• Ljushuvudet

Aprilbebis 2012

Finns det några som har lust att följas åt mot målet bebis i april 2012

Fick plus idag på cb och beräknat förlossningsdatum 20/4-2012

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 00:18
    Kanske dags att uppdatera TS med, jag fick ju missfall den 17/8 tyvärr så jag är inte med i tråden längre. Om ni vill ha något länkat en BF-tråd eller bildtråd så får ni hojta till så lägger jag in det åt er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 17:46
    Hittade er BF-tråd, jag lägger in den i trådstarten åt er

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m60499861-1.html
  • Svar på tråden Aprilbebis 2012
  • Floff

Miss Giggle: Felix får sova när och hur mycket han vill, han är 6v nu. Tycker han är för liten för att börja mecka med dygnsrytmen. Han är vaken max 1,5 timme åt gången och sover allt från 5 min till 2,5 timmar under dagarna, dock nästan enbart i bärsjalen. På nätterna sover han bredvid mig eftersom jag måste amma honom till sömns, somnar han i famnen så är det omöjligt att lägga ner honom utan att han vaknar. Sen vaknar han i snitt var 1,5 timme och vill äta, samt har ofta en vakenstund mellan typ 04 och 05.. Snark.. Så jag är också hyfsat trött

• grästuva

Jag myser gärna med Filip när han är trött och vill sova om jag kan men han är lika nöjd om han får ligga själv en stund i sängen och prata med sig själv tills han somnar.
    Han har sina vaken pass emellan sovtimmarna, hur länge han är vaken kan variera men som mest har han varit vaken två timmar i sträck.
    På natten somnar han oftast om när han är mätt och belåten. Vaknar 2-4 ggr per natt med ca 2- 3 timmars intervall.
    En amning kan ta 30-40 minuter ungefär beroende på hur hungrig han är.

Igår var han lite snuvig så inatt  blev det inte så mycket sömn alls då han helst ville komma upp och gosa men idag verkar det lite bättre

Filip sover bredvid mig i sängen på natten, hade problem med mjölkstockning och sen behövdes det intensiv ammas för att få upp produktionen igen så det blev lättast. Nu kan vi gå 2-3 timmar mellan målen så det går framåt 

• hannisfashionista

Miss giggle, tack för ditt svar! Sömnen ja, Melvin somnar oftast på oss så lägger vi ner honom. Han är en bebis som vill vara nära mest hela tiden vaken tid. Han sover själv om han fått somna ordentligt innan vi lägger ner honom. Ska ringa till rektorn och se om jag kan få till ett möte eller ta det via telefon. Melvin hade väldigt mycket Vakentid igår, vaken från halv åtta till halv tolv, sov en timme och sen vaken till kl. Fyra! Trodde inte det var möjligt med spädisar!! Sover sällan mer än två timmar i streck, och när han sover så skriker han oftast till några gånger för att han har krånglig mage. Mellan 04-06 så ligger han och knölar, och halvsover men låter som en hel Karl när han tar i och försöker fisa eller rapa.

Alla aprilmammor, hur går det för er med amningen? Jag är så deppig för jag vill verkligen amma i sex månader (slutade vid 2,5 mån med sonen för att när jag hade gett ersättning ville han inte amma längre) men det verkar inte som att det kommer att gå.

Ungefär varannan var tredje kväll är Melvin missnöjd, ledsen och skriker för att maten är slut i brösten. Jag har prövat att ha honom nära mig, låter honom friaamma dygnets alla timmar samt att vi lägger oss hud mot hud i sängen och bara ligger och ammar vilket är frustrerande eftersom han är ledsen. Det hjälper ju inte!!! Jag dricker ca fem stora koppar amningste varje dag, minst fyra liter vatten, äter mer än vad jag behöver men det verkar ändå inte fungera. Han har gått upp väldigt fint i vikt men vissa kvällar är skitjobbiga! Vi kan ju aldrig planera in något på kvällen eftersom vi inte vet om jag kommer att sitta med brösten ute konstant samt att han skriker... Känner mig bara så deppig för det!! På så sätt hade det verkligen underlättat att ha stora sonen på dagis mer så man kunde ha släppt den stressen med hämtning och lämning samt att aktivera stora sonen så fort han är hemma.

Hur löser ni andra detta dilemma? Hur funkar amningen?

• Miss Giggle

Tack för era svar! Låter som att vi har det ganska lika allihop. Min plutta vaknar på nätterna som oftast efter ca 3h men på dagarna är det mat närsom.
    Min har också mkt vakentid, två längre pass/dag och sen sover hon resten. Men hon somnar nästan alltid på mig eller mitt i maten. Vägrar ta napp så hon vill ha mat när hon är trött bara för det, kommer bli en liten tjockis
    Hannis;,jag ammar inte, så jag kan inte svara jag valde faktiskt att inte amma alls denna gången pga att jag inte hade mjölk som var värd namnet eller ngn mängd att tala om sist. Det var inte förrän efter 3v vi upptäckte det och då hade H gråtit och skrikit och knappt sovit på 3v så jag klappade samman och fick en Fldep. Så denna gången får hon bara flaska.
    Fast det var ju himla mysigt att amma.
    Skit samma, det jag tänkte var att du kan ju prova att stödmata m ersättning.
    Brösten är ju ändå tomma om han äter så ofta. Så ge ers efter du ammar så han blir nöjd. Så sover han säkert bättre med
    Floff: har du testat att vagna till söms? Inte Anna Wahlgren stund utan lite snällare? Fungerar på min närhetsbebis. Filt runt om så hon är begränsad och uppallad runt om så det blir trångt. Sen drar jag vagnen fram
    Och tillbaka så det gungar. Det blir lite som att vara i sjal men skönare för din rygg i längden

