• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-09-02 16:02:23 följande:
    Men lägg av. Det handlar inte om fördomar och okunskap. Man får mycket information av sjukvården.

Bara för att du har det betyder inte att alla har det.
    Har du svårigheter att förstå min text??
    Lär om .. läs rätt
  • Sheldon
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:01:26 följande:
    Sheldon skrev 2011-09-02 15:50:03 följande:
    Och du kan verkligen inte förstå att de som aborterar pga av DS inte alltid gör det pga av fördomar eller att de avskyr utvecklingsstörda? Det verkar väldigt trångsynt.
    Jag kan förstå föräldrar som väljer bort barn med funktionshinder efter ett selektivt prov. Jag kan förstå hur folk tänker.. Jag kan förstå hur det känns inombords när man har fördomar.  Allting, mesta,  baseras på rädsla och okunskap. Det som man inte vet någonting om backar man för. Man är rädd och kanske fördomsfull i sina tankar om funktionshindrade.

jag KAN förstå och jag säger inte att det är pga fördomar dom aborteras..
    Men däremot skrev jag att jag vet hur det känns att ha fördomar..
    Uppenbarligen kan du inte det. I vissa fall är det säkert så som du beskriver. Men du verkar ha svårt att ta in att inte alla aborter av DS-foster har med fördomar och okunskap att göra. Och du hjälper inte "din sak" i debatten genom att insinuera att vi som väljer att göra fosterdiagnostik är rädda, oupplysta och fördomsfulla. 

För övrigt har även rädda människor all rätt att göra abort. Det är ingen kvalificerad gissning att en stor andel aborter beror på rädsla. 

Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:05:20 följande:
    Ja eller hur.. och det var tur att jag fick den förmånen då för över 30 år sedan....

avlivas.. tja.. lite åt det håller är det väl när man vill ha barn man väljer bort efter test..

Avlivning av foster..

Nej, nu var jag dryg.. Gå inte igång nu.. din kväll blir kanske förstörd... Flört
    De flesta brukar aldrig vara där.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:06:28 följande:
    Har du svårigheter att förstå min text??
    Lär om .. läs rätt
    Det är inte på grund av fördomar och rädsla de flesta gör abort i dessa situationer.
  • mammatill5
    HälläBällä skrev 2011-09-02 16:06:04 följande:
    Hur ska vi då tolka det du skriver?

"Jag kan förstå föräldrar som väljer bort barn med funktionshinder efter ett selektivt prov. Jag kan förstå hur folk tänker.. Jag kan förstå hur det känns inombords när man har fördomar.  Allting baseras på rädsla och okunskap. Det som man inte vet någonting om backar man för. Man är rädd och kanske fördomsfull i sina tankar om funktionshindrade."

Snälla, förklara det för mig.
    Fördomar baseras på rädsla och okunskap.

1 Jag kan förstå föräldrar som väljer bort barn med funktionshinder efter ett selektivt prov. Jag kan förstå hur folk tänker..

2 Jag kan förstå hur det känns inombords när man har fördomar.  Allting baseras på rädsla och okunskap.

3 Det som man inte vet någonting om backar man för. Man är rädd och kanske fördomsfull i sina tankar om funktionshindrade."

Vad är problemet?
    Att jag förstår folk som gör det dom gör. innebär inte att jag anklagar dom för fördomar.
    Måste jag skriva en djupt ingående förklaring efter varje mening.. ta ner meningen i atomer??

Men jag säger sen att fördomar baseras på rädsla och okunskap.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:11:10 följande:

1 Jag kan förstå föräldrar som väljer bort barn med funktionshinder efter ett selektivt prov. Jag kan förstå hur folk tänker..

2 Jag kan förstå hur det känns inombords när man har fördomar.  Allting baseras på rädsla och okunskap.

3 Det som man inte vet någonting om backar man för. Man är rädd och kanske fördomsfull i sina tankar om funktionshindrade."

Vad är problemet?
    Att jag förstår folk som gör det dom gör. innebär inte att jag anklagar dom för fördomar.
    Måste jag skriva en djupt ingående förklaring efter varje mening.. ta ner meningen i atomer??

Men det är ju inte därför folk gör abort. Man får information, och gör ett välgrundad beslut med hjälp av detta.

Påstå inte att folk gör abort på grund av fördomar och rädsla.
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-09-02 16:14:09 följande:
    Men det är ju inte därför folk gör abort. Man får information, och gör ett välgrundad beslut med hjälp av detta.

Påstå inte att folk gör abort på grund av fördomar och rädsla.
    Klart jag påstår att dom gör.. Men inte alla.
  • HälläBällä

Vad är problemet?

PROBLEMET är att texten kan tolkas som om du skriver att det uteslutande handlar om fördomar (rädsla och okunskap). Det är problemet. Om det inte är det du menar får du gärna skriva det, för utifrån blogginlägget tolkar jag det så.
  • Maline
    Zargenta skrev 2011-09-02 14:32:41 följande:
    Det var just det som var poängen, att jag inte ville göra det till en socioekonomisk fråga. Dock så pratade jag också om förutsättningar, att jag ger mig själv, mitt barn och andra möjligheten att skapa ett liv med bättre förutsättningar än att komma till jorden som en till stor del "enbart" ekonomisk belastning och även till stor del för många, känslomässigt.  Men jag vill inte heller fråntas rätten att tycka att det är rätt att välja fosterdiagnostik utan att för den sakens skull likställas med nazism eller få höra att jag kränker redan födda barn?

Sen hade jag och sambon planer på att att göra preimplantativ diagnostik OM och NÄR vi tyckte det skulle vara dags för barn, men vi hann inte så långt då jag redan efter 2½månad in i förhållandet lyckats bli gravid och kände att jag inte psykiskt och fysiskt orkade med en smärtsam och jobbig abort IGEN, dvs 2ggr på ett år, pga den här sjukdomen.
    Då har nog din poäng varit lite otydlig eller jag korkad Men, jag tycker som sagt  att fosterdiagnostik är föräldrarnas val jag med och att det skall erbjudas fritt. MEN samhället kan vara jäkligt mycket tydligare att det är individens val och att det är en service som  erbjuds. Jag gick faktiskt också i taket när jag läste artiklen TS kommenterar tillsammans med Tännsjös uttalanden om att folkgrupper kommer och går under historiens gång. Byter man ut DS mot Hottentotter, Zigenare, Same eller Jude i det sammanhanget så blir det kanske tydligare varför anhöriga till personer med DS reagerar med att tänka på 30- och 40-talets resonemang. Jag undrar fortfarande vilka folkgrupper Tännsjö tänkte på..

Hur som helst så har jag inte med att göra om du väljer att göra preimplantiv diagnostik eller inte det är ditt val, och önskar jag dig lycka till med ditt barn!
  • Sheldon

Vad är problemet?

1. Nej. Det kan du inte.
    2. Ja, så kan det vara. Men det har inget med fosterdiagnostik eller den här diskussionen att göra.
    3. Se punkt två.

Fördomar har inget med mina beslut att göra (därmed inte sagt att jag är fördomsfri, det är ingen). 

Det enda du säger är att du förstår folk eftersom du själv haft fördomar, varit rädd och outbildad. Men alla är inte som du var tidigare eller vill vara där du är nu. Du spyr ur dig fördomar mot människor som gör fosterdiagnostik och är rädd för framtiden samt visar stor okunskap om hur tekniken faktiskt fungerar.
    Så jag tänker inte öda tid på detta längre. Men om du börjar debattera offentligt (i seriösa media) om att förbjuda fosterdiagnostik- då kommer jag vara mycket aktiv på motståndarsidan...
    Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
Svar på tråden God doesn´t make mistakes