Inlägg från: FridaKarin |Visa alla inlägg
  • FridaKarin

Juni/Juli mammor...

Ppilla skrev 2011-08-12 13:00:10 följande:
    Fridakarin: min lilla tjej bajsar varannan var tredje dag och är inte förstoppad. Min barnmorska sa att de kan bajsa allt från flera ggr per dag till en gång i veckan utan att vara förstoppade.
    Ja vet, när man ammar så kan bajset komma lite när det vill utan att de är förstoppade. Men nu är han hård i magen och får kämpa med att få ut lite bajs. Det ser ut som små hårda bollar (harbajs) stackan.  
  • FridaKarin
    Ppilla skrev 2011-08-12 13:43:48 följande:
    Urk stackare. Vet en vän vars barn fick laktolos som jag tror är för att ändra konsistensen
    BVC rekomenderade det. Så ska precis åka till apoteket nu. Hoppas att det blir bättre. Men han är inte ledsen och har ont (än) så det är skönt. Men det är väl en tidsfråga om vi inte stoppar denna förstoppning snart..

Vad ska alla mammor och barn hitta på i helgen då?  
  • FridaKarin

Ja precis. Alla BM säger olika. Men varför ammar du inte? (om man får fråga) och hur går det för ditt barn med ersättning? 

• FridaKarin

Man ger babysemp Bifidus (kommer inte ihåg rätta namnet) det är iallafall bebysemp som innehåller lactulos. Man byter ut ett sånt mål om dagen för att mjuka upp bajset. Det får man äta när man är 1 månad gammal. Hoppas att det funkar. 

Annars har jag en vän som bytte ersättning till NAN istället och hon blev mycket mjukare i bajset. Jag ska rådfråga med BVC på måndag om de inte funkat med lactulos.

Vilken ersättning äter din dotter?

Sambon är iväg och spelar golf, känns lite tråkigt att vara ensam hemma men i morgon ska vi på 65-års kalas :) 

• FridaKarin

Jag börjar bli nervös inför måndag då pappan ska till jobbet för första gången. För när ingenting funkar så är det pappas axel som gör Vidar lugn och äntligen kommer till ro. 

• FridaKarin
    Daria Anna Maria skrev 2011-08-13 21:59:13 följande:
    Igår min underbara Victor 2 månader!! Grattis Älskling!! :) <3 

Vilken liten sötnos :)
  • FridaKarin

Jag kommer spara mammakläderna men nästa gång blir det inte ett sommarbarn. Jobbigt att vara höggravid på sommaren(tyckte jag) .

Ett vår barn kanske? :) 

• FridaKarin
    sensommarbarn skrev 2011-08-15 08:32:49 följande:
    Hur pass vakna är era små? Ebba blev 4 veckor igår... Hon har nästan helt slutat sova på förmiddagarna (förutom de dagar vi kör bilen till dagis, då kan hon sova en timme eller två... Sen vaken lite och äter och sen sover hon en stund mitt på dagen... Igår var hon vaken nästan hela kvällen med! Tycker det känns lite tidigt att sluta sova på förmiddagen???? ;)
    Hon sover små tupplurar bara på fem-tio minuter...
    Tacksamt är däremot att hon verkar sova bättre på nätterna (eller bättre... hon vaknar två gånger istället för tre ... ) inatt tror jag bara jag varit vaken en och en halv gång (la till henne till bröstet och somnade om)

Vid senaste vägningen vägde Ebba 4760 gram och var 54 cm lång! Vägning igen på torsdag vid 1månaderskontrollen =)
    Vidar är vaken mellan kl 7 och 10 varje dag. Och sedan mellan kl 18 och 19-20 varje dag. Sedna sover han ganska mycket där imellan. Är vaken lite efter och innan matning men somnar väldigt fort efter maten. Han är en månad idag! 
  • FridaKarin
    ansanviol skrev 2011-08-15 13:44:05 följande:
    Grattis till alla ni som fått era bebisar!!
    Nu undrar jag om ni väcker era små om de sover mer än 3-4 timmar på dagen? Min skrutt är lite mer än 3 veckor och han sover jättelånga perioder på dagen.. kan nog sova upp mot nästan 5 timmar i sträck..  mina tuttar "självtömmer" sig för att de blir typ överfulla.. haha 
    Det beror helt på hur han växer skulle jag säga. Vi var tvungna att väcka i början för vår son gick ner i vikt. Men nu ökar han hela tiden och då låter vi han sova tills han själv vaknar och vill ha mat. oftast blir det var 3-4 timma men vissa gånger kan det gå 5 timmar. Men rådfråga med BVC. 
  • FridaKarin

Hemkommen från BVC för 1 månadskontrollen. HERREGUD så min son växer :) När han föddes var han 51 cm och nu har han växt till 58 cm. Långt över på längdkurvan. 

Hur många cm hade era sötnosar växt på 1 månadeskontrollen sedan födseln? 

Svar på tråden Juni/Juli mammor...