• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Diabetikern Jojo

Min sambo tränar varje tisdags kväll och då brukar jag ha full rulle med barnen men idag gick det till och med så bra att jag hann sy en blöj-fodral! Jag har velat göra en jättelänge men har knåpat lite på hur jag ska få ihop det! Eftersom vi har tvillingar så vill jag kunna ha fler blöjor i så det blev en tre-ficks-modell! Jag är inget esse på att sy men jag blev riktigt nöjd! Den tar ju sjukt stor plats men det får plats i väskan 8 blöjor och ett fullt paket med tvättservetter - dessutom tar det ju stor plats ändå om man har det ligga löst i väskan! Flört

Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • jmynt

Lite gammalt o lite nytt. Body och filt är ett tag sen jag sydde och blöjfodral och skötbädd sydde jag igår. Skötbädden är sydd av vanligt bomullstyg som jag har "vaxat" med ett vanligt stearinljus så att det står emot väta och så har jag två lager fleece som stoppning.  

Idag har jag suttit i fyra timmar konstant och sytt raksöm!! Fick ett uppdarg att laga alla sömmar på ett båtkapell. När jag var nästan klar så börjar symaskinen bråka, den nyper av övertråden och så blir det massa trassel på undersidan....Jag har testat allt, rensat ludd, spolat o trätt om undertråden, trätt om övertråden och bytt nålen men inget hjälper.... Tror ni att jag har kört ihjäl den?
  • Odella

Jmynt: smart med stearinljuset!

Vet tyvärr inte mkt om symaskiner men min sambo säger symaskinsoljan kanske behöver bättras på?

• Liama
    Diabetikern Jojo skrev 2013-05-07 21:21:40 följande:

Okej! Vaxduken blir "sköt-sidan" då!? Jag är inte riktigt nöjd med den skötbädd vi har i skötväskan så jag skulle vilja sy ett bättre!

Precis. Lätt att torka av...

/Martina
  • Diabetikern Jojo
    Liama skrev 2013-05-08 21:43:23 följande:

Precis. Lätt att torka av...

/Martina

Ja det är just det som jag saknar på den vi har! Den har ett tygöverdrag som man får tvätta hela tiden - skitstörigt! Ska genast starta projektet "hitta-en-passande-vaxduk"! Hahaha... Flört
  • Diabetikern Jojo

De senaste dagarna har jag ju hunnit sy en hel massa ju - barnen har varit mer medgörliga! Flört Idag lyckades jag få ihop en snuttefilt av trikå med knut i ena hörnet! Jag har använt trikåsnedslå från Bibbis Textil för att underlätta för mig själv - vet inte om jag hade haft tålamod eller tid att klippa en remsa trikå som jag sedan hade fått stryka och sedan sy på! Obestämd Tyvärr missade sömmen snedslån på undersidan på ett litet parti vid knuten men detta hamnade i knuten så det syns inte! Även skarven där snedslåns start och slut möts hamnade i knuten (planerat) så jag blev väldigt nöjd! Nu får vi se om snutten går hem hos barnen! Tänkte sy några stycken så att det alltid finns några tillgängliga (läs: rena) när det är dags att tvätta!

• Mlir
    jmynt skrev 2013-05-08 15:33:17 följande:

Lite gammalt o lite nytt. Body och filt är ett tag sen jag sydde och blöjfodral och skötbädd sydde jag igår. Skötbädden är sydd av vanligt bomullstyg som jag har "vaxat" med ett vanligt stearinljus så att det står emot väta och så har jag två lager fleece som stoppning. 

Idag har jag suttit i fyra timmar konstant och sytt raksöm!! Fick ett uppdarg att laga alla sömmar på ett båtkapell. När jag var nästan klar så börjar symaskinen bråka, den nyper av övertråden och så blir det massa trassel på undersidan....Jag har testat allt, rensat ludd, spolat o trätt om undertråden, trätt om övertråden och bytt nålen men inget hjälper.... Tror ni att jag har kört ihjäl den?
    Instämmer med föregående tips. Prova med lite symaskinsolja. När min behövde oljas betedde den sig så.. fast den "rasslade" och lät illa oxå.
  • weasley

Blev lite kompisar till bebisen idag! Ska hänga dem spom en mobil i barnvagnen sen.. För er som tycker sig känna igen dem är det Parasprites från My Little Pony: Friendship is Magic.

• jmynt

Ok lite olja får det bli, hoppas det räcker med. Jag har iaf sytt sönder fyra maskiner på 6 år så jag vill inte köpa ny igen....

• weasley

Här har det minsann blivit lite bebiscosplay! Link från Legend of Zelda - Wind Waker. Vill aldrig att hon ska bära något annat! :D

Svar på tråden Syjunta för gravida!