• Anonym (Den som spar...)

Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

Läste i tråden om vänninan som hade 300 000 kr på sparkontot. Blir lite nyfiken på hur det står till där ute med parkonton för er andra. Lägger det så att vi kan vara anonyma.

Skriv gärna om ni är fler än 1 vuxen hemma som bidrar till sparkontot.  Vad tycker du är en rimlig summa att ha? Klart är ju att husägare och bostadsrättsinnehavare kan behöva mer pengar än någon som bor i hyresrätt, eller?

-----------------

Kan börja. Sammanboende i bostadsrätt. 150 000 kr, sparar 3 till 4000 kr/månaden. Jag tycker att vi har för lite pengar sparade, vill upp till just 300 000 kr för att känna oss mer säkra om någon av oss skulle bli arbetslös tex.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 17:28
    Kul att så många svarat. Jag räknar inte med pensionskonton när jag tänker sparade pengar. Det är ju pengar som liksom är låsta och på andra villkor.

Slarvfia som jag är ser jag flera stavfel i mitt inlägg, men vi kan ju blunda för dem :)

• Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?
  • Anonym
    Memento mori skrev 2011-07-31 10:53:46 följande:
    Ja i hus då måste man ha en bra slant undanstoppat.. I hyres så är det ju annat.  Mera för att täckaupp vård av barn.. Sjukdom.. abetslös..

Ja ni i hus oxå såklat.. men ni måste ju oxå ha till undehåll av hus.. vitvaror etc. 
    Det är ju et som är så surt, värsta moment 22! Man tömmer allt sparande för att ens ha råd med handpenningen, och sen står man där med byxorna nere när kylskåpet går sönder...
  • Anonym

Det är också en stor skillnad på hur gamla folk är. Vissa i denna tråden är kanske 18-22 år medan andra är uppåt 40. Det är klart att man har olika sparkapital. Hur mycket ångest jag får av att höra er prata pengar beror ju lite på det. Är ni 40 och har sparat 50000 känns det ju lugnt (jag är 31), men om ni är 30 och har sparat 7-800 000 och dessutom har bostadsrätt eller hus så vill jag skjuta mig själv.

• Anonym (fattig? nä!!)

Jag är snart 46 år och har aldrig haft sparade pengar. Är lågavlönad 24500 på heltid men jobbar 80%, betalar tillbaka 1100 varje månad till CSN, har 4 barn, Nä det blir inget att spara!

• Anonym (...........)
    Anonym (fattig? nä!!) skrev 2011-07-31 17:47:29 följande:
    Jag är snart 46 år och har aldrig haft sparade pengar. Är lågavlönad 24500 på heltid men jobbar 80%, betalar tillbaka 1100 varje månad till CSN, har 4 barn, Nä det blir inget att spara!
    Lågavlönad på 24500 på heltid? Det kallar inte jag lågavlönad!
  • Anonym

Vi e 2 st har tillsammans runt 180000 (mest hans pengar, jag har 60 ) hyr lgh, nu lever vi pa sparlaga, ska flytta till england 2012 sa vi sparar 10 - 15000 i man.
    1,5 ar sen lag jag minus varje manad :)

• Anonym (fruA)

Vi har på sparkontot just nu 115000kr. Barnen har 45000 resp 22000 på sina konton. Jag har ett eget kontop där jag sätter in pengar fr tex Tradera o loppis inkomster. Där har jag just nu 7500kr. Med dom pengarna brukar jag överraska familjen m nåt ku.l Känns jättebra!

• Chokladälskaren

Jag har väl 40.000 på sparkontot. Sambon har 80.000. Vi är 30 resp 28 år gamla och bor i en stor fyra mitt i centrum. Båda jobbar på ett tryckeri och tjänar en urusel lön i månaden.

• Anonym (fattig? nä!!)
    Anonym (...........) skrev 2011-07-31 21:28:30 följande:
    Lågavlönad på 24500 på heltid? Det kallar inte jag lågavlönad!
    Jo om jag jämför mig med mina vänner så är jag det, min bästa vännina har 45 000 kr och hon jobbar heltíd för de har nästan vuxna barn.
  • Anonym (...........)
    Anonym (fattig? nä!!) skrev 2011-07-31 22:02:11 följande:
    Jo om jag jämför mig med mina vänner så är jag det, min bästa vännina har 45 000 kr och hon jobbar heltíd för de har nästan vuxna barn.
    Fast du är inte lågavlönad för det.. Det är de andra som har sjukt bra lön... 

Själv tjänar jag 22900 innan skatt och då har jag en femårig utbildning.. Min man tjänar 34000 innan skatt och vi är minsann inte låginkomsttagare....  Däremot är jag inte heller höginkomsttagare.
  • Anonym (Fd Fattig)

Jag har 125 000 på banken.
    Jag har en tonåring som bor med mej och en sambo. Vi har inte gemensam ekonomi.
    Jag betalar allt för barnet själv då sambon inte är pappan.

Är 35 + och jobbar 80%.

Tänker använda pengarna som utfyllnad när jag börjar plugga om två år.
    Då räknar jag med att ha minst det dubbla sparat.
    Jag och barnet reser ofta tillsammans och går ofta ut och äter.
    Jag strösslar ganska mkt pengar över barnet, säkert någon reaktion på att jag själv aldrig fick något när jag var liten plus att jag varit socialbidragstagare några ggr under barnets uppväxt.       

Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?