• Ljushuvudet

Aprilbebis 2012

Finns det några som har lust att följas åt mot målet bebis i april 2012

Fick plus idag på cb och beräknat förlossningsdatum 20/4-2012

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 00:18
    Kanske dags att uppdatera TS med, jag fick ju missfall den 17/8 tyvärr så jag är inte med i tråden längre. Om ni vill ha något länkat en BF-tråd eller bildtråd så får ni hojta till så lägger jag in det åt er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 17:46
    Hittade er BF-tråd, jag lägger in den i trådstarten åt er

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m60499861-1.html
  • Svar på tråden Aprilbebis 2012
  • lima76

Grattis Milou!! stor bebis :)

Ang Fsk, här är det också bara 15 timmar/vecka som gäller (tror bara det är stockholm som har 30?) vi kan välj mellan att låta E gå som förskolebarn, alltså gratis, mellan 8 -11 eller 13 - 16, 5 dagar i veckan, eller kan man välja att betala dagisavgiften och välja våra 15 timmar själva, antingen 2 långa dagar eller 3 femtimmarsdagar.

jag har inte hört om ngn här som fått/bett om extra men jag fick lite dispans under graviditeten och fick lämna 25 timmar ist för 15 när jag var havandeskapsledig. men då fick jag också bifoga läkarintyg att jag behövde fler timmar pga foglossningsbesvär.

jag tycker f ö att 3 timmar om dagen är en tramsregel, det är inte för barnens skull om man säger så.. det handlar om att kommunen ska spara några kronor på att barnen inte äter lunch där..

• grästuva

Ja vi har också 15 timmar/veckan uppdelat på 3 tim/dagen, flera av oss föräldrar vill ha möjligheten att lämna 5 tim/dag tre dagar i veckan istället men som sagt är det kommunen som vill spara in på att barnen inte äter.
    personligen hade jag glatt betalat för att sonen skulle få äta på förskolan då jag anser att även måltiderna är viktiga i pedagogiskt syfte och att 5 timmar/3 dagar i veckan känns som sonen skulle få mer utbyte av.

Nu är det en hel del aktiviteter han inte får vara med på pga av att han är allmänt förskolebarn, som tex en bussutflykt som avdelningen ska ha i slutet av månaden.

Idag började storebror på fotbolls skola iaf och var lycklig som få

• hannisfashionista

Lima76, ni har det ändå ganska bra då med många valmöjligheter! Tre timmar på eftermiddagen är ju mycket bättre än förmiddagen, tycker jag. Samt att ni har möjlighet att lägga det på tre dagar i veckan också, vilken lyx!

Grästuva, jag känner exakt som dig! Har faktiskt mailat till kommunen och skrivit det att det är många som gladeligen skulle betala för att barnet ska få äta lunch på förskolan, fick till svar att den pedagogiska verksamheten är förlagd till förmiddagar och därför är det mellan 8-11. Paragrafsvar. Imorgon ska jag författa ihop en insändare till lokala tidningen och hoppas att jag får kommunen att tänka om! :)

• sandraa01

Har alla fått sina små bebisar nu?

• lima76
    hannisfashionista skrev 2012-05-08 22:36:14 följande:
    Lima76, ni har det ändå ganska bra då med många valmöjligheter! Tre timmar på eftermiddagen är ju mycket bättre än förmiddagen, tycker jag. Samt att ni har möjlighet att lägga det på tre dagar i veckan också, vilken lyx!

Grästuva, jag känner exakt som dig! Har faktiskt mailat till kommunen och skrivit det att det är många som gladeligen skulle betala för att barnet ska få äta lunch på förskolan, fick till svar att den pedagogiska verksamheten är förlagd till förmiddagar och därför är det mellan 8-11. Paragrafsvar. Imorgon ska jag författa ihop en insändare till lokala tidningen och hoppas att jag får kommunen att tänka om! :)
    jo visst är det bättre med lite valmöjlighet än ingen men jag tycker ändå att det är heltokigt att det är en regel för stockholm och en annan för resten av sverige. vi kunde kanske allihop fått 25 tim/vecka ist ;)

Lycka till med insändaren i tidningen. när jag fått mitt andra barn var jag inne och pratade med sekreteraren hos barnomsorgen men fick bara  ett snorkigt  "men man skaffar väl inte fler barn för att lämna bort de första..." snacka om att missa poängen..
    sandraa01 skrev 2012-05-10 14:06:15 följande:
    Har alla fått sina små bebisar nu?
    Undrar också :) Kan inte riktigt fatta att min lilla redan är två veckor gammal, ibland känns det som om jag fortfarande väntar på att förlossningen ska starta... det har inte riktigt sjunkit in att hon faktiskt är här nu..

hur har ni andra det med avslag? jag kan gå vissa dagar utan att blöda alls men precis innan jag börjar tro att det är över så börjar det igen... längtar efter att kunna ta ett varmt bad..
  • grästuva

Lima visst går tiden fort, Filip är redan en hel månad Flört

Var på månadskontroll idag, lilleman vägde 4190 gram och mätte 54,5 cm.. storlek 50 har vi fått lägga undan här hemma.

Angående avslag så har jag blödigt väldigt sparsamt hela tiden, nu blöder jag nästan ingenting.. klarar mig med trosskydd. 
    Kan också inte komma något på en dag för att sen komma lite dagen efter.

För en vecka sedan började jag blöda mer igen, som en mens och med molande mensvärk så jag blev lite orolig för infektion.
    Var aldrig inne på kontroll då kvinnan jag pratade med på förlossningen sa att det inte var infektion om där inte var feber upptill eller luktade illa.. jag vet inte jag men nu är molvärken borta och jag blöder som sagt näst intill inget alls. 

• Miss Giggle

Fick beviljat 25h på fsk idag. Rektorn var jätterar och ifrågasatte inget. Fick svar inom 15 min! Känns så skönt samtidigt som jag har dåligt samvete- känns lite som man är dålig mamma för man inte reder att ha två barn hemma.
    Iaf har vi satt fram till 3aug sen har maken sem, så får vi se hur vi gör senare...

• hannisfashionista

Miss giggle, det låter som en dröm, även om jag förstår dig i känslan med att man ska klara det för att alla andra gör det. Får jag fråga hur du gick till väga och vad du gav för skäl? Jag kommer eventuellt själv försöka och behöver alla råd och tips jag kan få för hur man ska gå tillväga! Du får gärna inboxa mig om du inte vill skriva här.

• grästuva

Miss giggle vad skönt att du fick beviljat extra tid. Inte är du en dålig mamma för att du behöver mer tid på förskolan!
    hade inte min sambo varit hemma tillsammans med mig nu hade jag nog också behövt be om extra timmar. 

Svar på tråden Aprilbebis 2012