• Anonym (Den som spar...)

Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

Läste i tråden om vänninan som hade 300 000 kr på sparkontot. Blir lite nyfiken på hur det står till där ute med parkonton för er andra. Lägger det så att vi kan vara anonyma.

Skriv gärna om ni är fler än 1 vuxen hemma som bidrar till sparkontot.  Vad tycker du är en rimlig summa att ha? Klart är ju att husägare och bostadsrättsinnehavare kan behöva mer pengar än någon som bor i hyresrätt, eller?

-----------------

Kan börja. Sammanboende i bostadsrätt. 150 000 kr, sparar 3 till 4000 kr/månaden. Jag tycker att vi har för lite pengar sparade, vill upp till just 300 000 kr för att känna oss mer säkra om någon av oss skulle bli arbetslös tex.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 17:28
    Kul att så många svarat. Jag räknar inte med pensionskonton när jag tänker sparade pengar. Det är ju pengar som liksom är låsta och på andra villkor.

Slarvfia som jag är ser jag flera stavfel i mitt inlägg, men vi kan ju blunda för dem :)

• Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?
  • Virriga Vera

Vi tömde våra sparkonto och betalade nästan hela vårt banklån för någon månad sedan. Däremot så har vi kvar en hel del på olika fondsparande. Finns ingen anledning att spara på banken med det dåliga ränteläge som är idag.

• Anonym (vill inte tänka på det)

Är snart 40 och står precis i denna stund på ca -60.000 kr :( men snart går jag plus med lite över samma summa när mitt ex och jag har gjort upp om separationen. Har haft det minst sagt tufft i flera år. Bor utomlands och hade nog haft det mycket bättre om jag stannat i sverige :(

• Anonym (vill inte tänka på det)

Är snart 40 och står precis i denna stund på ca -60.000 kr :( men snart går jag plus med lite över samma summa när mitt ex och jag har gjort upp om separationen. Har haft det minst sagt tufft i flera år. Bor utomlands och hade nog haft det mycket bättre om jag stannat i sverige :(

• Anonym (F)

Vi är nygifta, 25 och 30 år gamla. Bor i hyresrätt, 1 fast lön och jag är student.

Vi har 50 000 sparat i fonder från en släkting, de pengarna rör vi inte utan är starten till ett bostadsspar.

20 000 i gemensamt sparande. Vi sparar 1500 per månad till gemensamt. Har under senaste året betalat vårt bröllop och köpt en bil som snart är avbetald. Lite pengar på separata esparkonton.

När jag snart pluggat klart tänker vi börja spara mer till bostadsbuffert. Vi har inte så jättemkt pengar just nu men tycker vi ändå ligger stabilt och har kommit igång med regelbundet sparande osv.

• Anonym (spara mera)

Vi har ca 75 000 på buffertkonto (detta kommer vi dock ta av till löpande renoveringar)

Kanske 20 000 på resekonto

20 000 till vår 1,5åring

Dessutom har jag 16 000 på eget sparkonto, 130 000 i aktier och 115 000 i en allemansfond. Min sambo har nyligen startat eget så tömt sitt sparkonto men har väl 200 000 kvar i aktier.

Så lite spridda skurar. Hade gärna haft mer sparat då vi börjar närma oss 40, men levde loppan under lång tid :D.

Nu när jag jobbar sparar vi ca 20 000 i månaden men jag går hem igenom om några månader för tvåan och då blir det en drastisk minskning av sparandet då min sambo tjänar mycket mindre än mig och jag kommer ta ut få föräldradagar.

• Ninneni

Ca 400 000 totalt (gemensamt) i aktier och fonder. Men de pengarna ska inte röras är tanken. Inte låst i pensionssparande (låst pensionssparande har vi ca 100 000 var) men jag tänker om dem som pengar till pensionen typ. Jag kommer ha en låg pension och min man har ingen tjänstepension så känns viktigt att spara själva. Ca 100 000 på ett sommarstug-konto. Men de kommer att gå åt i sommar, i vart fall det mesta för vi måste fixa en del. Kanske si sådär 50 000 ungefär i vanlig buffert. Skulder på bostad och mycket CSN-lån. Försöker att amortera rätt mycket nu när räntorna är låga och vi har utrymme. Barnen har totalt på sina konton runt 100 000 (fördelat på tre barn, olika mycket beroende på ålder) men dem rör vi ju inte.

• Anonym (Ohmy)

Vi har ett obelånat hus som är värt 7,5-8 miljoner och har ett par miljoner på banken/aktier. 40 år med ett barn i Sthlm.

• Anonym (bea)

3.60:- kollade just på internetbanken. Och 60:- på lönekontot, tur man får lön i morgon. Efter två år så föräldraledighet som övergick i arbetslöshet så har bufferten hamnat i botten. Så fort vi hunnit sparat lite så händer nåt. Nu hade maken ett dödsfall i familjen och var tvungen att ta sista pengarna till en flygbiljett till hemlandet. Bara hoppas inget på huset rasar samman närmsta tiden.

• Anonym (JJ)

Jag är 30 år, min sambo 37. Bor i hyresrätt. Jag har ett konto som jag inte tänker röra förrän den dagen jag vill köpa ett hus/fritidshus med strax över 500 000 kr på. Min sambo har runt 450 000 på sitt sparkonto och gissningsvis 100-150 000 investerat i fonder o liknande. Jag sparar runt 8000-12000kr i månaden just nu om man inte räknar pensionssparandet, min sambo lite mer gissningsvis (vi har helt skilda ekonomier så har inte exakt koll). Dock har vi ett gemensamt "barnkonto" med 20 000 kr på för köp av barnvagn och ev lite fler saker vi kommer behöva när vårt barn kommer. Jag ska gå på mammaledighet i sommar och vara ledig 7 månader så i höst lär det inte bli så mkt sparat. Vi tänkte åka en månad till Mexico (så länge allt funkar bra med barnet och så såklart) i skarven mellan våra föräldraledigheter så det är mitt sparmål de närmaste månaderna. :)

• Anonym (Gullefjun)

3.795.540. Arv. Jag är singel och 38. Skiter i pengar men är glad att dom finns om det går åt skogen. Investeringar och sådant där är inget för mig. Dom får ligga där och skvalpa i godan ro och jag rör dom knappt. Tjänar egna pengar som jag kan leva på. Har sparat runt 400.000 på egen hand, pensionssparande inte inräknat. På mitt buffertkonto har jag ungefär 30.000. Bor i hyresrätt och har en ärvd liten rucklig sommarstuga med sjötomt som jag inte vet vad den kan vara värd. Jag är nog ganska slarvig för man ska ju hålla reda på sådana saker. Deklarerar inte själv ens. Skäms på mig!

Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?