• Anonym (Den som spar...)

Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

Läste i tråden om vänninan som hade 300 000 kr på sparkontot. Blir lite nyfiken på hur det står till där ute med parkonton för er andra. Lägger det så att vi kan vara anonyma.

Skriv gärna om ni är fler än 1 vuxen hemma som bidrar till sparkontot.  Vad tycker du är en rimlig summa att ha? Klart är ju att husägare och bostadsrättsinnehavare kan behöva mer pengar än någon som bor i hyresrätt, eller?

-----------------

Kan börja. Sammanboende i bostadsrätt. 150 000 kr, sparar 3 till 4000 kr/månaden. Jag tycker att vi har för lite pengar sparade, vill upp till just 300 000 kr för att känna oss mer säkra om någon av oss skulle bli arbetslös tex.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 17:28
    Kul att så många svarat. Jag räknar inte med pensionskonton när jag tänker sparade pengar. Det är ju pengar som liksom är låsta och på andra villkor.

Slarvfia som jag är ser jag flera stavfel i mitt inlägg, men vi kan ju blunda för dem :)

• Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?
  • Anonym (...........)

Anonym: jag räknar mig som medelinkomsttagare, så det så..

• Anonym

Har 17 000 på sparkontot och jobbar som vårdare inom omsorgen med en månadslön på 19700 brutto.

Har fått ihop den summan sen i april så känner mig väldigt nöjd :) Har som mål att få ihop 20 000 innan slutet på sep.

• zerocool

1.625.000 Kr totallt sett! Inga skulder är 30 år och ska precis börja plugga ekonomi!

• Anonym
    zerocool skrev 2011-08-02 21:38:46 följande:
    1.625.000 Kr totallt sett! Inga skulder är 30 år och ska precis börja plugga ekonomi!
    Hur fick du tag på dem?
  • MarieoMagnus

en halv miljon på sparkontot, sen äger jag och min man ett hus som är värt bra mycket mer än vad vi har lån på. Har haft tur men också jobbat en hel del för det.

• zerocool
    Anonym skrev 2011-08-02 21:39:37 följande:
    Hur fick du tag på dem?
    Jag ärvde ca 800,000kr sen så har jag hållt på med aktier.

Köp billigt och sälj dyrt!
  • Anonym

Jag har 50k som jag fått av mina föräldrar. Min sambo har inget. Jag studerar, han arbetar så vi lever på en inkomst. Jag ser nästan sparkontot som något gemensamt trots att det är mina pengar.

• zerocool

Glömde skriva men jag ska få in ca 200,000 kr till i skatteåterbärgning nu i augusti så 1,800,000 kr ca..

• Falangist

Jag har 300 000 sammanlagt på olika slags fonder och konton. Utöver det har jag lite över 50 000 i ett pensionsspar.
    Sambon (som jag efter flera års kampanjande konverterat från en Slösa till en Spara...) har väl cirka 30 000 på sparkonto och i runda slängar 50 000 i pensionsspar.
    Själv har jag inte kunnat spara på tre - fyra år men om ytterligare ett år kommer det bli bättre fart i sparandet igen.

Just nu sparar jag och sambon tillsammans cirka 5000 per månad men det är just nu mest han som sparar. Det enda jag gör i sparväg just nu är att fortsätta på mitt pensionssparande. (Och så skjuter vi in några hundralappar per månad till barnen också.)

Vi bor i en rätt billig hyresrätt, har en sommarstuga, en bil och har två barn.

Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?