• Ljushuvudet

Aprilbebis 2012

Finns det några som har lust att följas åt mot målet bebis i april 2012

Fick plus idag på cb och beräknat förlossningsdatum 20/4-2012

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 00:18
    Kanske dags att uppdatera TS med, jag fick ju missfall den 17/8 tyvärr så jag är inte med i tråden längre. Om ni vill ha något länkat en BF-tråd eller bildtråd så får ni hojta till så lägger jag in det åt er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 17:46
    Hittade er BF-tråd, jag lägger in den i trådstarten åt er

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m60499861-1.html
  • Svar på tråden Aprilbebis 2012
  • Floff

Miss Giggle: Vad skönt! Tycker absolut inte du ska ha dåligt samvete. Alla får inte glada och nöjda bebisar som sover hela dagarna och älskar vagnen, så är det bara. Jag är fullkomligt övertygad om att min stora har det roligare och mer utvecklande på dagis än här hemma där jag sitter och ammar eller går omkring och vaggar bebis hela dagarna. De som säger att man är sämre mamma för att man inte klarar av att aktivera och vara pedagogisk när man har en krävande typ av bebis att ta hand om lyssnar jag inte ett smack på. Nu har storebror här varit sjuk i två veckor och när vi pratar om att på måndag får han gå till dagis så skiner han upp och säger "Jaaa!". Så nog gillar han det allt.

• lima76
    grästuva skrev 2012-05-10 17:59:04 följande:
    Lima visst går tiden fort, Filip är redan en hel månad Flört

Var på månadskontroll idag, lilleman vägde 4190 gram och mätte 54,5 cm.. storlek 50 har vi fått lägga undan här hemma.

Angående avslag så har jag blödigt väldigt sparsamt hela tiden, nu blöder jag nästan ingenting.. klarar mig med trosskydd. 
    Kan också inte komma något på en dag för att sen komma lite dagen efter.

För en vecka sedan började jag blöda mer igen, som en mens och med molande mensvärk så jag blev lite orolig för infektion.
    Var aldrig inne på kontroll då kvinnan jag pratade med på förlossningen sa att det inte var infektion om där inte var feber upptill eller luktade illa.. jag vet inte jag men nu är molvärken borta och jag blöder som sagt näst intill inget alls. 
    jag har också lagt undan st 50 nu :) amelia vägde 4128g på bvc förra veckan och var 55 lång.. ska bli spännande att se nästa vecka hur hon gått upp..

grattis miss giggle, jag önskar att det var en möjlighet för alla! som ni andra säger så är ju dagis för det mesta ett ställe som barnen faktiskt trivs på och vill vara på!
  • Karisma

Milou: ett stort grattis.:)
    _________

Vi har Oliver 15tim på fsk, 5tim 3dagar i veckan (8,30-13,30). Fungerar bra för oss då Liam kommer hem från skolan kl.13 och de underhåller varandra.:)

Sebastian somnar kl.8 i vagnen och vaknar kl.12, äter och somnar sen i vagnen igen och sover nga timmar. Hoppas han fortsätter m dessa sovtider då de är perfekt för hämtning och lämning på förskolan. :)

Någon som fått info på mina sidor på fk´s hemsida ang barnbidrag? Där står det bara 2250kr för mig och då har de ju inte räknat in sebastian. Han föddes 13april, borde få bb denna månaden.

/K

• Floff

Karisma: Inte från hemsidan men via brev. Dock föddes ju Felix 28 mars, vet inte om det spelar roll.

En annan sak angående barnbidrag är det här flerbarnstillägget. Vi gjorde så att jag får barnbidraget för storebror och pappan får för lillebror. Nu fick vi brev om att eftersom vi delar upp det så så räknar de inte med flerbarnstillägget utan det måste vi skicka in en extra blankett om så fort de behagar skicka hem en sån.. Men för sjutton, varför inte skicka med en sån blankett direkt då liksom?!

