• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • BollanB
    trz skrev 2012-06-04 22:18:12 följande:
    Vet inte om det här hör hemma här, men har en beige/blå emmaljunga som jag skulle vilja färga svart, alltså hela klädseln. Någon som vet om det går att klä av en emmaljunga helt och om det är möjligt att färga i maskin?

Det brukar inte funka om det är syntetmaterial, färger fäster inte då. Utan med 100% bomull är det lättast att få ett bra resultat. Men jag vet ju inte vad det är för material i Emmaljungas vagnar....
  • trz

Inte jag heller, och jag hittar ingen lapp och jag vet inte vilken modell det är.. :/

• jhk88
    Trolltoka skrev 2012-06-05 17:02:04 följande:
    Apropå barnvagnar, har ni nå tips på vagnar som är lätta att klä om både inredning och sufletten? Först och främst sufletten?

Bugaboo är en vagn t.ex. det är många som väljer att sy suffletter till de vagnarna
  • Mlir

JAg kan inte tänka mig att det är bomull i emmaljungas vagnar för så känns inte bomull... Och skulle det vara bomull så måste den vara så pass impregnerad att färgen inte fäster ändå. Om tyget var sådan bomull som går att färga skulle tyget suga åt sig vatten när det regnar. Och det finns det ju ingen vagn som gör då det är väldigt opraktiskt med en vagn som blir dyblöt och läcker in vatten på barnet så fort minsta lilla regndroppe kommer :)

• Trolltoka
    jhk88 skrev 2012-06-05 19:33:04 följande:
    Bugaboo är en vagn t.ex. det är många som väljer att sy suffletter till de vagnarna

Jo buggan verkar vara rätt lätt att sy till, men har inte fastnat för det skelettliknande utseendet.... Antar att det är rätt kört att sy om en dagens emmaljunga? (Gillar mer rejäla vagnar)
    trolltoka.wordpress.com trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13* thirdoneisacharm.wordpress.com
  • Chinx

Har sett flera babynest här i tråden. Får man fråga var ni hittat mönster? Skulle vilja prova detta själv..

• VilkenLycka

Jag har precis klätt om en emmaljunga från slutet av 90-talet. Om det var lätt eller inte är ju svårt att säga allt beror på sömnadsvana. Jag är utbildad sömmerska. Men tar man det lugnt och metodiskt så går det mesta. Jag kunde skruva isär suffletten och det känns nästan nödvändigt för att resultatet skall bli lyckat. Den gamla suffletten sprättade jag isär och använde som mönster samt återanvände vadd och förstärkningar som var i. Jag fotade alla moment och skrev ner hur det var gjort så jag hade det att titta på när jag skulle få ihop allt igen.

Det var väldigt roligt och nu har jag en FIIIN vagn till mitt sista lilla knyte! 

• JM76
    Chinx skrev 2012-06-05 22:44:01 följande:
    Har sett flera babynest här i tråden. Får man fråga var ni hittat mönster? Skulle vilja prova detta själv..
    Jag använde den här beskrivningen (med några småjusteringar):

lindabireseveriksson.blogg.se/bebislangtan/2010/august/har-sytt-ett-babynest.html

Köpte hobbyskum på rulle på Jysk och stoppning till "tuben" på Panduro. Ångrar lite att jag inte köpte ett par billiga kuddar från IKEA och tog stoppning från i stället. Det hade säkert funkat lika bra och blivit billigare.
Svar på tråden Syjunta för gravida!