• Längtan efter 3

Här funkar både sömn och amning bra :) Dom får sova hur dom vill och när dom vill, sålänge dom sover bra på natten. Dom somnar själva på kvällarna, ibland på dagen får vi söva tjejen för då e hon övertrött, men pojken somnar alltid själva. Amningen funkar bra, ammar ungefär var tredje timme, ibland kör jag dubbelamning. Natten kan den gå allt från 3 till 6 timmar mellan amningarna :)

• Thelma08

Här funkar amningen hyfsat bra
    Förutom att jag fortfarande har ont i min ena bröst vårta... V är idag 11 dagar så jag får väl se om det ger med sig.

Inatt har han ammat helt kladdigt ätit i 2 minuter sen somnat och vaknat efter 1 timme igen och ätit 2 minuter och sen vaknat.
    Han brukar äta ordentligt från båda brösten och sen sova 2-5 timmar men icke inatt.
    Kan det vara att mjölken blivit "tunnare" nu??
    Har uppsamlingskopp och ser ju att den ser tunn ut.

Jag kunde aldrig amma första sonen så detta är ju helt nytt. Känns svårt att veta om han får tillräckligt med mat.

• Floff

Miss Giggle: Jo alltså han kan domna i vagnen utan problem men sover absolut max 30 min, och vagnen får inte stanna för då vaknar han direkt. I sjalen sover han upp till 2,5 timmar utan problem.

I natt sov han 3,5 timme i sträck innan han vaknade för mat första gången - rekord! Sen var det lite knöligt och bökigt. Han ligger och grymtar som en liten gris och ha svårt att komma till ro. Storebror var precis likadan, mina små minigrisar

• misstuva

Hej alla glada.. nu kan ni gå in på min sida o kika i mitt bildgalleri på lilla Hugo.
    förlossningsberättelse kommer längre fram.

kram på er alla. 

• lima76

hannis: har ni försökt att ge nappen? ibland är det bara sugandet som de vill ha, inte själva maten.. om det funkar får du längre mellan amningarna och bebisen blir mätt och nöjd.. sen hade jag nog inte stressat så mkt med amningste och allt det andra, försök att lita på att din kropp har den mat han behöver, det ser du ju på viktuppgången. sen har bebisar ökningsperioder när de vill äta oftare och ibland kan de skrika utan anledning.. så mitt råd är egentligen bara att slappna av och lita på din kropp. jag ammade mina stora tjejer i 11 mån oh 14 mån och det gick jättebra, det är så himla smidigt och mysigt, det är absolut värt ansträngningen man får göra i början.. känner du dig osäker finns mningshjälp både på nätet och på sjukhuset. förra bebisen fick jag dit ett par gånger för att få rätt på stockningar. de är väldigt glada över att hjälpa till.

Thelma: är det sår på vårtan kan du prova Purelan salva och att ha en mlöjkuppsamlare på för att låta den läka.. jag fick purelan av en bm och den läkte mina sår på bara en dag.

Längtan efter 3 skrev 2012-05-13 00:43:43 följande:
    Här funkar både sömn och amning bra :) Dom får sova hur dom vill och när dom vill, sålänge dom sover bra på natten. Dom somnar själva på kvällarna, ibland på dagen får vi söva tjejen för då e hon övertrött, men pojken somnar alltid själva. Amningen funkar bra, ammar ungefär var tredje timme, ibland kör jag dubbelamning. Natten kan den gå allt från 3 till 6 timmar mellan amningarna :)
    vad härligt att det funkar så bra - och med två!

amelia börjar få lite längre sov-perioder nu, sakta, sakta.. har för mig att de andra två började med längre pass runt 3 veckor så med lite tur kommer det snart...
  • hannisfashionista

Lima76, är han hungrig så totalvägrar han nappen och spottar ut den och skriker rätt ut. Lägger jag till och har nästan tomma bröst så suger han hårt, precis som i början av en amning för att få igång utdrivningen, stoppar upp, väntar och tittar stort Runt omkring och kommer det inte då vilket det ofta inte gör för att han har ätit ur brösten under dagen/kvällen så skriker han och börjar dra i bröstvårtan med munnen...

Så det är så tydligt att det är maten det handlar om för han gör aldrig så på dagen när jag oftast har mat.

Det är skitjobbigt faktiskt så kan vi toppa det med att han nu under natten blev förkyld ordentligt och var väldigt ledsen så vi hade valtimmar på natten plus att han vaknade halv sex och var jätteledsen så nu är det verkligen happy days. Jag känner mig rejält under isen och gräver ner mig mer och mer, känner igen symptomen på min förra förlossningsdepp. Så synd att min som ska lida bara när han får se sin mamma ledsen och ute förstår varför...

Amningshjälpen finns inte i närheten hos oss direkt, 14 mil till närmsta stora sjukhus så dit kan man inte heller vända sig. På BVC tittar de bara på hans kurva och han har ju gått upp så fint så de anser inte att det är något problem men det är det ju när han inte blir nöjd... Hopplöst.

Svar på tråden Aprilbebis 2012