• chiqita

Aprilbebis 2012

Godistroll: har läst att någon rekommenderat barntandkräm med mintsmak, Bamse tror jag.. Kan vara härt att kolla..?

Härligt Loppan!!!

Själv har vi suttit på barnavdelningen på sjukhuset hela dagen. Lång historia men vår A på 2,3 år har hostat slem i 10-11 dagar och i onsdags kom hög feber, borta torsdag men därefter igen på fredag och hela helgen samt idag. Gick därför t läkaren som misstänkte lunginflammation men kunde inte höra något på lungorna och remitterade oss då till sjukhus för att kolla upp ordentligt.
    En lååång dag av prov, glass, Undersökning, leksaker som bevis att hon var duktig, mer glass och sist röntgen som visade en inflammation långt ner i v lunga, därför kunde de inte höra det med stetoskop. Hem efter flera timmar med ett recept på medicin.
    Nu ligger pluttan på soffan och sover extremt oroligt. Borde dock bli bättre om 2 dagar i a fall annars blir det nytt besök. CRP/infektionsprovet visade ett värde på 330, högt men inte kritiskt. Gör dock ont i mammahjärtat att se och höra henne så här. Inte gör väl gravidhormonerna det bättre heller..

• chiqita

Silvana: dålig smak i munnen har jag med.. Speciellt efter att jag ätit.. Inte alltid jag klarar att borsta tänderna pga illamående och då brukar jag ta fluorskölj i stället..

• chiqita
    Var hos läkaren idag och när jag var där fick jag lyssna på lillebrors hjärta. Cirka 173 slag i minuten och det var visst bra. Livmodern sträckte sig till naveln omkring. Är i v 16+4 idag.  Fortsatt sjukskriven blev jag också, för även om uppkasten minskat har jag svårt att få i mig vad som helst då jag fortfarande mår illa hela dagar och skulle ännu inte klara av en vanlig arbetsdag med allt vad det innebär. Har trots allt lyckats gå upp ett halvt kg och det är ju super!  

(¯`°? Vår snutta kom 2/7-09, lillebror 5/4-2012..? *kärlek* ?°´¯)
  • chiqita

Evil: Jag smörjer inte men äter silicagel (kisel) som dels ska hjälpa mot trög mage och dels ska ge färre/inga bristningar. Fick inga bristningar förra gången men vet ju inte om silican gjorde något eller om jag helt enkelt inte har anlag för att få det

• chiqita

För oss som mår illa - testa att äta ren B6-vitamin. Efter att jag gjorde det har jag åtmintone börjat spy mycket mer sällan. Illamåendekänslan ligger dock kvar men så skönt att slippa kasta upp hela tiden i a fall.
    Jag köpte pyridoxin (40 mg) på apoteket.. Står inte i hyllan så fråga personalen om det.
    Kostar inte så mycket, ofarligt för bebis och klart värt att testa.

• chiqita

Hmm.. lustigt att de tänker så olika både mellan olika platser inom Sverige och här i Norge har det inte varit några funderingar om man ska lyssna eller inte. Fick höra både på inskrivningen och när jag var hos läkaren i tisdags. När det kommer till VUL och ultraljud generellt är det enda jag läst att barnet riskerar att bli vänsterhänt i högre grad.
    Lustigt att de säger så olika alltså...  

• chiqita

Floff: Ja jag vet ju inte hur mycket vetenskaplig forskning som ligger bakom det hela

• chiqita

Omorfia: Jo det har du ju rätt i att det påverkar hjärnan på något sätt, samtidigt påverkar det ju inte alla och det i sig måste ju också vara intressant. Kanske de utalat höger-hjärne-månniskorna inte påverkas lika mycket av UL som de som är mer åt vänster
    Intressant ämne i a fall, fast det är nog svårt att forska på.  

• chiqita

Jodå, när njuts både av putande mage och sedan igår tydligare buffar som går att känna utanpå magen också. Det levs om en hel del av lillebror och är såååå mysigt att känna. Då spelar faktiskt inte det ständiga illamåendet riktigt lika stor roll
    Gick förresten in i 18e veckan idag (17 fulla veckor) 

• chiqita

Juskus: det kan inte vara nässelutslag? Hade det själv en gång och det uppkom/försvann typ lika spontant, och kliade massor. Googla det och se om bilderna/symptomen stämmer överens med dina. Minns att jag kände mig extremt oattraktiv och de satt främst på överkroppen och låren som fula röda små utslag, men formen och storleken kan variera....

Svar på tråden Aprilbebis 2012