• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • katja1

Funderade på att sy solskydd till vagnen (bugaboo donkey), men vet inte riktigt hur det blir bäst. Det får ju inte bli för tätt nertill men spänner man upp "gardinen" mot chassit så skiner ju solen in från sidorna... Har nån här kommit på något smart sätt?

• elinsc

Slängde ihop denna innan vi åkte iväg på lite vägning av lilla bebisen. Försökte få lite ordning i skötväskan.

Inspirerad av: www.etsy.com/shop/minnebites
    jmynt skrev 2013-05-06 08:59:59 följande:
    Nån som vill hjälpa mig lite'? Jag har helt kört fast och vet inte alls vad jag ska hitta på för pyssel till bebisen nu...Kläder har vi så vi kan sälja, hade tänkt att sy en wrap till babyskyddet men vill inte börja med det innan jag har köpt ett så man vet vart bältena ska sitta. Så vad ska jag hitta på nu, är helt tom i huvet och kommer inte på nåt alls. Filtar har vi också en hel del och har även täcke o kudde till babykorg/vagn....Snälla hjälp mig med ideér på vad jag kan hitta på nu..
    Så detta är ju lite mer pyssel du kan göra :) Tänkte även göra en tunga till krypet som man kan stoppa salva, olja och lite sånna småsaker i :) Kanske inte den mest praktiska men det är ju så kul och sen när barnet bli äldre så blir det säkert en väldigt populär leksak :)

• Aileen Allannah
    katja1 skrev 2013-05-06 17:18:46 följande:
    Funderade på att sy solskydd till vagnen (bugaboo donkey), men vet inte riktigt hur det blir bäst. Det får ju inte bli för tätt nertill men spänner man upp "gardinen" mot chassit så skiner ju solen in från sidorna... Har nån här kommit på något smart sätt?
    Jag hade en Brio Go, och på den spände jag helt enkelt upp en tunn filt, fastsatt med klädnypor på sufletten och sen låg den över handtaget, och lite ner på sidorna. Så kunde jag liksom flytta filten åt ena eller andra hållet om solen flyttade sig. Kan du göra något likande? Det är ju inte bra att det är helt tätt heller. Annars en såndär förlängning av sufletten?
  • katja1

Ja jag har funderat på nån filt, men den blir så stor då den ska täcka båda barnen (tvillingar) och helst lite på sidorna också... Utan att det blir för tätt! Skulle gärna sy en förlängning av suffletten men hur gör man det? Får det stadigt etc? Ska tyget ha uv-skydd?

• Diabetikern Jojo

Katja - Vår nya vagn har den där extra biten på suffletten som man kan fälla ner för solskydd och jag tror att du kan sy på det på en vanlig! Kanske svårt att få den att haka i beroende på hur din sufflett sitter fast men annars sy dit band att knyta/knäppa upp den med så kan du lätt fälla ner när det behövs!

• Diabetikern Jojo

Våra flickor är nu 4 månader och har suttit i matstolar sedan några veckor tillbaka! Vi hade egentligen tänkt köpa TrippTrapp-stolar men det blev två vanliga IKEA-stolar med bricka! Jag tyckte att dynan som IKEA sålde till stolen dels var alldeles för klen och dels inte täckte hela ryggstödet så det slutade med att jag köpte två vanliga huvudkuddar (Gosa Slån 12:-/st) och sedan markerade jag efter ryggstödet på kudden och drog sedan knapptråd genom för att kudden inte skulle bli för tjock! Sedan öppnade jag kudden på toppen och tömde en del stoppning för att kunna sy igen den efter ryggstödets mått och klippte sedan av det överblivna! Flickorna har suttit jättebra med dem och nu har jag äntligen sytt fodral till (sydd som ett kuddfodral som är övervikt nertill)! Det hade säkert varit snyggare att dra trådarna direkt genom fodralen också men jag vill kunna ta av dem och tvätta utan att behöva tvätta hela kudden! Jag har (efter mycket om och men) lyckats få ihop två dreggellappar med kardborrband som knäppning! Jag får inte riktigt till det när jag syr dem så det blir ett par veck i trikån! Några tips? Jag använda iaf en fleecefilt för 39:- från IKEA att ha som baksida! Det var billigare att köpa denna fleecefilt än att köpa flecce per meter! Helt galet! ;)

Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo
    Liama skrev 2013-05-05 18:53:47 följande:

Så har även jag sytt ett blöjfodral och en skötbädd. Båda till skötväskan: 

Jättefint! Vad använde du för "stoppning" till skötbädden?
    Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • katja1

Tack Jojo! Har googlat runt och hittat bilder på såna jag vill sy, "solkepsar". Tänker fästa antingen med duschdraperi-ringar eller hängselknäppen. Får fundera lite vad som blir bäst. Suffletterna på bugaboos är rätt tunna. Förstår att jag måste ha nånslags "gummipinne" längst ner för att hålla form och stadga... Frågan är var man hittar såna..?

• Aileen Allannah
    katja1 skrev 2013-05-07 12:04:36 följande:
    Tack Jojo! Har googlat runt och hittat bilder på såna jag vill sy, "solkepsar". Tänker fästa antingen med duschdraperi-ringar eller hängselknäppen. Får fundera lite vad som blir bäst. Suffletterna på bugaboos är rätt tunna. Förstår att jag måste ha nånslags "gummipinne" längst ner för att hålla form och stadga... Frågan är var man hittar såna..?
    Jag tänker att såndär gardinvajer kan fungera? Du vet, en spiral klädd med plast som man hänger upp gardiner på? Eller den kanske är för svajig? Jag tycker det har varit bra att ha varsitt solskydd, inte ett gemensamt.
Svar på tråden Syjunta för gravida!