• Anonym (Den som spar...)

Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

Läste i tråden om vänninan som hade 300 000 kr på sparkontot. Blir lite nyfiken på hur det står till där ute med parkonton för er andra. Lägger det så att vi kan vara anonyma.

Skriv gärna om ni är fler än 1 vuxen hemma som bidrar till sparkontot.  Vad tycker du är en rimlig summa att ha? Klart är ju att husägare och bostadsrättsinnehavare kan behöva mer pengar än någon som bor i hyresrätt, eller?

-----------------

Kan börja. Sammanboende i bostadsrätt. 150 000 kr, sparar 3 till 4000 kr/månaden. Jag tycker att vi har för lite pengar sparade, vill upp till just 300 000 kr för att känna oss mer säkra om någon av oss skulle bli arbetslös tex.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 17:28
    Kul att så många svarat. Jag räknar inte med pensionskonton när jag tänker sparade pengar. Det är ju pengar som liksom är låsta och på andra villkor.

Slarvfia som jag är ser jag flera stavfel i mitt inlägg, men vi kan ju blunda för dem :)

• Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-05 10:57:53 följande:
    Har ni inte tänkt köpa hus i framtiden heller? Eller ha en buffert?
    Nej, vi har inte tänkt köpa hus i framtiden. Inte våran grej (vilket våra vänner inte kan förstå, men det är OT....)
    Vi har de här 10.000 för oförberedda utgifter, om bilen pajjar osv.. Ska vi resa någonstans eller har ett "mål" så sparar vi mer.
  • belgare

Hej

det är väldigt olika Hur mycket folk har på sina sparkonto.

Själv har jag lyckats investera de 250.000 jag hade i en bostad jag sålde senare. Självklart har jag även lyckats spara mellan 3-5000 varje månad . Jag unnar mig det jag behöver. Nu har jag lite mer en 600.000 på mitt sparkonto. Då har jag ävenkköpt en bostad och investerat i nya möbler. Det är ju inte alla som har den möjligheten att få göra en bra vinst på sin bostad eller har pengar över i slutet på månaden. Ska tillägga att jag bor själv men betalar underhåll och spar till mina barn.

• Anonym (Buffert)

Jag och min man har 560.000 på sparkontot, större delen kommer gå till kontantinsatsen på ett hus. Det ger mig lite ångest att den bufferten kommer försvinna när vi köper och att vi då måste börja om från början igen. 

Hade GÄRNA haft minst 150.000 på ett orört sparkontot VAR för att känna mig trygg men blivit sjukskriven under graviditeten så just nu går det trögt att spara undan något, lär bli likadant när jag är föräldraledig. Är inte insatt i fonder/aktier eller något tyvärr. 

• Anonym (0kr)

0kr

20 och 23 år, vi ska precis börja spara Obestämd

• harvey369

Ca 120 000 i fonder, 11000 på gemensamma bufferten (precis köpt bil), 5800 på bebis sparkonto.

Min man har ett kraftigt pension-spar utöver detta.

Vi skall ni börja spara till hus.

• Anonym (20 år)

20 år, ca 35000 sparade från studiebidrag och timjobb 5h/vecka. Sedan har jag en hel del aktier också, så jag ska inte klaga!Glad

• Anonym (120kkr)

Kikade över ekonomin i morse inför en förestående badrumsrenovering. Vi har just nu 120 000 på våra sparkonton (ej fonder och ISK medräknade). Vi tömde sparkontona helt i höstas när vi dränerade huset och bytte till bergvärme och har sparat i snitt 20 000 i månaden sen dess. Vi är två vuxna, bor i nyinköpt villa med (inledningsvis) stora renoveringsbehov.

• Anonym (Hej)

Har 150k sparat i fonder och aktier. Hade mer men la in ca 800k på kontantinsats och renovering i samband med köpet. Sparar 14k per månad ( räknar med 10 månader så

Vi kan ha semester på sommaren och runt jul). Varit fl i 3 år och bara sparat 1 år nu så vi har ganska exakt 150k än så länge. 35 år gamla, 2 barn, 2 CSN lån, villa och avbetald bil. Tjänar medel och lever väldigt gott ändå! Planering och detaljbudget är A och O.

• Anonym (.m)

Jag har:

202 500 kr investerade i en bostadsrätt
    7 000 kr i fonder
    5 000 kr i aktier
    34 000 kr på e-sparkonto
    655 kr på transaktionskontot

Jag är 20 år.

I morgon kommer CSN in på kontot (~10 000) där ungefär 7 000 ska in på sparkontot (så länge) och sedan så ska jag jobba hela maj och sedan hela sommaren. Jag har förövrigt börjat intressera mig för aktier och fonder nyligen, så mitt ISK ska växa snart. Jag har redan fått mycket mer avkastning på mina fonder under en månad än vad jag fick hela förra året när pengarna låg på e-sparkontot. Aktierna går det däremot inte lika bra för, än. Men de ska väl växa till sig så småningom.

Jag är förövrigt sambo men vi sköter våra egna ekonomier separat.

• Kjell2

Just nu inte mycket, har lyft över det mesta till fonder pga ränteläget.

Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?