• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • puss
    oOOo oOOo skrev 2011-09-02 12:27:30 följande:
    Ja, vi skulle se till att få så många som möjligt att behöva assistans hjälp. Borde vi inte kunna höja nivåerna så att fler behöver assistenter så hade vi löst hela arbetslöshetsproblematiken, eller hur.
    nu hänger jag inte riktigt med i hur du resnerar.
    Ät min sidfot
  • oOOo  oOOo
    puss skrev 2011-09-02 12:29:03 följande:
    nu hänger jag inte riktigt med i hur du resnerar.
    Ju större behov av assistenter desto bättre, svish, mer arbetstillfälle
  • puss
    oOOo oOOo skrev 2011-09-02 12:31:36 följande:
    Ju större behov av assistenter desto bättre, svish, mer arbetstillfälle
    jaha, menar du så. ok.
    Ät min sidfot
  • miljarden
    Zargenta skrev 2011-09-02 12:18:19 följande:
    Du verkar chockad över att jag tycker att vi skulle kunna lägga tiden och pengarna som går åt assistansverksamhet på att fixa jobb och boende till alla som behöver tex? Jag säger inte att handikappade eller personer med funktionsnedsättningar inte är människor med värde!
    Vänd på det lika gärna: Varför ska vi lägga pengar och resurser på folk som inte kan ordna jobb och bostad själva, när vi kan lägga dem på att hjälpa folk till ett bra och värdigt liv?
  • HälläBällä
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 12:23:46 följande:
    Men snälla nån-det är väl självklart att personer med samma värderingar som jag
    inte väljer abort och personer med helt andra värderingar tennderar mer att göra det.
    Jag förstår inte vad osm är fel i det resonemanget.
    Vad menar du är värderingen i det fallet? Att en människa som väljer abort värderar ett foster med DS lägre än ett friskt foster?

Realiteten för de flesta med DS är att de inte kan få ett arbete, utan får sysselsättning i en skyddad verksamhet, att de har stora kognitiva begränsningar (eller att de är goa, enkla och glada! som några i tråden skrivit..) som gör att de är beroende av samhällsstöd resten av livet. Att välja att föda ett barn med dessa förutsättningar till världen handlar inte bara om värderingar, det kan också handla om omsorg för sig själv, sin bestående familj och för det ofödda fostret framtida liv. Och som många nämnt tidigare, ja risken finns att barnet får en skada/sjukdom/annat trots detta men det hindrar inte föräldrar att göra vad de kan för att ge sig själva, sin familj och sitt barn ett optimalt, friskt liv.
  • miljarden
    Zargenta skrev 2011-09-02 12:26:46 följande:
    Att det finns andra områden i samhället som skulle behöva få hjälp av arbetskraft men pengarna finns inte till detta... Oavsett så har jag inte något önskemål om att skjuta av folk med funktionshinder eller utvecklingsstörningar och handikapp, utan jag vill ha kvar rätten och möjligheten att för egen del och för andras del, kunna få veta vad jag ger mitt barn för förutsättningar i livet!
    Jag förstår vad du menar, men samtidigt hoppas jag att du inser vad som provocerar med detta. Tänk dig själv att tillhöra en grupp som de allra flesta väljer bort genom att abortera? Folk med ds är inte bara somliga otursdrabbade föräldrars barn, utan de är ju individer med ett eget människovärde och sin egen rätt till liv.
    Det är ju inte fråga om att bara föräldrarna blir stötta för att du och andra inte drömmer om ett liv med deras älsklingar, utan det handlar om att en grupp med människor hamnar i ett väldigt utsatt läge när de flesta väljer bort att föda barn med deras syndrom. Fördomarna om gruppen får styra deras situation.
  • HälläBällä
    miljarden skrev 2011-09-02 12:54:37 följande:
    Jag förstår vad du menar, men samtidigt hoppas jag att du inser vad som provocerar med detta. Tänk dig själv att tillhöra en grupp som de allra flesta väljer bort genom att abortera? Folk med ds är inte bara somliga otursdrabbade föräldrars barn, utan de är ju individer med ett eget människovärde och sin egen rätt till liv.
    Det är ju inte fråga om att bara föräldrarna blir stötta för att du och andra inte drömmer om ett liv med deras älsklingar, utan det handlar om att en grupp med människor hamnar i ett väldigt utsatt läge när de flesta väljer bort att föda barn med deras syndrom. Fördomarna om gruppen får styra deras situation.
    Och vad är fördomarna om "gruppen"?
  • Zargenta
    miljarden skrev 2011-09-02 12:48:38 följande:
    Vänd på det lika gärna: Varför ska vi lägga pengar och resurser på folk som inte kan ordna jobb och bostad själva, när vi kan lägga dem på att hjälpa folk till ett bra och värdigt liv?
    Men vem är det som avgör vad som är värdigt liv och inte? Jag tycker kanske inte det är värdigt liv att behöva se folk som kissar och bajsar på sig, snorar och dregglar okontrollerat och inte de heller? (Bebisar växer upp och ifrån sånt beteende oftast eller hur?) Men om de inte kan kommunicera fram det själva och vi ska föra deras talan, är det då våra värderingar vi lägger fram? Kan de ens förstå begreppet värdigt?

Sen den här socioekonomiska diskussionen är inte något jag är ute efter, jag är ute efter rätten att få bestämma själv vad jag vill föda och inte, mina förutsättningar och vad jag vill kunna ge mitt barn för förutsättningar :)
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • miljarden
    HälläBällä skrev 2011-09-02 12:50:12 följande:
    Vad menar du är värderingen i det fallet? Att en människa som väljer abort värderar ett foster med DS lägre än ett friskt foster?

Realiteten för de flesta med DS är att de inte kan få ett arbete, utan får sysselsättning i en skyddad verksamhet, att de har stora kognitiva begränsningar (eller att de är goa, enkla och glada! som några i tråden skrivit..) som gör att de är beroende av samhällsstöd resten av livet. Att välja att föda ett barn med dessa förutsättningar till världen handlar inte bara om värderingar, det kan också handla om omsorg för sig själv, sin bestående familj och för det ofödda fostret framtida liv. Och som många nämnt tidigare, ja risken finns att barnet får en skada/sjukdom/annat trots detta men det hindrar inte föräldrar att göra vad de kan för att ge sig själva, sin familj och sitt barn ett optimalt, friskt liv.
    Fast det du talar om som realiteten beträffande är ju inte den enda nödvändiga verkligheten beträffande sysselsättning för folk med funktionsnedsättningar. Lika väl kunde man från samhällets sida bli bättre på att hjälpa folk med funktionsnedsättningar att få en vettig sysselsättning. I USA är man t ex mycket bättre på det.
  • HälläBällä
    miljarden skrev 2011-09-02 12:58:05 följande:
    Fast det du talar om som realiteten beträffande är ju inte den enda nödvändiga verkligheten beträffande sysselsättning för folk med funktionsnedsättningar. Lika väl kunde man från samhällets sida bli bättre på att hjälpa folk med funktionsnedsättningar att få en vettig sysselsättning. I USA är man t ex mycket bättre på det.
    Nej det var därför jag skrev realiteten och inte "om samhället vore perfekt". Och jag tycker inte att det är en obefogad tanke hos de som väljer abort, att se till hur samhället/livet skulle kunna se ut om deras barn föddes i nuläget.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes