• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • puss
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 12:11:53 följande:

Problemet för mig är förståss att jag är emot utsorterande och då talar jag emot Tännsjö.
    Både han och jag har yttrandefrihet.

Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 12:19:20 följande:
    helt enkelt att värderingar som innebär döden för oönskade individer
    skall vara vanliga och att det är ett samhälle som inte har plats för
    de med olika handikapp.
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 12:17:36 följande:
    En viss likhet kan finnas i en dels tänkande.Sedan är det naturligtvis också skilllnad på om
    det är statligt styrt eller styrt av privatpersoner , men själva den ideologiska grunden i
    tankarna om ett bättre samhälle har vissa paralleller vad gäller Tännsjö och Hitler.
    Hitler ansåg också att han verkade för ett bättre samhälle, ja att han var mänsklighetens räddare
    . Han menade att i en avlägsen framtid kommer människan att ställas inför enorma svårgiheter
     och därför var det viktigt att det var de bästa anlagen som fördes vidare och därför skulle
    man sortera ut.
    de med de bästa arvsanlagen som skulle styra
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 12:05:16 följande:
    Det är hans sätt att uttrycka sig angående ett bättre samhälle utan personer med DS, dyslexi och färgblindhet som skrämmer mig. Jag skulle i o för sig också gärna ha ett samhälle utan dessa handikapp MEN GENOM
    BOTANDE av drabbade individer om det vore möjligt och INTE BORTSORTERANDE.
    Ät min sidfot
  • puss

svenerik nästan alla dina inlägg handlar om att värdera.

Ät min sidfot
  • Sven Erik Johansson
    Kattdamen skrev 2011-09-02 14:24:05 följande:
    Jag har läst om dessa kvinnor, och många av dem har redan barn. De är så otroligt egoistiska som gör på det viset, och riskerar att lämna sina barn moderslösa.
    I det fallet känns det även för mig som abort-alternativet är det minst onda.
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 14:29:14 följande:
    Naturligtvis finns olika situationer , men min huvudprincip är att jag ser positivt på när någon får leva. Jag tror att majoriteten av de aborter som görs i Sverige skulle ha kunnat undvikas, men samtidigt finns det vissa situationer när jag inte etiskt invänder mot abort. Om valet står mellan två liv, tex om läkare har gett besked om att  alternativen är abort eller döden för kvinnan så ser jag hellre att abort görs. Jag DÖMER ALDRIG NÅGON SOM PERSON. Det är handlingar som jag ibland inte kan stödja. IIngen är perfekt , inte heller jag, och förkastliga gärningar har jag sannerligen gjort själv i mitt liv.

Alla som generaliserar är idioter.
  • puss
    Naturligtvis finns olika situationer , men min huvudprincip är att jag ser
    positivt på när någon får leva. Jag tror att majoriteten av de aborter som
    görs i Sverige skulle ha kunnat undvikas, men samtidigt finns det vissa
    situationer när jag inte etiskt invänder mot abort. Om valet står mellan två
    liv, tex om läkare har gett besked om att  alternativen är abort eller döden
    för kvinnan så ser jag hellre att abort görs.

Jag DÖMER ALDRIG NÅGON SOM PERSON. Det är handlingar som jag ibland
    inte kan stödja. IIngen är perfekt , inte heller jag, och förkastliga gärningar
    har jag sannerligen gjort själv i mitt liv.
    sida upp och sida ner, värdera värdera, värde värde i dina inlägg.
    jag önskar att du kan inse att folk aborterar sina ()ds-foster av andra anledningar än nåt som har med värde att göra.
    Ät min sidfot
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 14:25:41 följande:
    Men är det inte en värdering som är kontraproduktiv, att vilja föda fram ett barn och lämna det utan mamma? Vari ligger det ädla och föredömliga?

Jag kan tycka att du är mycket kvinnofientlig i vad du skriver. 
    NU läste du inte vad jag skrev. Jag skrev ju att i sådana fall ansåg
    jag abort vara det minst dåliga alternativet.
  • Sarah f
    Naturligtvis finns olika situationer , men min huvudprincip är att jag ser
    positivt på när någon får leva. Jag tror att majoriteten av de aborter som
    görs i Sverige skulle ha kunnat undvikas, men samtidigt finns det vissa
    situationer när jag inte etiskt invänder mot abort. Om valet står mellan två
    liv, tex om läkare har gett besked om att  alternativen är abort eller döden
    för kvinnan så ser jag hellre att abort görs.

Jag DÖMER ALDRIG NÅGON SOM PERSON. Det är handlingar som jag ibland
    inte kan stödja. IIngen är perfekt , inte heller jag, och förkastliga gärningar
    har jag sannerligen gjort själv i mitt liv.

Du är ovanligt aktiv på att inte stödja. Det blir ganska likt att döma.
  • Zargenta
    Maline skrev 2011-09-02 14:26:44 följande:
    Du gör en logisk tankevurpa tycker jag. Snarare vore det ju en samhällsekonomisk fördel om alla som vet att de som bär på gener för en degenerativ vård-krävande sjukdom avstod barn eller åtminstone gjorde preimplantatorisk diagnostik. Även om sjukdommen bryter ut sent i livet drar den ju faktiskt resurser då. Och det är inget som säger att den personen inte gått och lallat på A-kassa halva livet fram till sjukdommen bryter ut!  På samma sätt kan du faktiskt screena för risken att ett flickfoster kommer utvecka bröstcancer. Bröstcancer kostar också samhällsresurser. Det är sjukhusvård och sjukskrivning och förlorad produktivitet. Aj, aj inte bra.

Det är när man tar in det socioekonomiska perspektivet fosterdiagnostik det blir knepigt. För om samhället börjar koppla produktivitetskrav till diagnostiken. Då finns det nog betydligt fler tester man skulle kunna göra än som görs idag. Det handlar ju om föräldrarna, om de är beredda att ta emot sitt barn. Jag tycker att man gott kan göra fler tester men man måste också våga diskutera vad tester innebär för dem som föds och lever med de funktionshinder/sjukdommar  man testar för och för föräldrarna som skall ta besluten.
    Det var just det som var poängen, att jag inte ville göra det till en socioekonomisk fråga. Dock så pratade jag också om förutsättningar, att jag ger mig själv, mitt barn och andra möjligheten att skapa ett liv med bättre förutsättningar än att komma till jorden som en till stor del "enbart" ekonomisk belastning och även till stor del för många, känslomässigt.  Men jag vill inte heller fråntas rätten att tycka att det är rätt att välja fosterdiagnostik utan att för den sakens skull likställas med nazism eller få höra att jag kränker redan födda barn?

Sen hade jag och sambon planer på att att göra preimplantativ diagnostik OM och NÄR vi tyckte det skulle vara dags för barn, men vi hann inte så långt då jag redan efter 2½månad in i förhållandet lyckats bli gravid och kände att jag inte psykiskt och fysiskt orkade med en smärtsam och jobbig abort IGEN, dvs 2ggr på ett år, pga den här sjukdomen.
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Sven Erik Johansson
    puss skrev 2011-09-02 14:26:02 följande:
    varför envisas du då med att det är den värdefråga? vad är det som värderas?
    Det är ju helt enkelt hur värdefullt de tanses/inte anses vara att fostret får leva
    i relation till andra omständigheter.
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 14:32:19 följande:
    NU läste du inte vad jag skrev. Jag skrev ju att i sådana fall ansåg
    jag abort vara det minst dåliga alternativet.
    Hur kan det vara det, i din nollvision?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes