• Anonym (Den som spar...)

Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

Läste i tråden om vänninan som hade 300 000 kr på sparkontot. Blir lite nyfiken på hur det står till där ute med parkonton för er andra. Lägger det så att vi kan vara anonyma.

Skriv gärna om ni är fler än 1 vuxen hemma som bidrar till sparkontot.  Vad tycker du är en rimlig summa att ha? Klart är ju att husägare och bostadsrättsinnehavare kan behöva mer pengar än någon som bor i hyresrätt, eller?

-----------------

Kan börja. Sammanboende i bostadsrätt. 150 000 kr, sparar 3 till 4000 kr/månaden. Jag tycker att vi har för lite pengar sparade, vill upp till just 300 000 kr för att känna oss mer säkra om någon av oss skulle bli arbetslös tex.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 17:28
    Kul att så många svarat. Jag räknar inte med pensionskonton när jag tänker sparade pengar. Det är ju pengar som liksom är låsta och på andra villkor.

Slarvfia som jag är ser jag flera stavfel i mitt inlägg, men vi kan ju blunda för dem :)

• Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?
  • romlen

Vi har aldrig haft så lite på sparkontot som ny, ca 12.000:-
    Detta för att vi amorterar på vårt sommarstugelånet och har den 20 augusti amorterat 235.000
    Då ska vi börja spara upp till en buffert igen

• Anonym
    zerocool skrev 2011-08-02 21:57:48 följande:
    Glömde skriva men jag ska få in ca 200,000 kr till i skatteåterbärgning nu i augusti så 1,800,000 kr ca..
    Day-trade:ar du?
  • zerocool
    Anonym skrev 2011-08-04 16:11:59 följande:
    Day-trade:ar du?
    Mkt sällan faktiskt. Oftast lägger jag upp en strategi och håller mig till den innan jag köper. Köper oftast aktier och har dem 1-2 år och jag köper alltid i bolag som hanterar olja. Samtidigt har jag haft tur med.. Jag ärvde pengarna precis när det vänder efter finanskrisen 2008.

mvh
  • Anonym (fastigheter)

ca 3,3 miljoner

ska dock köpa en liten villa i thailand för dem när jag hittar rätt objekt.

Jag handlar inte med aktier, jag handlar med fastigheter. Äger flera fastigheter i thailand, spanien, usa, och så klart Sverige.

• zerocool
    Anonym (fastigheter) skrev 2011-08-04 22:30:52 följande:
    ca 3,3 miljoner

ska dock köpa en liten villa i thailand för dem när jag hittar rätt objekt.

Jag handlar inte med aktier, jag handlar med fastigheter. Äger flera fastigheter i thailand, spanien, usa, och så klart Sverige.
    Det är något jag har funderat på att göra efter att jag har kommit upp i 5 miljoner... Men får man lov att äga fastigheter i thailand nuförtiden?? Var det inte förbjudet innan?

mvh
  • Anonym

Har runt 10.000 på sparkontot, gemensamt. Hyresrätt, inga lån, jag föräldraledig och sambon inom vården,
    Vi lever "gott", hade kunnat spara mycket mer, men känner inte att vi vill det. Köpt allt vi äger, och har en bil från -02, ny barnvagn, nya möbler.. Sparar ihop och köper..
    Har inte tänk köpa hus , så vi har våra pengar som en buffert bara. Ibland reser vi och då tar pengarna slut, men så sprara vi ihop igen,

• Anonym

1 vuxen, 400 kr på sparandekontot...
    Sambon har ingenting. 

• Anonym (morsan)

Jag har 130 000 kr på mitt sparkonto, och det är jag själv som sparat ihop det. Jag är 27 år, sambo, enbarnsmamma och bor i en hyresrätt. Föräldraledig sen ett år tillbaka och planerar att börja plugga till våren.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-05 10:52:39 följande:

Har runt 10.000 på sparkontot, gemensamt. Hyresrätt, inga lån, jag föräldraledig och sambon inom vården,
    Vi lever "gott", hade kunnat spara mycket mer, men känner inte att vi vill det. Köpt allt vi äger, och har en bil från -02, ny barnvagn, nya möbler.. Sparar ihop och köper..
    Har inte tänk köpa hus , så vi har våra pengar som en buffert bara. Ibland reser vi och då tar pengarna slut, men så sprara vi ihop igen,

Har ni inte tänkt köpa hus i framtiden heller? Eller ha en buffert?
  • Anonym

jag och min man har en dotter och vi bor i en hyresrätt. vi har sammanlagt ca 170 tusen sparade. allt ska gå till handpenning på hus, men har en bit kvar. vi spar mellan 8-15 tusen i månaden plus till dotterns sparkonto en tusenlapp.

Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?