• Anonym (Den som spar...)

Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

Läste i tråden om vänninan som hade 300 000 kr på sparkontot. Blir lite nyfiken på hur det står till där ute med parkonton för er andra. Lägger det så att vi kan vara anonyma.

Skriv gärna om ni är fler än 1 vuxen hemma som bidrar till sparkontot.  Vad tycker du är en rimlig summa att ha? Klart är ju att husägare och bostadsrättsinnehavare kan behöva mer pengar än någon som bor i hyresrätt, eller?

-----------------

Kan börja. Sammanboende i bostadsrätt. 150 000 kr, sparar 3 till 4000 kr/månaden. Jag tycker att vi har för lite pengar sparade, vill upp till just 300 000 kr för att känna oss mer säkra om någon av oss skulle bli arbetslös tex.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 17:28
    Kul att så många svarat. Jag räknar inte med pensionskonton när jag tänker sparade pengar. Det är ju pengar som liksom är låsta och på andra villkor.

Slarvfia som jag är ser jag flera stavfel i mitt inlägg, men vi kan ju blunda för dem :)

• Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?
  • Anonym (fattig? nä!!)
    Anonym (...........) skrev 2011-07-31 22:04:31 följande:
    Fast du är inte lågavlönad för det.. Det är de andra som har sjukt bra lön... 

Själv tjänar jag 22900 innan skatt och då har jag en femårig utbildning.. Min man tjänar 34000 innan skatt och vi är minsann inte låginkomsttagare....  Däremot är jag inte heller höginkomsttagare.
    22900 är en låg inkomst om du har en högskoleutbildning på 5 år! Byt arbetsgivare!
  • Anonym (...........)

Haha, byt arbetsgivare? Snarare får jag skola om mig.. Man tjänar inte bra som lärare men jag trivs med yrket!

• Anonym (fattig? nä!!)
    Anonym (...........) skrev 2011-07-31 22:33:13 följande:
    Haha, byt arbetsgivare? Snarare får jag skola om mig.. Man tjänar inte bra som lärare men jag trivs med yrket!
    Då är vi i samma branch! Jag är studievägledare, en lågavlönad sådan!
  • Anonym (...........)

Fast kallar du oss för lågavlönade så är det ett hån mot de som verkligen är lågavlönade..

• Anonym
    Anonym (...........) skrev 2011-07-31 22:04:31 följande:
    Fast du är inte lågavlönad för det.. Det är de andra som har sjukt bra lön... 

Själv tjänar jag 22900 innan skatt och då har jag en femårig utbildning.. Min man tjänar 34000 innan skatt och vi är minsann inte låginkomsttagare....  Däremot är jag inte heller höginkomsttagare.
    22900 måste räknas som lågavlönad. Även om det inte är någon minimilön eller nere på det sk existensminimum.
  • Anonym (husköpare)

Vi bor i hyresrätt men planerar att flytta till hus nästa sommar. Jag och min sambo har jobbat mycket extra och levt snålt och har på så vis sparat ihop 320000 på senaste 1,5 året. Husköpet har varit en väldigt bra motivation. Vi är 25 och 27 och har inga barn. Vi har inga superlöner, 22500 resp 20500, så vi har verkligen slitit hårt. Men jag är säker på att det kommer ha varit värt allt slit när vi väl flyttar till hus. Vi har 500000 som mål till nästa sommar och enligt budget ser det ut att kunna lyckas!

• Anonym (Tess)

Vi har inte många kronor sparade.

På vårat sparkonto finns det ca 6000:-

På 8.åringens finns det ca 50 000:-

På 4 åringens finns det ca 10 000:-

Önskar att vi var bättre på att spara!

• Anonym
    Anonym (Tess) skrev 2011-08-01 07:01:08 följande:
    Vi har inte många kronor sparade.

På vårat sparkonto finns det ca 6000:-

På 8.åringens finns det ca 50 000:-

På 4 åringens finns det ca 10 000:-

Önskar att vi var bättre på att spara!

Ert sparkonto är ju inte så fett, men 8-åringens är väl ok ändå. Drygt 500kr/månad är ju inte så illa. 4-åringen har bara fått knappt hälften så mycket per månad ser jag, men det kan ju vara inräknat födelsedagspengar osv. Vad vet jag.
  • Anonym
    Anonym (husköpare) skrev 2011-08-01 06:42:52 följande:
    Vi bor i hyresrätt men planerar att flytta till hus nästa sommar. Jag och min sambo har jobbat mycket extra och levt snålt och har på så vis sparat ihop 320000 på senaste 1,5 året. Husköpet har varit en väldigt bra motivation. Vi är 25 och 27 och har inga barn. Vi har inga superlöner, 22500 resp 20500, så vi har verkligen slitit hårt. Men jag är säker på att det kommer ha varit värt allt slit när vi väl flyttar till hus. Vi har 500000 som mål till nästa sommar och enligt budget ser det ut att kunna lyckas!
    Det är bra jobbat. Jag skulle också vilja spara så mycket, men det skulle min fru aldrig tillåta. Hon vill spara och leva gott samtidigt, vilket inte går ihop. (om man har låg lön)
  • Gurkburk

Vi har just nu 125 000 kr, men ca 75 000 kr av dem kommer i dagarna användas för att amortera på huslånet. Vi brukar göra så när summan på kontot går över 100 000 kr (2-3 ggr per år). Antingen betalar vi av huslån, billån (numera helt avbetalda) eller sätter in pengarna i pensionsförsäkringar så att det är 50 000 kr kvar på kontot.

Är 38 resp 37 år och arbetar båda heltid med välbetalda jobb. Vi är egentligen dåliga på att aktivt spara, det är bara det att vi inte gör av med pengarna på lönekontot. Inte för att vi snålar, utan för att vi helt enkelt inte gör av med mer pengar.

Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?