• Ljushuvudet

Aprilbebis 2012

Finns det några som har lust att följas åt mot målet bebis i april 2012

Fick plus idag på cb och beräknat förlossningsdatum 20/4-2012

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 00:18
    Kanske dags att uppdatera TS med, jag fick ju missfall den 17/8 tyvärr så jag är inte med i tråden längre. Om ni vill ha något länkat en BF-tråd eller bildtråd så får ni hojta till så lägger jag in det åt er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 17:46
    Hittade er BF-tråd, jag lägger in den i trådstarten åt er

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m60499861-1.html
  • Svar på tråden Aprilbebis 2012
  • Floff

Felix har med all säkerhet kolik. Han skriker tröstlöst på kvällarna och är väldigt skrikig hela dygnet egentligen. Pruttig i magen och varken minifom, Semperdroppar eller magmassage hjälper. Förvrider ansiktet i smärta när det kniper till. Vi har en sk. sovgunga hemma som gungar vertikalt (kolla www.mawok.se) och den hjälper en liten stund när det är som allra värst. Men vi kände oss så hjälplösa att vi kontaktade två akupunktörer här i Sthlm och beskrev vår situation. Båda svarade att det lät som kolik. Igår var vi på första behandlingen och det gick snabbt och smidigt. Imorgon är nr 2 och sen får man se hur många till det behövs, men vi håller tummarna att det hjälper..

• juskus

Men stackars bebisar med kolik och fy så maktlös ni måste känna er, våran mellan tjej hade kvällskolik, hemskt men bara härda ut, det går ju över, men massor med styrkekramar till er....floff-häftigt om det hjälper med akupunktur, hur många tillfällen behövs innan man märker non skillnad?

• Floff

juskus: Tydligen brukar man se resultat efter 2-5 behandlingar och 85% ska bli hjälpta. Om det är riktigt svår kolik kan det behövas typ 8 behandlingar. De kostar 250 kr/styck där vi går. Men det är det ju värt, för fy vad hemskt det är att se lillen så ledsen.

• juskus

Floff-åh hoppas det hjälper, det är ju värt alla pengar att pröva...

• Miss Giggle

Kolik slipper vi. Vi har fått en matstrulare ist. Äter pyttelite men ofta. Så hon är ofta missnöjd av hunger. Hur ofta äter era, har det börjat stabiliseras ännu?
    M äter var tredje/fjärde timme på natten men på dagen varierar det mellan 2-4 h om hon sover. Sen tar det en timme för henne att äta. Det är drygt!

• lima76
    emeilee skrev 2012-05-17 14:45:02 följande:
    lima76, Jag har precis samma. Alva vill helst sitta fast på mig dygnet runt :) Vi kallar henne fästingen

En liten fråga. Alva har nog fått svamp i munnen, eller rättare sagt hon har fått det. Och jag känner mig öm i vårtona så antagligen har jag fått det där med...suck! Ska till BVC imorgon och höra vad de säger om det. Någon som vet vad de kan ge för behandling?

Hon har även kolik på kvällarna. Jag lider inte så mycket av det själv men att se henne skrika sig till sömns är ju inget roligt. Ingen med fler barn som har något bra tips?

Kram på er!
    gulligt smeknamn Skrattande
    det där med svamp i munnen var det ngn som skrev här om tidigare, tror du behöver ha bvc att pensla ngt på hennes tunga/mun..

för att bryta trenden lite så har vi faktiskt haft lugna sköna dagar nu ett par dagar.. lillan är nöjd och äter bra och sovpassen på natten är 4 timmar nu med en snabb ätpaus i mitten.. jag känner mig rätt återhämtad men allt som behövs är ju ett par jobbiga dagar/nätter igen för att man ska bli ett vrak..

är lite nervös för att hon ska bli sjuk nu bara, vi har träffat rätt många barn de sista dagarna och flera har haft hosta och snuva..
  • grästuva

Vichy vatten att pensla på tungan hjälper mot svamp i munnen men vet inte om det funkar på bröstvårtorna, har läst att om det är svamp både på bebis tunga och på ens bröstvårtor ska man ta upp det med BVC då det finns något dom då brukar behandla med.

Filip har inga större problem med magen så länge jag inte äter lök för det tål han inte, då blir det magknip. Så nu äter jag helt lökfritt, testat att både koka och steka löken men det går ändå inte.

Här är Filip förkyld, varit snuvig i en vecka nu och jag hoppas att det snart ger med sig då jag tycker det är lite otäckt. Han är inte snorig så näsan rinner men man hör att han är snuvig när han andas, särskilt när han legat ned och sovit ett tag så jag försöker höja upp honom i huvudändan.

Vad skönt att höra att allt är bra med er emeliee och att ni fått komma hem {#emotions_dlg.flower} 

• emeilee

Tack för tipsen och Grästuva för hemkomst välkomnandet :)

Vi var på BVC igår. Alva går upp som hon ska och de tycker hon ser hälsosam ut. Skönt! Hur har ni det med era bebisar och ögonfärg? Min lilla tös har redan fått bruna ögon, var tydligen väldigt ovanligt, hon är också jättestadig i nacken vilket de tyckte var enastående när hon är 5v gammal.

Hon tar väl igen tiden med råge efter allt med sjukhuset och vill ligga i framkant i utvecklingen

Gällande det här med svampen så hade Alva det på sjukhuset med tack vare alla antibiotikor som hon behandlades med. Då fick hon mycostatin och då fick jag aldrig svamp på brösten. Fick samma medicin igår till henne som man lägger i munnen och till brösten. Det är redan bättre :)

Fick även lära oss lite massage till henne då hon skriker lite på kvällen. De trodde inte alls att hon hade kolik utan magknip. Man blandar tydligen ihop dessa ofta. Hon menade på det att om bebisen har kolik så skriker de större delen av dygnet och det gör ju inte Alva. Det är någon/några timmar kvällstid.

• Miss Giggle

När jag gick på babymassage förra gången så lärde vi oss att skriva I L U på
    Bebisens mage. Det hjälper tarmarna och knipet släpper.
    Tror den brukar kallas i love you massage, och det är ju lätt att komma ihåg!

Svar på tråden Aprilbebis 2012