• zuper mammzem

Min man är jägare!!

under tre månader har ja haft ett förhållande med en underbar man, han e verkligen underbaaar <3vi flyttade ihopp för ungefär en månad sen o idag kom chocken!!! han e jägare. jag har haft en lång debatt med han om detta, men han kommer bara me sina åsikter om hur de e naturligt o så. nästa vecka vill han åka ut och jaga, men ja vill inte. ja klarar inte av tanken av att min älskling kommer hem me ett dött djur, nä usch. började gråta, o då började han skrika på mig och kallade mig larvig. ja kan väl inte rå för hur ja känner, tycker bara så synd om de små djuren. ja vill inte heller att mina barn ska behöva veta att deras pappa e en mördare )': snälla familjeliv, va ska ja göra?! kan jag inte stoppa han?? tacksamm för svar 

min man är jägare hjälp mig snälla någon
  • Svar på tråden Min man är jägare!!
  • hervor
    zuper mammzem skrev 2011-07-21 00:36:14 följande:
    men ja e vegan o hatar alla som äter kött!! aldrig att mina barn skulle få äta nåt som kräver att nåt annat ger sitt för de!!!!
    Om man "hatar" alla som äter kött, väljer man väl inte en partner som äter kött? Dvs man söker sig medvetet till dem som har samma värdringar som en själv, dvs vegetarianer eller veganer? Dvs man reder ut sånt på ett tidigt stadium i förhållandet - om det nu är så viktigt.

För vad är skillnaden mot att vara jägare och att köpa kött i affären? 
  • Sarve

Nu har jag bara läst TS - och svarar utifrån det. Vad är själva problemet med att han är jägare? Jag personligen anser att ett vilt djur som har skjutits av en jägare har levt (och dött) tusen gånger bättre än de kor, grisar och fjäderfä som dagligen mass-slaktas och fabriksproduceras. Ett rådjur som står och betar på en äng när den blir träffad av ett skott anser jag är ett MYCKET lyckligare djur - i och med att det aldrig kommer uppleva stressen och trängseln som våra tama djur gör.
        Min man är jägare och har varit det sedan tonåren - och jag funderar skarpt på att ta jaktlicens själv. Är man jägare är man samtidigt viltvårdare - vilket innebär att man på ett ansvarsfullt sätt jagar de djur som behövs (alltså inte enbart mass-slakt för nöjes skull.)

• Anonym (jägarhustrun)

Du är vegan. Han är det inte. Han jagar. Du hatar alla som äter kött.
    Hur kan du bara tänka på att skaffa barn med någon du hatar? Om ni har varit tillsammans i 3 månader borde du ju ha upptäckt att han gillar kött, att ni lever olika och antagligen äter olika rätter...

Om det nu är denna man ditt hjärta säger att du vill ha, varför inte bestämma sig för att vara lite mer öppen för andra människors val och vilja för deras liv? Det måste ju vara jobbigt att gå runt och hata folk hela tiden. Dessutom tycker jag att dina framtida barn ska få välja själva om de vill leva som du eller på sitt eget sätt (när de väl är mogna för det). Jag tror att de blir lyckligare av att få vara egna individer som inte måste styras av sin mor och lyder de inte så kommer du att hata dem! Du måste väl ändå höra hur det låter?!

Jag är gift med en jägare. Jag följer inte med honom och jag hjälper honom inte med urtagning av djur men jag tillagar och äter maten med glädje! Jag vet vad jag serverar min familj och jag vet hur färsk och fin maten är. Vi fiskar dock tillsammans, hela familjen. Vi delar ungefär samma värderingar och älskar vår natur och miljö. Vi äter kött och fisk, vi besöker djurparker och vi lever nog ganska så normalt. Men jag tror också att man kan leva i harmoni med varandra (och gräla om vanliga saker) även om man är olika, bara man accepterar och respekterar varandra!

Så mitt råd är att du ska ta ett djupt andetag och gå ut en runda. Fundera på vad som egentligen är viktigt och ta ett beslut efter det. Om ni ska dela liv när ni är så olika måste det finnas extra respekt för varandras privatliv.

Sen undrar jag vad han jagar för något eftersom det faktiskt är juli och inte någon direkt jaktsäsong?!? Det finns naturligtvis skyddsjakt och på vissa arter är det begränsad jakt men man undrar ju...

• Fru Anna

Min kille är vegetarian, men tänker ta jägarexamen och börja jaga för att lättare kunna få tillgång till kött som han kan tänka sig att äta.
    Men jag antar att det beror på anledningen till att man är vegetarian/vegan.

• svensan

Min man är också jägare. Det är hans intresse. Jag vill inte veta eller höra talas om hans aktiviteter i skogen. Och det respekterar han. Vi är i så fall alla mördare... Varje gång vi går, eller kör eller åker osv. Hur många djur och insekter dör då? Kom igen... Jaja, argumenten är många både för och emot. Men det finns dåliga jägare och det finns bra.

• MammaOchMatte

Jag äter vegetarisk mat och har jägarexamen. Det enda kött jag äter är vildfångad fisk och vilt. Det är mycket bättre sätt att få kött på än att få det genom affären. Här vet man att djuren levt naturligt.

• Teddyn87

Måste ju dock tillägga att i sverige är jakt nytta förenat med nöje (för de som ser det så ;) )

Om vi inte skulle jaga vissa saker skulle de ju bli överpopulation på vissa ställen pga de inte har lika många naturliga fiender nu som förr (pga människan,avverkning och annan överdriven "häxjakt")

Och även en person som inte äter kött tycker de är vidrigt borde de ju föredra att veta detta djur fått ströva fritt, äta naturligt och inte på något sätt blivit utsatt för diverse boxar, trängsel och annan stress de kan påverkas av vid slakt av tex kor!

Jag är uppväxt kring jägare och i det tillhörande slakthuset och ser absolut inge fel med det!
    Men tycker inte heller om massproduktionen där djuren far illa!

Så i mitt tycke är det inte att äta kött i sig som är felet..utan felet sitter i sättet hur de hamnade på tallriken :)

För en älgstek från vildmarken kan man äta med rent sinne då man vet den behandlats väl :)

• Ess
    zuper mammzem skrev 2011-07-21 02:38:22 följande:
    är det någon som har något tips hur jag ska göra då???
    Eftersom ni inte varit ett par speciellt länge så är det kanske bättre att gå vidare och träffa någon med samma värderingar som du själv.
    Du vegan och han jägare är till att bädda för ständiga konflikter.
  • 737 dagar
    Modgun skrev 2011-07-21 09:31:16 följande:
    Såg att du var vegan.
    Tråkigt att dina barn inte får möjligheten till att VÄLJA själva om de vill äta kött eller inte.
    Barn med egen vilja är inte något för dig vad?
    Fast det får ju inte barn som äter kött heller göra. Ett barn är inte moget nog att göra ett medvetet val i såna här moralfrågor. Alla föräldrar väljer åt sina barn, även köttätande föräldrar.

När barnet sen är tillräckligt stort för att ta ett sånt stort beslut så anar jag att även TS låter barnet följa det om känn bäst för denne.
  • Ess

Läste nu att ni redan flyttat ihop. Du flyttade alltså ihop med en total främling och har även dragit in dina barn i förhållandet med en som du inte vet något om överhuvudtaget. Har ni aldrig pratat med varann?

Svar på tråden Min man är jägare!!