• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Sarah f
    Sarah f skrev 2011-09-02 09:08:44 följande:
    Eftersom jag är gravid och 40+ så kan jag direkt ur verkligheten berätta om attityderna hos vårdpersonal angående fosterdiagnostik jag mötts av.

Min barnmorska frågade om vi var intresserade av KUBB/NUPP-test förutom ultraljud. Jag frågade vad det gick ut på, varpå hon svarade att testet gav en sannolikhet för risken av vissa förändringar. Eftersom jag inte var intresserad av att veta en risksats, bad jag att få FVP direkt. Hon begrundade detta, och sa sedan att jag måste vara beredd på vad ett slutgiltigt svar innebär för mig och att min man och jag talar igenom hur vi ska hantera svaret.
    (Jag hade redan klart för mig hur jag ville göra.)     

Jag kan inte uppfatta att hon försökte påverka mig att göra abort vid fosterskada. 

Citerar mig själv angående färska attityder runt fosterdiagnostik och abort våren 2011.
  • Sum quod sum
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 09:41:33 följande:
    Torbjörn Tännsjö nämnde alla tre-färgblindhet, dyslexi och Downs o menade att
    det  kan bli ett bättre samhälle utan sådana individer.

Eftersom tråden handlar om Downs och det är en orsak bakom aborter
    diskuterar jag det specifikt.
    Starta en tråd med filosofens åsikter ..tror det skulle bli intressant.
  • Trolletroll

Till T.S. 
    Vilken underbar flicka du har!
    Mina barn har gått på samma dagis som en flicka med downs och jag har jobbat på ett gruppboende och ett dagcenter för personer med Downs. Dessa människor är fantastiska och vi har mycket att lära oss av dessa.
    Var inne och kikade lite på din sida och måste få säga att jag skulle inte göra testet... Men om jag vet att ett foster hade en "defekt" som gör att livet blir beroende av andra skulle jag också fundera på att "ta bort" det. Men Dina ord om att man då kränker de som redan är födda fick mig att tänka om lite..
    Men förklara för Din flicka hur synd det är om dessa personer som går miste om en så fin och mysig flicka som det skulle kunna bli? Det är ju inte den färdiga människan som tas bort utan ett foster. Det är en helt annan nivå.

Jag tycker Du verkar så klok och har en underbar humanistisk syn på livet. Men alla har inte de erfarenheter du har ju. 

Svår debatt....

Kram till Dig och din fina tjej! 

• puss
    Trolletroll skrev 2011-09-02 09:53:47 följande:
    Till T.S. 
    Vilken underbar flicka du har!
    Mina barn har gått på samma dagis som en flicka med downs och jag har jobbat på ett gruppboende och ett dagcenter för personer med Downs. Dessa människor är fantastiska och vi har mycket att lära oss av dessa.
    Var inne och kikade lite på din sida och måste få säga att jag skulle inte göra testet... Men om jag vet att ett foster hade en "defekt" som gör att livet blir beroende av andra skulle jag också fundera på att "ta bort" det. Men Dina ord om att man då kränker de som redan är födda fick mig att tänka om lite..
    Men förklara för Din flicka hur synd det är om dessa personer som går miste om en så fin och mysig flicka som det skulle kunna bli? Det är ju inte den färdiga människan som tas bort utan ett foster. Det är en helt annan nivå.

Jag tycker Du verkar så klok och har en underbar humanistisk syn på livet. Men alla har inte de erfarenheter du har ju. 

Svår debatt....

Kram till Dig och din fina tjej! 
    "dessa människor"?
    "vi har mycket att lära"? vilka "vi" och vilka "dessa"?
    att generalisera så är att sprida fördomar.
    Ät min sidfot
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 09:30:44 följande:
    Åter en spekulation i fantasin alltså? Som du anser ska vara normerande för oss andra som lever i verkligheten?
    Normerande och normerande? Jag talar för vissa värderingar och
    gläds åt ju fler som omfattar dem.Jag lever i verkligheten precis som
    ¨du o svarar bara på andra inlägg o vad de tagit upp o jag fick en fråga
    om mina tankar vad gälelr preventivmedel och jag talade om vilka
    konsekvenser mina värderingar får i verkligheten när jag väljer
    hur jag praktiskt handlar.
  • Myzan
    puss skrev 2011-09-02 10:03:55 följande:
    "dessa människor"?
    Men strunt i hur det skrivs. Läs kontentan istället. Ibland hittar man inte rätt ord eller vet exakt hur man ska skriva så sluta peka finger. Jag har ett barn med en diagnos och jag vet hur svårt det är för andra människor att ibland veta hur dom ska uttrycka sig. Huvusaken är att kontentan är rätt!
  • Sarah f

I den här typen av diskussioner kommer ständigt en sak fram; viljan att begränsa motparten från den sida som gjort valet att föda barn med hinder.

Jag kan inte se någon från andra sidan som vill förbjuda framfödsel av Ds barn eller andra barn, tur är väl det för det vore barockt.

Kan man inte se att vi väljer OLIKA och att varje person gör det bästa den kan med de förutsättningar som finns att tillgå? TS skriver om bekvämlighet och rädsla i tråden och i sin blogg-hur kan hon se in i andra människors inre och
    bedöma det?

MÅSTE man misstänkliggöra  andras högst privata val? 

• Sarah f
    puss skrev 2011-09-02 10:03:55 följande:
    "dessa människor"?

alla som generaliserar är idioter?
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 09:41:28 följande:
    Men hur kan du välja abort eller inte abort när den situationen är fullständigt hypotetisk och ALDRIG kommer att inträffa?

Jag beskriver att värderingarna är avgörande. Jag har värderingar så jag inte skulle
    uppmana min fru till abort om hon bar på ett foster med Downs. Andra män med andra värderingar
    skulle kunna uppmana sin fru till abort. Jag talar för mina värderingar och beskriver att värderingarna
    är avgörande id et enskillda fallet förom det blir abort eller inte. Lagen har fri abort tom vecka 18 i
    Sverige men om det blir abort eller inte beror ju på värderingarna med mera i det enskillda fallet.
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 10:07:35 följande:
    Normerande och normerande? Jag talar för vissa värderingar och
    gläds åt ju fler som omfattar dem.Jag lever i verkligheten precis som
    ¨du o svarar bara på andra inlägg o vad de tagit upp o jag fick en fråga
    om mina tankar vad gälelr preventivmedel och jag talade om vilka
    konsekvenser mina värderingar får i verkligheten när jag väljer
    hur jag praktiskt handlar.

du talar om hur du skulle välja i en situation som aldrig kommer att existera. Det är fantasi. Sen förväntar du dig att vi ska tänka om och tänka som du?

Jag har också en nollvision; att noll barn ska födas till ett olyckligt liv. Noll chans att det blir så med, för den delen. 
Svar på tråden God doesn´t make mistakes