• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 10:10:03 följande:
    Jag beskriver att värderingarna är avgörande. Jag har värderingar så jag inte skulle
    uppmana min fru till abort om hon bar på ett foster med Downs. Andra män med andra värderingar
    skulle kunna uppmana sin fru till abort. Jag talar för mina värderingar och beskriver att värderingarna
    är avgörande id et enskillda fallet förom det blir abort eller inte. Lagen har fri abort tom vecka 18 i
    Sverige men om det blir abort eller inte beror ju på värderingarna med mera i det enskillda fallet.
    DINA värderingar är inte bättre än MINA.
  • Sven Erik Johansson
    Grätchen skrev 2011-09-02 09:42:49 följande:
    Du har inte ens möjligheten att välja bort ett foster med DS iom att din flickvän förmodligen inte  längre är fertil.
     Så det är lätt för dig att snacka.
    Hon ÄR fertil fortfarande. Jag hade samma inställning tidigare i livet när
    graviditetschanser var större. Jag  har som yngre försökt få barn men det blev
    inte mer än ett streck på stickan och då hade jag samma inställning.
  • Sarah f
    puss skrev 2011-09-02 10:03:55 följande:
    "dessa människor"?
    "vi har mycket att lära"? vilka "vi" och vilka "dessa"?
    att generalisera så är att sprida fördomar.

viktig poäng här, man ser åtskilliga inlägg där DSbegåvade beskrivs som de, dem eller dessa. DET är en attityd som borde hanteras bättre, om vi anser att vi alla är lika.
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 10:12:16 följande:
    Låt mig gissa, sannolikhetsteori är inte din starkaste gren?

Om man FÖRSÖKER få barn så funderar man knappast på abort i samma andetag. Som ung är risken för kromosomavvikelser försvinnande liten, dessutom. Skärp till dig nu. 
  • Sarah f
    Myzan skrev 2011-09-02 10:08:01 följande:
    Men strunt i hur det skrivs. Läs kontentan istället. Ibland hittar man inte rätt ord eller vet exakt hur man ska skriva så sluta peka finger. Jag har ett barn med en diagnos och jag vet hur svårt det är för andra människor att ibland veta hur dom ska uttrycka sig. Huvusaken är att kontentan är rätt!

När det gäller attityder så är det ju just hur man beskriver som är avgörande, speciellt i en skriven diskussion. Omedvetna formuleringar avslöjar ju ofta en tanke som aldrig blir uttalad.
    Skriver man att DSbegåvade, de är glada och kramgoda och mysiga så har man klumpat i hop dem och inte på något sätt respekterat deras enskilda värde. 
  • Grätchen
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 10:12:16 följande:
    Ok. Klart att hon kan vara fertil, dumt av mig.
    Är hon av samma åsikt som du? Försöker hon bli med barn?
  • Sarah f
    Grätchen skrev 2011-09-02 10:22:25 följande:
    Ok. Klart att hon kan vara fertil, dumt av mig.
    Är hon av samma åsikt som du? Försöker hon bli med barn?

(att menstruera implicerar inte självklart fertilitet i den åldern, så troligen vill hon bli med barn och är utredd-annars kan man knappast veta)
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 10:10:37 följande:
    du talar om hur du skulle välja i en situation som aldrig kommer att existera. Det är fantasi. Sen förväntar du dig att vi ska tänka om och tänka som du?

Jag har också en nollvision; att noll barn ska födas till ett olyckligt liv. Noll chans att det blir så med, för den delen. 
    Förväntar o förväntar? Jag beskriver hur jag själv skulle handla och använder det exemplet
    för att tala för en viss etik i fall som kan inträffa och DET är inte fantasi. Jag förordar en viss
    etik men kan ninte förvänta mig något.

Jag har båda nollvisionerna -icke olyckligt liv o icke aborter. Men det är också så att
    allas liv är olyckliga i vissa llägen eller skeden. Jag önskar så mycket lycka som möjligt dock.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 10:11:22 följande:
    DINA värderingar är inte bättre än MINA.
    Egentligen ser jag det inte så intressant om vi kallar en värdering bättre eller säre/rätt eller fel/bra eller dålig.

Jag har helt enkelt vissa värderingar för jag älskar allt levande och vill ge allt levande en chans.Kärleken driver mig till att höja min röst  för ofödda , till att propagera för att SMS:a SKUT TORKA till 72 900 (för at rädda liv som annars går förlorade i svältkatastrofen på Afrikas Horn, till att engagera mig för hemlösa, till att ha valt vapenfritt i ställer för att bära vapen ,till att vara vegetarian (älskar också djur) osv osv.

Hurvida det ALLS FINNS något som är i absolut mening rätt/fel är en intressant filosofisk fråga.
    Personligen tror jag att det finns en tanke/avsikt bakom vår tillvaro och att saker kan stå i samklang med
    detta eller strida mot detta och det skulle kanske kunna vara en  måttstock i et objektivt perspektiv
    (fast olika människor har ju olika uppfattningar o olika moral) , men jag gissar att
    du inte räknar med detta.

Jag är troende kristen men skulle förmodligen om jag känner mig själv rätt ha samma moral
    som idag om jag var ateist o samam inställning till aborter och till personer med Downs.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 10:15:06 följande:
    Låt mig gissa, sannolikhetsteori är inte din starkaste gren?

Om man FÖRSÖKER få barn så funderar man knappast på abort i samma andetag. Som ung är risken för kromosomavvikelser försvinnande liten, dessutom. Skärp till dig nu. 
    jag skrev yngre-inte ung. Jag är nu 47. Jag var 41 och den tilltänkta modern 40-41-42 när det
    var aktuellt. Det blev inget barn , men statistiskt är chansen större vid den åldern även om
    den absolut största chansen fortfrande är att ett barn inte får Downs syndrom.

Min mor varnade mig faktiskt vid något tillfälle för risken med Downs.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes