Teddyn87 skrev 2011-07-21 12:00:28 följande:
Ja och viltolyckor är ju bara en liten del men ack lika viktig för människornas liv även om de finns viltstängsel!
Och ja det med vargen jag undrar varje gång jag hör en djurvän skrika lungorna ur sig för att en älg eller dylikt skjuts! MEN om vi inte häxjagat vargen skulle naturen kunna hålla den egna balansen och de skulle inte översvämmas av de vilda djuren..
Vargen, björnen och lodjuret är numera de enda naturliga jägare i skogen och de har vi människor skjutit ner ganska grovt på vissa områden för våran egen skull..då är det upp till oss att också balansera de biverkningar som kommer i resten av skogen! men självklart skulle vi kunna hålla en större vargstam i sverige men om de då går in i en samhälle så blir det rama skri..lite en vågskål de där! Vill vi fortsätta leva som vi gör och hålla "rovdjuren" ute ur vårat (växande) samhälle så får vi också se till att skog o mark inte heller på verkas av vårat eget egoistiska beteende!
Vargen har jag för mig de försöker få en stabil population på i alla fall och här i norrland vet jag att jakten har en rätt viktig roll när vargstammen är rätt liten!
Jag ser det så här:
*vi expanderar och tar bort viltets naturliga miljö i stora delar
*viltet vandrar vidare
*rovdjuren stannar inom sitt "revir" men maten har flyttat på sig
*viltet kan färdas runt och har sällan något speciellt revir de känner sig bunden att stanna inom
*rovdjurens mat minskar och de går in i samhällen/ladugårdar/får osv för att hitta mat
*vi skriker ögonen ur oss för de inkräktar o utgör ett hot mot oss
*viltet har strövat till ett annat område och där blir det nu mera vilt än vad som kan gynna tex skogen (deras föda) och de får svårt att överleva,äter upp allt i trädgårdar, och skog!
*rovdjuren i detta område blir skjutna och annan vilt som främjas av naturen just där ökar kraftigt
Vad händer då om vi inte kan "ta ner" en population som till slut kommer på verka oss??
Eller vänd på det vi skjuter för mycket älg i ett område..då ökar ju rovdjurens närvaro allt närmare vårat samhälle i jakt på föda! och tvärt om!
OCh ja nu tog jag ett väldigt drastiskt exempel! det finns mycket skog i sverige absolut men nu tog jag ett exempel endast för at visa de hänger ihop och att det är vi människan som styr hur naturen i övrigt kommer må av både jakt och människans population!
En balanserad jakt och sunt förnuft för människorna tror jag på! vi må äga marken tomten eller vad det nu må vara men vi kan aldrig styra de vilda djurens instinkter!