• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Sheldon
    pussar o kramar skrev 2011-09-02 14:56:59 följande:

Ligger inte denna tråd lite fel.
    Här vill jag diskutera mitt barns handikapp och få råd och stöd och kunna stötta andra.
    Denna tråd borde ligga på etik eller någon annan stans här på FL.

Jo. Be TS om att hon ska se till att få tråden flyttad. Hon vill ju diskutera fosterdiagnostik (vilket även det har en egen plats på forumet.)
    Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • Jakkolina
    Bamhi skrev 2011-09-02 07:37:22 följande:
    Jag vet inte vad TS kommer svara men jag tror att många tycker så här:

Abort är lagligt utifrån det perspektiv att en kvinna inte ska behöva genomgå en graviditet och en förlossning och bli mamma om HON inte klarar detta. Det handlar inte om fostret utan om kvinnan som är gravid. Man ser till hennes situation.  

Samhället vill alltså inte tvinga någon att bli mor mot sin vilja. Men har man gjort valet att få barn så kan man inte välja vilket barn man får. 

Jag tror att många kan acceptera att någon gör abort då personen är i en situation där denne inte klarar av att ta hand om ett barn, men man har svårare att acceptera att någon gör en abort för att personen inte vill ha just DET barnet.  

Men vad är detta för romantiserat dravel!!

Varför i hela världen ska man sätta ett barn till världen som man vet kommer att kräva massor av hjälp och personal,förmodligen är förståndshandikappat och ofta har hjärtfel,ledvärk och aldrig kommer att vara oberoende av andra för att klara sin ADL ännu mindre sitt övriga liv.

Som man vet är helt utlämnade till andra den dagen man lägger näsan i vädret om barnet lever så länge.

Om man kan undvika detta,är det fel då???
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-09-02 15:44:48 följande:
    Jag har varit en fördomsfull människa. Jag tyckte utvecklingsstörda var en avart av människan.
    Om den här tråden hade funnits då så hade jag sopat mattan med många av er.. Först ut skulle trådstartaren vara.

Och där skriver du IGEN att allting baseras på fördomar och okunskap. Kan du efter denna tråden i alla fall konstatera att så inte är fallet?
  • Sheldon
    Jag har varit en fördomsfull människa. Jag tyckte utvecklingsstörda var en avart av människan.
    Om den här tråden hade funnits då så hade jag sopat mattan med många av er.. Först ut skulle trådstartaren vara.

Och du kan verkligen inte förstå att de som aborterar pga av DS inte alltid gör det pga av fördomar eller att de avskyr utvecklingsstörda? Det verkar väldigt trångsynt.
    Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • Kattdamen

Tja, det var väl trevligt att du växte upp. De flesta brukar inte vara så mogna i den åldern du pratar om.

De flesta har inte sådana fördomar som du verkade ha. De anser inte att utvecklingsstörda är en avart. Men de kanske ändå skulle göra abort om de fick reda på att fostret hade någon typ av funktionshinder. Det är två helt olika saker att välja att skaffa ett barn med funktionshinder, och att anse att de ska avlivas.
  • mammatill5
    HälläBällä skrev 2011-09-02 15:50:01 följande:
    Och där skriver du IGEN att allting baseras på fördomar och okunskap. Kan du efter denna tråden i alla fall konstatera att så inte är fallet?
    Sheldon skrev 2011-09-02 15:50:03 följande:
    Och du kan verkligen inte förstå att de som aborterar pga av DS inte alltid gör det pga av fördomar eller att de avskyr utvecklingsstörda? Det verkar väldigt trångsynt.
    Jag kan förstå föräldrar som väljer bort barn med funktionshinder efter ett selektivt prov. Jag kan förstå hur folk tänker.. Jag kan förstå hur det känns inombords när man har fördomar.  Allting, mesta,  baseras på rädsla och okunskap. Det som man inte vet någonting om backar man för. Man är rädd och kanske fördomsfull i sina tankar om funktionshindrade.

jag KAN förstå och jag säger inte att det är pga fördomar dom aborteras..
    Men däremot skrev jag att jag vet hur det känns att ha fördomar..
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:01:26 följande:
    Jag kan förstå föräldrar som väljer bort barn med funktionshinder efter ett selektivt prov. Jag kan förstå hur folk tänker.. Jag kan förstå hur det känns inombords när man har fördomar.  Allting, mesta,  baseras på rädsla och okunskap. Det som man inte vet någonting om backar man för. Man är rädd och kanske fördomsfull i sina tankar om funktionshindrade.

Men lägg av. Det handlar inte om fördomar och okunskap. Man får mycket information av sjukvården.

Bara för att du har det betyder inte att alla har det.
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-09-02 15:52:11 följande:
    Tja, det var väl trevligt att du växte upp. De flesta brukar inte vara så mogna i den åldern du pratar om.

De flesta har inte sådana fördomar som du verkade ha. De anser inte att utvecklingsstörda är en avart. Men de kanske ändå skulle göra abort om de fick reda på att fostret hade någon typ av funktionshinder. Det är två helt olika saker att välja att skaffa ett barn med funktionshinder, och att anse att de ska avlivas.
    Ja eller hur.. och det var tur att jag fick den förmånen då för över 30 år sedan....

avlivas.. tja.. lite åt det håller är det väl när man vill ha barn man väljer bort efter test..

Avlivning av foster..

Nej, nu var jag dryg.. Gå inte igång nu.. din kväll blir kanske förstörd... Flört
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:01:26 följande:

Hur ska vi då tolka det du skriver?

"Jag kan förstå föräldrar som väljer bort barn med funktionshinder efter ett selektivt prov. Jag kan förstå hur folk tänker.. Jag kan förstå hur det känns inombords när man har fördomar.  Allting baseras på rädsla och okunskap. Det som man inte vet någonting om backar man för. Man är rädd och kanske fördomsfull i sina tankar om funktionshindrade."

Snälla, förklara det för mig.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes