• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-01 11:43:04 följande:
    Tack!

Jag är benägen att hålla med om att mina argument inte alltid förstås.. Jag är kanske lite otydlig i vissa saker.. går på hårt och det kan missuppfattas. Det ligger inte i min personlighet att linda in saker och ting i bomull. tycker jag någonting så säger jag det.. Några tar sen som om nazismen och gör det till någonting annat. Några förstår faktiskt vad jag är ute efter.

Nu påstår du igen om saker du inte har en aning om.. Jag framhåller våran verklighet .. ärligt. Det är vårat liv som du läser om, som är just så som jag skriver om... Inte "Kalles familj som har det jobbigt"  Vi är inga offer för DS.. Jag ger en bild av våran familj.. vad för annan slags verklighet ska jag framställa??

Vi har inga större problem.. Så är det bara. Hannas DS är inte i fokus hos oss. Hanna som person och pojkarna som personer är det. Vi har inte drabbats av DS.. Vi har berikats med Hanna. Vi alla berikar varandras liv.

Det kan klinga illa hos dom som inte riktigt har den bilden av ett liv med ett barn med DS. Jag är nog benägen att påstå att mycket av problemen skapar man själv med sin inställning och attityd. Anser man att det är katastrof..ja då är det en katastrof.
    Om du nu bara talar om dina subjektiva erfarenheter, varför låter du inte andra ha sina subjektiva bedömningar intakta utan att känna dig kränkt?

Åter beskriver du hur problemfritt du anser din tillvaro flyter, samtidigt som du känner dig hotad av samhällets normer (?) och individens rätt att tänka själv. Ingen kommer att ta din dotter från dig, även om så 99% av alla i Sverige skulle välja abort om de fick svaret DS på sitt test.

Subjektiva känslor och enskilda val är din rätt. Det är min rätt med.     
  • Sarah f
    Tack!

Jag är benägen att hålla med om att mina argument inte alltid förstås..

Argument för vad, exakt?

Du vill försvara ditt personliga val, eller? Har du blivit svårt ifrågasatt för ditt handlande eller är det dina egna tankar? 
  • Roisin Dubh
    Nu påstår du igen om saker du inte har en aning om.. Jag framhåller våran verklighet .. ärligt. Det är vårat liv som du läser om, som är just så som jag skriver om... Inte "Kalles familj som har det jobbigt"  Vi är inga offer för DS.. Jag ger en bild av våran familj.. vad för annan slags verklighet ska jag framställa??
    Vad har jag påstått?

Du skriver om ert liv och er vardag. Det har jag inte påstått att du inte gör. Men du blandar upp detta med debatt på samhällsnivå och magstarka rubriker som "Rasförädling ala´ Nazitiden – Brott mot dom mänskliga rättigheterna". Det är där problemet uppstår.
  • Sarah f

En annan sak jag undrar; är det önskvärt att FLER barn med DS föds än vad som nu är fallet och i sådana fall varför?

• Boll

Det går inte jämföra individers bortväljande av vissa barn, med ett samhälles utrensande av sådana individer. Under nazitiden tvångssteriliserades de man inte ville få barn. Vill ni ta bort enskildas rätt att sterilisera sig, bara för att det var ett verktyg som användes i rasbiologin? Om jag, som funktionshindrad med ett ärftligt funktionshinder, vill sterilisera mig för att förhindra att föda barn emd det funktionshindret, ska jag inte få göra det då?

Rasbiologin handlade om tvång. Fostervattensprov är ett individuellt val, en förmån, någonting frivilligt. Det hade varit helt åt helvete om man tvingade alla att göra fostervattensprov och abortera foster med avvikelser - DET hade varit som under nazismen. Men nu sker det inte med tvång, det är ingen som tvingas till någonting utan människor får möjligheten att välja.

Ni vet, det tillhör rasbiologin att vita bara ska skaffa barn med andra vita. Vill ni förbjuda vita människor från att skaffa barn med andra vita, för att det påminner er om nazismen? Sluta nu. Så länge någonting sker frivilligt så kan man över huvud taget inte prata om att det är samma sak som nazismens rasbiologi. Där handlade det om att "rena" ett folk. Nu handlar det om att ge enskilda familjer möjligheten att själv välja.