• Karisma
    hannisfashionista skrev 2012-05-11 09:23:43 följande:
    Karisma, underbart med tre lite längre dagar på fk! Åtta till elva suger som vi har suger. Har lämnat idag

Ja det skulle vara värdelöst med de tiderna. Oliver går på en ur och skur förskola. Skulle inte passa med kortare dagar då de har utflykter nga dagar i veckan.
    Floff skrev 2012-05-11 09:20:20 följande:
    Karisma: Inte från hemsidan men via brev. Dock föddes ju Felix 28 mars, vet inte om det spelar roll.

En annan sak angående barnbidrag är det här flerbarnstillägget. Vi gjorde så att jag får barnbidraget för storebror och pappan får för lillebror. Nu fick vi brev om att eftersom vi delar upp det så så räknar de inte med flerbarnstillägget utan det måste vi skicka in en extra blankett om så fort de behagar skicka hem en sån.. Men för sjutton, varför inte skicka med en sån blankett direkt då liksom?!

Så ni fick bb förra månaden? Vad störande att de  inte skickar alla papper på en gång när de skickar om vem som ska ha bb.

/K    

• Floff

Karisma: Nej jag tror inte vi fick förra månaden för vi var för sega med att skicka in papperna om vart pengarna skulle betalas ut Men vi skickade in dem och fick några dagar senare hem nån sorts bekräftelse.

• Karisma
    Floff skrev 2012-05-11 10:05:07 följande:
    Karisma: Nej jag tror inte vi fick förra månaden för vi var för sega med att skicka in papperna om vart pengarna skulle betalas ut Men vi skickade in dem och fick några dagar senare hem nån sorts bekräftelse.

Jaha på så sätt. :P

Ringde iaf fk nyss och hon trodde det skulle komma på en särskild avi för sista barnet, men den här månaden. Varför inte bara sätta i det på samma konto som de andra bb, då det vardet jag ville. Jaja blir nog bra.:)

/K
  • lima76
    Karisma skrev 2012-05-11 09:11:23 följande:
    Någon som fått info på mina sidor på fk´s hemsida ang barnbidrag? Där står det bara 2250kr för mig och då har de ju inte räknat in sebastian. Han föddes 13april, borde få bb denna månaden.

/K
    jag fick ett brev i veckan men jag förstod det som att om vi inte skickade in blanketten skulle det automatiskt utbetalas till mig. (jag har för de andra två) hoppas jag inte missförstått...

idag har jag haft en sammanbrottsdag.. för många dagar utan tillräckligt med sömn... amelia sover liksom utan mönster fortfarande och jag har nog inte tagit vara på stunderna att sova som jag borde.. är ju inte helt lätt att sova när de andra barnen är hemma hller iofs.. mellan 6 och 8 ikväll krascahde jag till slut så nu känner jag mig rätt så mänsklig igen..
    jag har försökt vänja lillan vid spjälsängen även under dagen (den är på ovanvåningen) men hon verkar absolut trivas mer i vagnen än så länge, mitt i allt ljud... det är kanske för tyst på natten för hon verkar vakna oftare, inte så att hon skriker utan mer gnyr och vill ha sällskap... hoppas på längre nattpass snart..
  • Miss Giggle

Hannis; jag sa att vi bekände lite stöd fram till semestern. Att jag behövde det pga att jag känner igen tecken på fldep som jag hade förra gången och att lillan sover så illa att jag behöver sova på dagarna.
    Att H behöver det för att hon är så ledsen, saknar kompisar (det sociala), att vi inte har vänner hemma i hennes ålder. Att jag inte kan ge henne vad hon behöver/kräver just nu när M är så liten. Efter sem ska vi talas vis igen och se hur behovet är då.

Lima: min första sov alla dagpass i vagnen och spjälis på nätterna (eller i sängen hos mig). Vi kör samma m denna i den mån det går. Hon är mkt mer av en närhetsbebis så det blir ner bära/vyssja men det verkar fungera ändå.
    Mitt mål är att hon ska somna utan att behöva hjälp m det. Syrran fick vi alltid vagna på dagarna och lägga oss med henne på natten. Så ff ibland... Tyvärr.

Hur gör ni med sömnen egentligen? Jag låter M sova så mkt hon vill och hingst rätt långa vakenperioder redan (3v) men har svårt för att komma till ro ibland. Lägger ni dem bara för att sova eller hjälper ni dem på traven?

Svar på tråden Aprilbebis 2012