• zuper mammzem

Min man är jägare!!

under tre månader har ja haft ett förhållande med en underbar man, han e verkligen underbaaar <3vi flyttade ihopp för ungefär en månad sen o idag kom chocken!!! han e jägare. jag har haft en lång debatt med han om detta, men han kommer bara me sina åsikter om hur de e naturligt o så. nästa vecka vill han åka ut och jaga, men ja vill inte. ja klarar inte av tanken av att min älskling kommer hem me ett dött djur, nä usch. började gråta, o då började han skrika på mig och kallade mig larvig. ja kan väl inte rå för hur ja känner, tycker bara så synd om de små djuren. ja vill inte heller att mina barn ska behöva veta att deras pappa e en mördare )': snälla familjeliv, va ska ja göra?! kan jag inte stoppa han?? tacksamm för svar 

min man är jägare hjälp mig snälla någon
  • Svar på tråden Min man är jägare!!
  • MammaOchMatte
    Teddyn87 skrev 2011-07-21 11:32:30 följande:
    Måste ju dock tillägga att i sverige är jakt nytta förenat med nöje (för de som ser det så ;) )

Om vi inte skulle jaga vissa saker skulle de ju bli överpopulation på vissa ställen pga de inte har lika många naturliga fiender nu som förr (pga människan,avverkning och annan överdriven "häxjakt")

Och även en person som inte äter kött tycker de är vidrigt borde de ju föredra att veta detta djur fått ströva fritt, äta naturligt och inte på något sätt blivit utsatt för diverse boxar, trängsel och annan stress de kan påverkas av vid slakt av tex kor!

Jag är uppväxt kring jägare och i det tillhörande slakthuset och ser absolut inge fel med det!
    Men tycker inte heller om massproduktionen där djuren far illa!

Så i mitt tycke är det inte att äta kött i sig som är felet..utan felet sitter i sättet hur de hamnade på tallriken :)

För en älgstek från vildmarken kan man äta med rent sinne då man vet den behandlats väl :)
    Håller med, kör man bil så borde man inse att denna jakt faktiskt är till ens egen nytta också. Vi skulle få en mycket hög älgpopulation om det inte bedrevs jakt i Sverige. Lite hyckleri är det att tycka att jägare är så hemska samtidigt som jag själv tycker att det är ens rätt att köra bil. Hur mycket viltolyckor hade det inte varit utan jakt? Hur mycket lider inte en älg att dö av att bli påkörd av en bil jämfört med att få ett skott på sig och sedan dö av den? Många älgar hade svultit ihjäl på vintern på grund av brist på mat.

Tycker man att jägare är vidriga och jakt inte borde pågå så kanske man inte har tänkt ett steg till, eller så är man för att göra en drastisk ökning av vargpopulationen i Sverige, men viltet måste hållas nere på grud av vårt sätt att leva.
  • AllyZ
    zuper mammzem skrev 2011-07-21 00:36:14 följande:
    men ja e vegan o hatar alla som äter kött!! aldrig att mina barn skulle få äta nåt som kräver att nåt annat ger sitt för de!!!!
    Det enda du kan gora ar ju att flytta ut och avsluta forhallandet. Finns kanske communities for veganer pa internet? Testa att ga med i nagon forening dar du kan traffa nagon med samma asikter? For att dejta pa "vanligt" satt blir nog svart om du har sa starka overtygelser, alla som ater kott eller ar beredda att lata sina framtida barn gora det ar ju automatiskt uteslutna..kanske ocksa ska veta mer om den du dejtar innan det blir allvarligt eftersom din stackars kille nu blir dumpad av en tjej han formodligen trodde sig ha en framtid med.  
  • Teddyn87

Ja och viltolyckor är ju bara en liten del men ack lika viktig för människornas liv även om de finns viltstängsel!

Och ja det med vargen jag undrar varje gång jag hör en djurvän skrika lungorna ur sig för att en älg eller dylikt skjuts! MEN om vi inte häxjagat vargen skulle naturen kunna hålla den egna balansen och de skulle inte översvämmas av de vilda djuren..
    Vargen, björnen och lodjuret är numera de enda naturliga jägare i skogen och de har vi människor skjutit ner ganska grovt på vissa områden för våran egen skull..då är det upp till oss att också balansera de biverkningar som kommer i resten av skogen! men självklart skulle vi kunna hålla en större vargstam i sverige men om de då går in i en samhälle så blir det rama skri..lite en vågskål de där! Vill vi fortsätta leva som vi gör och hålla "rovdjuren" ute ur vårat (växande) samhälle så får vi också se till att skog o mark inte heller på verkas av vårat eget egoistiska beteende!

Vargen har jag för mig de försöker få en stabil population på i alla fall och här i norrland vet jag att jakten har en rätt viktig roll när vargstammen är rätt liten!

Jag ser det så här:

*vi expanderar och tar bort viltets naturliga miljö i stora delar
    *viltet vandrar vidare
    *rovdjuren stannar inom sitt "revir" men maten har flyttat på sig
    *viltet kan färdas runt och har sällan något speciellt revir de känner sig bunden att stanna inom
    *rovdjurens mat minskar och de går in i samhällen/ladugårdar/får osv för att hitta mat
    *vi skriker ögonen ur oss för de inkräktar o utgör ett hot mot oss
    *viltet har strövat till ett annat område och där blir det nu mera vilt än vad som kan gynna tex skogen (deras föda) och de får svårt att överleva,äter upp allt i trädgårdar, och skog!
    *rovdjuren i detta område blir skjutna och annan vilt som främjas av naturen just där ökar kraftigt

Vad händer då om vi inte kan "ta ner" en population som till slut kommer på verka oss??

Eller vänd på det vi skjuter för mycket älg i ett område..då ökar ju rovdjurens närvaro allt närmare vårat samhälle i jakt på föda! och tvärt om!

OCh ja nu tog jag ett väldigt drastiskt exempel! det finns mycket skog i sverige absolut men nu tog jag ett exempel endast för at visa de hänger ihop och att det är vi människan som styr hur naturen i övrigt kommer må av både jakt och människans population!

En balanserad jakt och sunt förnuft för människorna tror jag på! vi må äga marken tomten eller vad det nu må vara men vi kan aldrig styra de vilda djurens instinkter!

• Badskum

Men seriöst, tror folk på den här? Trådstarten är ju typ Bullen-brev och väldigt fjortis.

Every door I ever tried was locked
  • MammaOchMatte
    Teddyn87 skrev 2011-07-21 12:00:28 följande:
    Ja och viltolyckor är ju bara en liten del men ack lika viktig för människornas liv även om de finns viltstängsel!

Och ja det med vargen jag undrar varje gång jag hör en djurvän skrika lungorna ur sig för att en älg eller dylikt skjuts! MEN om vi inte häxjagat vargen skulle naturen kunna hålla den egna balansen och de skulle inte översvämmas av de vilda djuren..
    Vargen, björnen och lodjuret är numera de enda naturliga jägare i skogen och de har vi människor skjutit ner ganska grovt på vissa områden för våran egen skull..då är det upp till oss att också balansera de biverkningar som kommer i resten av skogen! men självklart skulle vi kunna hålla en större vargstam i sverige men om de då går in i en samhälle så blir det rama skri..lite en vågskål de där! Vill vi fortsätta leva som vi gör och hålla "rovdjuren" ute ur vårat (växande) samhälle så får vi också se till att skog o mark inte heller på verkas av vårat eget egoistiska beteende!

Vargen har jag för mig de försöker få en stabil population på i alla fall och här i norrland vet jag att jakten har en rätt viktig roll när vargstammen är rätt liten!

Jag ser det så här:

*vi expanderar och tar bort viltets naturliga miljö i stora delar
    *viltet vandrar vidare
    *rovdjuren stannar inom sitt "revir" men maten har flyttat på sig
    *viltet kan färdas runt och har sällan något speciellt revir de känner sig bunden att stanna inom
    *rovdjurens mat minskar och de går in i samhällen/ladugårdar/får osv för att hitta mat
    *vi skriker ögonen ur oss för de inkräktar o utgör ett hot mot oss
    *viltet har strövat till ett annat område och där blir det nu mera vilt än vad som kan gynna tex skogen (deras föda) och de får svårt att överleva,äter upp allt i trädgårdar, och skog!
    *rovdjuren i detta område blir skjutna och annan vilt som främjas av naturen just där ökar kraftigt

Vad händer då om vi inte kan "ta ner" en population som till slut kommer på verka oss??

Eller vänd på det vi skjuter för mycket älg i ett område..då ökar ju rovdjurens närvaro allt närmare vårat samhälle i jakt på föda! och tvärt om!

OCh ja nu tog jag ett väldigt drastiskt exempel! det finns mycket skog i sverige absolut men nu tog jag ett exempel endast för at visa de hänger ihop och att det är vi människan som styr hur naturen i övrigt kommer må av både jakt och människans population!

En balanserad jakt och sunt förnuft för människorna tror jag på! vi må äga marken tomten eller vad det nu må vara men vi kan aldrig styra de vilda djurens instinkter!
  • Anonym

Håller med honom, du är sjukt larvig!

• norrlandsflicka

Är nog bara att du ger upp förhållandet, du lär ju knappast få honom att sluta jaga när det är hans intresse. Är ju rätt viktigt man har någorlunda liknande inställning till viktiga saker. Jag är själv vegetarian, jag hade aldrig kunnat bli tillsammans med någon jägare. Jag hittade en man som blev vegetarian han också.

• Anonym
    zuper mammzem skrev 2011-07-21 02:38:22 följande:
    är det någon som har något tips hur jag ska göra då???
    Flytta.

Du hatar ju honom... Han får jaga och äta kött bäst han vill och du får fortsätta hata alla köttätare.
  • Anonym (hmm)

Tyvärr så måste jag nog hålla med hnom om att du är lite larvig. Visst är det hemskt att djuren inte får leva men vid jakt går det oftast väldigt fort,ett skott och dom behöver inte lida heller.
    Dessutom så är jakt nästan ett måste för att själva kretsloppet ska fungera. Vi MÅSTE skjuta av en del av älgarna,rådjuren,björnarna mm för att vi inte ska bli "överbefolkade". Annars skulle det finnas så många älgar,björnar,rådjur mm att inte maten i naturen räcker åt alla och balansen mellan människa och djur blir rubbad,och DÅ är det synd om djuren. Haren äter växter,räven äter haren,björnen äter räven,och vi äter björnen. Det är så det funkar. Om du försöker tänka så,att det är naturligt så kanske det går lite lättare Glad

Svar på tråden Min man är jägare!!