• Didaj

-.-' Jag vet inte vad jag ska säga. Jag tycker inte att det är något annorlunda på ett barn och ett annat. Det finns ingen värdeskillnad alls. Jag vill egentligen inte säga "men", men jag måste... Abort är lagligt, och jag tror att det väljs bort lika många frisk embryon/foster som handikappade/sjuka.

Jag tyckte den här tråden var ganska konstig faktiskt...
    Ts. Vem är normal? Frågan vi får redan som barn!
    Det är ju du själv som gör ditt barn "speciell" genom att ge henne den etiketten genom din blogg och bla. denna tråden. No offence, men det är du som gör det. Inte hennes diagnos eller vi andra olika människor.

• Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-01 10:47:34 följande:
    Tännström ser ju problemet i att just DS isoleras i diagnostiken, inte sant?

Jag står helt i andra änden av skalan mot TS. Jätteroligt att hon får en livsuppgift i och med sina barn, hoppas att det kommer att fungera om 20 år med. 

Jag har arbetat en hel del med autistmspektrastörningar och SN-barn när jag pluggade och jag blev förstärkt i min sy på saken genom den kontakten.

Visst är det bra att vi inte är likadana, allihop? Eller gäller det bara om man har något som liknar DS?        
    Det är hans sätt att uttrycka sig angående ett bättre samhälle utan personer med DS, dyslexi och färgblindhet som skrämmer mig. Jag skulle i o för sig också gärna ha ett samhälle utan dessa handikapp MEN GENOM
    BOTANDE av drabbade individer om det vore möjligt och INTE BORTSORTERANDE.
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 12:05:16 följande:
    Det är hans sätt att uttrycka sig angående ett bättre samhälle utan personer med DS, dyslexi och färgblindhet som skrämmer mig. Jag skulle i o för sig också gärna ha ett samhälle utan dessa handikapp MEN GENOM
    BOTANDE av drabbade individer om det vore möjligt och INTE BORTSORTERANDE.
    Vad är det som gör dig rädd? Vad är det du ser i framtiden?
  • Sven Erik Johansson
    Boll skrev 2011-09-01 10:47:42 följande:
    Det är skillnad på att vilja skjuta av alla med ett funktionshinder och att vilja förhindra att fler föds. Förstår inte hur man kan vara emot att hindra fler fall av sjukdomar och funktionshinder. Jag har själv ett funktionshinder och om jag kunde hindra att mina barn fick samma problem som jag, så skulle jag göra det. Som funktionshindrad tycker jag att det är kränkande att människor kämpar mot att få bort funktionshindren. Jag har levt ett jobbigt liv på grund av mitt funktionshinder - varför skulle jag önska någon annan samma sak?
    Att göra det genom abort är att döda ett redan påbörjat liv, men i o för sig kan jag
    se positivt på att par som vet att sannolikheten är  hög för ärftlig sjukdom
    (tex sådan som är av dominant karaktär) avstår från graviditet över huvud
    taget. Så gjorde jag och min fru, som bar på anlag för en muskelsjukdom.
    Mn fru avled senare i cancer, men det var en annan sak som inte hade dirrekt
    med det här med muslkelsjukdomen att göra.
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 11:53:37 följande:
    Vad har jag påstått?

Du skriver om ert liv och er vardag. Det har jag inte påstått att du inte gör. Men du blandar upp detta med debatt på samhällsnivå och magstarka rubriker som "Rasförädling ala´ Nazitiden – Brott mot dom mänskliga rättigheterna". Det är där problemet uppstår.
    Du säger /Om jag vore du skulle jag rikta in mig mer på att framhålla verkligheten och hur livet ter sig med ett DS-barn. / Slut Citat.

Jag har alltid gjort det. Men dina ord låter som om jag borde göra det =) Inlägg om selektiv fosterdiagnostik ÄR en del av våran vardag.Eller är det för mycket om jag som DS förälder säger min åsikt..  Jag tycker inte rubriken var speciellt magstark..

Jag pratar INTE ofta om fosterdiagnostik på bloggen.. Däremot om våran vardag och annat..
    När jag gör det gör jag det på vilken nivå som jag själv vill och väljer.. Jag blandar ämnen precis hur jag vill på min blogg. Jag rubriksätter som jag tycker..

Du ser det som ett problem.. Kanske för att du hade problem med att förstå kopplingen.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes