• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • HälläBällä
    HälläBällä skrev 2011-09-02 13:29:14 följande:
    Jag håller med dig om, nästan, allt du skriver. Det jag vänder mig emot i tråden är att en del verkar tro att den enda anledningen till att man gör abort är fördomar och okunskap. Även om det kan vara så, är det inte alltid så. Och jag vet att människor med funktionsnedsättningar och deras familjer kan leva ett gott liv. Men jag vet också att med en funktionsnedsättning medföljer ofta omständigheter som man inte bara kan avfärda.

Sen tycker jag att det här med att ta upp dreggel är samma nivå som att kalla någon cp eller mongo. Känns så juvenilt.
    I den sista meningen syftade jag inte på att du miljarden var barnslig som tog upp det, det var nog lite oklart.
  • miljarden
    HälläBällä skrev 2011-09-02 13:45:00 följande:
    I den sista meningen syftade jag inte på att du miljarden var barnslig som tog upp det, det var nog lite oklart.
    Jag tycker det är helt på sin plats att ta upp dregel som exempel eftersom det har anförts som ett tecken på ett ovärdigt liv här i tråden.
  • Zargenta
    Kattdamen skrev 2011-09-02 13:44:54 följande:
    Kommer det gälla även dig då, att du inte borde få någon hjälp?

Du bidrar ju till att fler människor med funktionshinder föds. Är inte det lite dubbelmoral av dig?
    Det finns ett inlägg tidigare i tråden där jag nämner att funktionshindret som uppkommer i ett senare skede i livet i vår släkt, inte hindrar till ett produktivt liv INNAN det, bidragande till skatteintäkt och därmed på sätt och vis redan betalat för vården som kommer behövas. Så nej, bidrar inte till att fler MED funktionshinder, det är något som KOMMER utvecklas sent. Har redan förklarat också att jag är kluven då det som sagt också finns komplikationer som uppkommer vid födsel tex och psykiska funktionsnedsättningar som INTE går att förutse. Sen var det en fråga också om socioekonomisk perspektiv och inte personliga värderingar enbart.

Men att ta bort möjligheten att få VÄLJA om jag vill abortera ett foster, eller ens få information innan det kommer ut, tycker jag inte om.
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • miljarden
    Zargenta skrev 2011-09-02 13:33:00 följande:
    Men fortfarande, HUR kan de kommunicera fram själva huruvida de anser sitt liv vara av värdigt format eller inte? Ett spädbarn har inte sånt perspektiv men växer upp till att få det senare, ett utvecklingsstört barn gör inte det oftast eller hur? Att visa att de är glada eller arga för att de har ont, kiss i blöjan eller ser en katt på gatan, är inte ett giltigt skäl för mig som säger att de förstår innebörden av värdigt eller huruvida de själva anser sitt liv vara värdigt. Så hur ska VI kunna säga att de avgör själva om de inte KAN göra det?
    Räcker det inte med att man är glad och nöjd? Måste man även uttryckligen definiera sitt liv som värdigt för att ens existens ska vara berättigad?

Det är inte medfött att känna sig ovärdig för att man inte kan hålla efter sin avföring själv, eller för att man dreglar. Tror kanske inte att så många med så grava psykiska funktionsnedsättningar att de inte kan prata eller kontrollera sin avföring har det metaperspektivet på sitt liv.
  • Zargenta
    HälläBällä skrev 2011-09-02 13:45:00 följande:
    miljarden skrev 2011-09-02 13:48:32 följande:
    Jag tycker det är helt på sin plats att ta upp dregel som exempel eftersom det har anförts som ett tecken på ett ovärdigt liv här i tråden.
    Det var jag som tog upp dreglande och inkontinens på annat vis, som ett TECKEN på vad som skulle kunna vara ett gränsvärde på vad som är värdigt eller inte. Kalla det barnsligt eller omoget, det handlar fortfarande om vad VI som kan kommunicera med fulla ord och kompletta meningar och föra ett resonemang kring detta, anser vara värdigt eller inte. Inte individerna själva. De kan inte alltid föra sin egen talan och säga huruvida de anser sitt liv vara värdigt med dreglande, spastiska rörelser eller inkontinens som bieffekter av deras handikapp eller funktionsnedsättningar
  • HälläBällä
    miljarden skrev 2011-09-02 13:48:32 följande:
    Jag var otydlig. Jag syftade på Zargenta som skrev  "Jag tycker kanske inte det är värdigt liv att behöva se folk som kissar och bajsar på sig, snorar och dregglar okontrollerat och inte de heller?" Det var DET som kändes barnsligt.
  • Zargenta
    miljarden skrev 2011-09-02 13:54:03 följande:
    Räcker det inte med att man är glad och nöjd? Måste man även uttryckligen definiera sitt liv som värdigt för att ens existens ska vara berättigad?

Det är inte medfött att känna sig ovärdig för att man inte kan hålla efter sin avföring själv, eller för att man dreglar. Tror kanske inte att så många med så grava psykiska funktionsnedsättningar att de inte kan prata eller kontrollera sin avföring har det metaperspektivet på sitt liv.
    Och just därför kan DE själva inte sätta stämpeln värdigt eller ovärdigt på deras liv heller utan där lägger vi ord i munnen på dem och säger att de lever ett värdigt liv!

Glad och nöjd, för att man inte förstår bättre eller glad och nöjd för att man verkligen anser att livet är toppen utifrån ett annat perspektiv än vad man egentligen kanske inte klarar av att förstå?
  • Kattdamen
    Zargenta skrev 2011-09-02 13:51:21 följande:
    Det finns ett inlägg tidigare i tråden där jag nämner att funktionshindret som uppkommer i ett senare skede i livet i vår släkt, inte hindrar till ett produktivt liv INNAN det, bidragande till skatteintäkt och därmed på sätt och vis redan betalat för vården som kommer behövas. Så nej, bidrar inte till att fler MED funktionshinder, det är något som KOMMER utvecklas sent. Har redan förklarat också att jag är kluven då det som sagt också finns komplikationer som uppkommer vid födsel tex och psykiska funktionsnedsättningar som INTE går att förutse. Sen var det en fråga också om socioekonomisk perspektiv och inte personliga värderingar enbart.

Men att ta bort möjligheten att få VÄLJA om jag vill abortera ett foster, eller ens få information innan det kommer ut, tycker jag inte om.
    Hur vet du att ditt barn kommer att betala så mycket skatt att dennes vård kommer täckas? Eller att du har gjort det?

Det är alltså inte alla funktionshinder, utan bara de med utvecklingsstörning också?
  • Zargenta
    HälläBällä skrev 2011-09-02 13:54:51 följande:
    Jag var otydlig. Jag syftade på Zargenta som skrev  "Jag tycker kanske inte det är värdigt liv att behöva se folk som kissar och bajsar på sig, snorar och dregglar okontrollerat och inte de heller?" Det var DET som kändes barnsligt.
    Med det vill jag förtydliga, att jag tycker å deras vägnar att det inte känns värdigt med en sån tillvaro, kanske finns många av den åsikten som de själva inte kan förmedla, sen om de själva inte ser det som ovärdigt kan jag inte svara för.
  • miljarden
    HälläBällä skrev 2011-09-02 13:54:51 följande:
    Jag läste slarvig. Missade ditt "inte" i förra inlägget. Tur att jag inte blev rasande och började bete mig som en idiot bara därför.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes