• Anonym (Äcklot?)

Ingen gästhandduk

I och med att jag fått känslan att vi är äcklon så väljer jag att vara anonym.

Here it goes:

Vi har ingen gästhandduk och detta verkar vara ett problem för vissa? Till exempel så öppnar alltid svärfar toalettdörren på vid gavel, efter toabesök och efterföljande handtvätt, och fnyser ogillande: "Jaha? Och vilken handduk ska jag torka händerna på?"

Vi har till och med fått en sån där liten (ful) "Gäster"-skylt att sätta upp vid gästhandduken av svärföräldrarna, men vägrar envist.

Varför ska vi sätta upp en ful skylt? Varför måste det finnas en speciell handduk för gäster? Är det VI som är så äckliga att en inte kan dela handduk med oss eller är det gästerna som är så vidriga att de måste ha egen handduk?

Jag har alltid minst två handdukar som hänger intill handfatet och jag kastar dem i tvätten åtminstone två ggr/vecka.

Har ALLA gästhandduk på toa? Har alla ful gästhandduksskylt på toan?

VEM är det som är äcklot?

• Svar på tråden Ingen gästhandduk
  • Anonym (snubbo)

Oj vad folk är om sig och kring sig när det gäller handdukar!

Vi är säkert supersnuskiga i jämförelse, jag och min man. Vi har en handduk som vi använder till ansikte och händer. Kommer någon hem och går på toa hos oss använder de också den, förutsätter jag. Har faktiskt inte reflekterat över den saken.

Vi delar också på vår duschhandduk. Så den torkar vi båda oss ÖVERALLT med...

Och det värsta av allt - vi byter inte handdukar enligt schema utan när de börjar kännas ofräscha. Ibland kan det gå flera dagar efter att de börjar kännas lite ofräscha innan någon tar sig för att byta.

Men det är väl bra för miljön iallafall.  

• Frila2

Vi har gästhandduk på både gästtoaletten och i badrummet. Jag tycker det är lite jobbigt när man kommer hem till någon som endast, och då menar jag endast, har två duschhanddukar hängande. Jag kan ju inte veta om de är använda eller inte och är de använda så vill jag faktiskt inte torka mina händer på deras handdrukar där de torkat både det ena och det andra.
    Sedan är jag inte speciellt noga med andra liknande grejer men just handdukar är ofräsht. Finns de ingen gästhandduk utan bara handhanddukar (ja, ni fattar) tänker jag att de säkert bara torkat händerna på och så använder jag de.

Personligen skule jag aldrig komma på tanken att byta handdukar varje dag.Tycker det känns överdrivet och rejält slösande och slitande. Har vi haft mycket gäster en period så byts handdukarna efter en vecka,  annars efter två-tre veckor. Vi använder ju våra egna så vi använder vår egen smuts bara Gästhanddukarna används inte av övrig familj utan är just för gäster.

• Anonym (snubbo)

Förresten - det du skulle kunna göra med svärfar är att du ger honom en egen handduk i handen direkt när han kommer hem till er. Och säger "Eftersom du har bacillskräck tänkte jag att det kunde vara skönt för dig att ha en egen handduk om du vill tvätta händerna."

• Anonym

jag och min sambo har varsin. Eftersom jag använder min handduk till ansiktet när jag tex har sminkat av mig så vill jag inte att någon som bara tvättat av sina händer lite slarvigt ska använda min handuk. Usch. Så alla i familjen har varsin, och även gästerna har en. Det tycker jag är fräschast. Har en liten ful gästskylt som förra 'garen satt upp. Men då fattar iallafall gästerna vilken som ska torka sig på. ;)

tex när man är hemma hos svärföräldrarna så finns det aldrig gästhanduk utan man måste torka sig på deras äckliga urtvättade handdukar.

• Anonym (Äcklot?)

Vi har en STOR pumpflaska med handsprit stående på handfatet så om man nu är bacillskräckig (rädd för våra handdukar?) så kan man sprita händerna.

Jag tror dock inte att svärfar (eller vår bekant som också kommenterade avsaknaden av gästhandduk) är rädd för baciller, jag tror bara att han är anal - det ska vara som han alltid haft det, så som de har hemma hos sig (annars hade de väl inte gett bort gästskylt och gästhanddukar till barnen?).

• Anonym (snubbo)

TS - jag tänkte mer att du skulle göra det för att få tyst på honom.

• Anonym (MolliBolli)

ha ha haha haaa... Mina svärföräldrar tar med sig egna handdukar, både för kropp och händer.... Sen blir jag tokig när det hänger typ 10 handdukar i vårt badrum ((har bara ett bardrum)) som om jag inte har handdukar att "låna" till dem......

jag har gästhandduk o sen står det gäster ovan, alla våra övriga gäster "accepterar" detta, men dom tar med sig egna....

((kanske bör tilläggas att de bor på annan ort o sover över hos oss))   

• smulpaj01

Sicket larv........ har aldrig haft gasthanduk och ingen av mina vanner har det heller.

Vad hander om ni precis haft andra gaster hemma, maste ni byta da sa att svarfar far en egen?

Nasta gang han ar pa vag till er tycker jag ni ska saga:

"tank pa att om du ska skita hemma hos oss far du ta med dig egen handduk"

• Pussesnuttan

Ts,
    Förstår inte varför du INTE vill ha gästhandduk?
    Jag vill inte att våra gäster ska använda våra handdukar, därför har jag gästhannduk.

• Frila2
    smulpaj01 skrev 2011-07-08 10:11:09 följande:
    Sicket larv........ har aldrig haft gasthanduk och ingen av mina vanner har det heller.

Vad hander om ni precis haft andra gaster hemma, maste ni byta da sa att svarfar far en egen?

Nasta gang han ar pa vag till er tycker jag ni ska saga:

"tank pa att om du ska skita hemma hos oss far du ta med dig egen handduk"
    Jag tycker inte alls att det handlar om larv utan om hyfs. Det är trevligt och artigt att erbjuda en handduk till gäster som man själv inte har använt till varken händer eller ansikte (eller övrig kropp heller för den delen).
    Hur besvärligt kan det vara att ha en extra handduk hängande i badrummet? Jag byter gästhandduken direkt vid de tillfällen någon har sovit över och man kan räkna med att de torkat ansiktet eller så med handduken. Är det bara människor här på besök över dagen så byter jag inte får då räknar jag krasst med att de endast torkat nytvättade händer med handduken. Anledningen till att vi har gästhandduk är att jag använder min handduk till att torka både händer och ansikte och då tycker jag inte att det är fräsht att endast ha de handdukarna till gäster.

Är det snålhet som gör att man inte kan hänga fram en gästhandduk utan vill att gästerna ska ta med sig en egen? Jag skulle skämmas om jag inte hade en gästhandduk och framförallt över att be någon ta med sig en egen.
Svar på tråden Ingen gästhandduk