• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • puss
    Sarah f skrev 2011-09-02 14:22:22 följande:
    sorry, gör du slut nu?
    inte kan jag det heller.
    Ät min sidfot
  • Kattdamen
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 14:22:38 följande:
    Nej, absolut inte! Däremot vet jag att det till o med funnits kvinnor som varit så mycket principiellt mot
    aborter att de trots läkares prognos om att det troligen skulle medföra döden i komplikationer valt att bära o föda ett barn. Det  innebär att det säkert finns de som även i svåra situationer skulle välja att föda ett barn med
    Downs och detta påverkas just av personernas VÄRDERINGAR .

Men OBSERVERA nu att jag INTE-ABSOLUT ABSOLUT INTE- SÄGER att en kvinna om hon sannolikt dör vid en gravidite/födsel skall  föda barnet.OM läkare gav besked om att valet stod mellan döden och abort för min fru  så skulle jag I DET FALLET HELLRE SE ATT HON VALDE ABORT.

Det finns alltid gränsfall  och jag säger inte så mycket om dem. Däremot tycker jag det känns tråkigt  tex med den trend som inneburit att allt fler av fostren med Downs aborteras i Danmark och med Tännsjös uttalande.
    Jag har läst om dessa kvinnor, och många av dem har redan barn. De är så otroligt egoistiska som gör på det viset, och riskerar att lämna sina barn moderslösa.
  • Sarah f
    puss skrev 2011-09-02 14:23:21 följande:
    inte kan jag det heller.
    jag ska bättra mig!
  • Sarah f
    Nej, absolut inte! Däremot vet jag att det till o med funnits kvinnor som varit så mycket principiellt mot
    aborter att de trots läkares prognos om att det troligen skulle medföra döden i komplikationer valt att bära o föda ett barn. Det  innebär att det säkert finns de som även i svåra situationer skulle välja att föda ett barn med

Men OBSERVERA nu att jag INTE-ABSOLUT ABSOLUT INTE- SÄGER att en kvinna om hon sannolikt dör vid en gravidite/födsel skall  föda barnet.OM läkare gav besked om att valet stod mellan döden och abort för min fru  så skulle jag I DET FALLET HELLRE SE ATT HON VALDE ABORT.

Det finns alltid gränsfall  och jag säger inte så mycket om dem. Däremot tycker jag det känns tråkigt  tex med den trend som inneburit att allt fler av fostren med Downs aborteras i Danmark och med Tännsjös uttalande.
    Men är det inte en värdering som är kontraproduktiv, att vilja föda fram ett barn och lämna det utan mamma? Vari ligger det ädla och föredömliga?

Jag kan tycka att du är mycket kvinnofientlig i vad du skriver. 
  • Sarah f
    Kattdamen skrev 2011-09-02 14:24:05 följande:
    Jag har läst om dessa kvinnor, och många av dem har redan barn. De är så otroligt egoistiska som gör på det viset, och riskerar att lämna sina barn moderslösa.
  • puss

varför envisas du då med att det är den värdefråga? vad är det som värderas?
    Ät min sidfot
  • Maline
    Zargenta skrev 2011-09-02 13:51:21 följande:
    Det finns ett inlägg tidigare i tråden där jag nämner att funktionshindret som uppkommer i ett senare skede i livet i vår släkt, inte hindrar till ett produktivt liv INNAN det, bidragande till skatteintäkt och därmed på sätt och vis redan betalat för vården som kommer behövas. Så nej, bidrar inte till att fler MED funktionshinder, det är något som KOMMER utvecklas sent. Har redan förklarat också att jag är kluven då det som sagt också finns komplikationer som uppkommer vid födsel tex och psykiska funktionsnedsättningar som INTE går att förutse. Sen var det en fråga också om socioekonomisk perspektiv och inte personliga värderingar enbart.

Men att ta bort möjligheten att få VÄLJA om jag vill abortera ett foster, eller ens få information innan det kommer ut, tycker jag inte om.
    Du gör en logisk tankevurpa tycker jag. Snarare vore det ju en samhällsekonomisk fördel om alla som vet att de som bär på gener för en degenerativ vård-krävande sjukdom avstod barn eller åtminstone gjorde preimplantatorisk diagnostik. Även om sjukdommen bryter ut sent i livet drar den ju faktiskt resurser då. Och det är inget som säger att den personen inte gått och lallat på A-kassa halva livet fram till sjukdommen bryter ut!  På samma sätt kan du faktiskt screena för risken att ett flickfoster kommer utvecka bröstcancer. Bröstcancer kostar också samhällsresurser. Det är sjukhusvård och sjukskrivning och förlorad produktivitet. Aj, aj inte bra.

Det är när man tar in det socioekonomiska perspektivet fosterdiagnostik det blir knepigt. För om samhället börjar koppla produktivitetskrav till diagnostiken. Då finns det nog betydligt fler tester man skulle kunna göra än som görs idag. Det handlar ju om föräldrarna, om de är beredda att ta emot sitt barn. Jag tycker att man gott kan göra fler tester men man måste också våga diskutera vad tester innebär för dem som föds och lever med de funktionshinder/sjukdommar  man testar för och för föräldrarna som skall ta besluten.
  • Sarah f
    puss skrev 2011-09-02 14:26:02 följande:
    varför envisas du då med att det är den värdefråga? vad är det som värderas?
    kvinnans liv jämfört det ofödda barnets? Kvinnans liv alltid lägst.
  • puss
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 09:23:52 följande:
    Är döden bättre än liv för Downsbarnen.

Vilka är vi att säga att vissa liv inte är
    värda att leva
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 10:00:19 följande:
    . Om man definierar människovärde efter
    ett politiskt belsutat regelverk så kan man ju säga så , men om man räknar med ett absolut
    människovärde som är oberoende av politiska beslut är det ju annorlunda.
    Ät min sidfot
  • Sven Erik Johansson
    puss skrev 2011-09-02 14:07:30 följande:
    svenerik, det känns som om du ser en människa som gör abort och du dömer det på en sekund som förkastligt.
    men det vet du inget om. du vet inget om andra människors val i livet.
    Naturligtvis finns olika situationer , men min huvudprincip är att jag ser
    positivt på när någon får leva. Jag tror att majoriteten av de aborter som
    görs i Sverige skulle ha kunnat undvikas, men samtidigt finns det vissa
    situationer när jag inte etiskt invänder mot abort. Om valet står mellan två
    liv, tex om läkare har gett besked om att  alternativen är abort eller döden
    för kvinnan så ser jag hellre att abort görs.

Jag DÖMER ALDRIG NÅGON SOM PERSON. Det är handlingar som jag ibland
    inte kan stödja. IIngen är perfekt , inte heller jag, och förkastliga gärningar
    har jag sannerligen gjort själv i mitt liv.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes