• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • EW

Nån som har någon aning om hur många cm det skiljer mellan olika storlekar? Har en body i stl 68 som jag skulle vilja göra om til stl 56 och 62.

• Hallonpajen

EW: Har du några kläder att mäta på? Det skiljer helt OTROLIGT mycket mellan storlekar - jag plockade ner mina gamla bebiskläder i helgen och mätte mot Ottobre-mönster och det stämde inte alls!! Deras mönster verkar generellt vara en storlek större än de jag köpt - strl 56 enligt Ottobre motsvarar t.ex. en 62 i de inköpta bodysar jag har.

Annars skiljer det ca 3-4 cm på längden och ca 1,5-2 cm i ärmarna mellan de storlekar du nämnde. Bredden varierar ju oxå något enormt och där lägger de flesta mönster på ca 0,5 cm på ena sidan (= 1 cm per stycke vilket ger 2 cm runtom) per storleksökning.

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Nu har jag äntligen kommit igång med bebispysslandet! I helgen blev det en body + dregglis till en kompis son i strl 68 och ett babynest (vad många olika "modeller" det blir!! :D)

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • skogsmor

Såg att det har sytts bäddmadrass. Jag köpte en bäddmadrass  ( tunnaste varianten) på ikeas fyndavdelning, klippte till i stl så jag fick bäddmadrasser till vaggan, mjukliften och spjälsängen. Kantade med kantbandet som satt på madrassen som jag sprättade bort innan jag började klippa. Hade en bra bit över som senare använts som mellanlägg till någon filt m.m. 
    När jag sedan har bäddat så lägger jag en plastad frotte och sedan bädddmadrassen på. Jag har vid behov tvättat dem i 60 grader och de torkar jätte fort. 

• trz

Vet inte om det här hör hemma här, men har en beige/blå emmaljunga som jag skulle vilja färga svart, alltså hela klädseln. Någon som vet om det går att klä av en emmaljunga helt och om det är möjligt att färga i maskin?

• Twizz
    skogsmor skrev 2012-06-04 22:12:25 följande:
    Såg att det har sytts bäddmadrass. Jag köpte en bäddmadrass  ( tunnaste varianten) på ikeas fyndavdelning, klippte till i stl så jag fick bäddmadrasser till vaggan, mjukliften och spjälsängen. Kantade med kantbandet som satt på madrassen som jag sprättade bort innan jag började klippa. Hade en bra bit över som senare använts som mellanlägg till någon filt m.m. 

När jag sedan har bäddat så lägger jag en plastad frotte och sedan bädddmadrassen på. Jag har vid behov tvättat dem i 60 grader och de torkar jätte fort. 

Smart ide! :)
  • Miiiis
    Gadget skrev 2012-06-03 23:28:53 följande:
    Hur gör du gallerfilten?
    Vet inte riktigt de korrekta termerna, men jag började med 110 lösmaskor och gjorde sen stolpar 3 varv så att det blir en hel kant. Nästa varv började jag med 4 stolpar sen en lm (hoppa över en maska där lm är så att det blir ett hål), 10 stolpar 1 lm, 10 stolpar 1 lm osv tills hela varvet är slut (såg til så att inte sista "hålet kom för nära kanten, vill ha en stabil kant) Nästa varv virkade jag stolpar tills jag kom till ett hål, precis efter hålet gjorde jag ett nytt hål (1lm och hoppa över en maska) så att resultatet blir en serie "hål" diagonalt över filten.

Kan lägga upp bild när jag är klar sen. 
Svar på tråden Syjunta för gravida!