här jag velat säga hela tiden, men jag har inte kunnat formulera mig på detta ypperliga sätt.
    Tack Miss Cee! :)
  • Marpal
    Anonym (blä!) skrev 2011-07-09 19:29:53 följande:
    Vi har ingen skylt där det står "gäster". Men vi har en uppsättning med handdukar på ena sidan handfatet och en enkel i en avvikande färg på andra sidan. Det är upp till folk att tänka själva. Min mans handduk byts varje dag och om helgerna ofta 2 gånger per dag. Inte vet jag vad han sysslar med som gör hans handduk så skitig med en gång (och jag tror inte att jag vill veta heller...)

Ett par i vår "vännerkrets" har en handduk i sitt badrum. Den brukar vara så skitig att den kan stå själv utan krok. Dessutom har de ett hårdtvål som har sprickor i sig där det fastnar hår och smuts. När vi ska åka till dem har jag alltid en liten flaska tvål och en ren handduk i min väska. Helst låter jag bli att gå in i deras badrum öht!
    sirisdotter skrev 2011-07-08 22:52:48 följande:
    Hade en väninna som körde den "indiska stilen" :   vänster hand för toabesök -   höger hand för mat.     Hennes mamma sade dock till henne att skaffa toapapper till sommarstuga,   när hon bjudit  någon dit.
    Kenize skrev 2011-07-08 14:58:44 följande:
    Lærde mig den hårda vægen att sværmor har en "rumphandduk" hængande framme i badrummet. Den ær alltid lite avvikande i form och færg mot de andra två som hænger vid handfatet och jag har alltid tagit før givet att det var en sk gæsthandduk framhængd infør vårt besøk men fick en dag veta att nej, det var hennes rumphandduk.
    Kräks  Men usch, vad man kan hitta när man sitter och ströläser...
Svar på tråden Ingen gästhandduk