• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Krumpy
    Brünnhilde skrev 2011-09-01 12:43:45 följande:
    Nä - precis! Jag har f.ö. en väninna som jobbar på ett korttidsboende, som får göra just det med fullvuxna, stora, tunga ungdomar med DS... Och hon är inte glad, kan jag säga..!

Intressant också förresten, att så många lämnar bort sina barn till fosterhem eller korttidshem. Korttidshemmen blir f.ö. ofta långtidshem, eftersom föräldrarna försvinner på semester utan att hämta ut barnet och gör sig oanträffbara i flera veckor, och sådana knasiga grejer, har min väninna berättat... Om det vore _så_ idylliskt för alla att ha ett handikappat barn, så skulle ju inga föräldrar göra så.
    Visst är det så. Att romantisera kring att ha ett handikappat barn, är givetvis att ha en
    starkt färgad åsikt.

Då är det mycket ärligare om de föräldrarna säger "Ja, det är mycket tyngre med vårt
    handikappade barn, än våra icke handikappade barn. Men vi älskar alla lika mycket!"
    Allt annat är djupt självbedrägeri.
  • puss
    Brünnhilde skrev 2011-09-01 12:46:47 följande:
    I så fall tycker jag precis tvärtom: att abort på grund av (svårare) handikapp (dit man nog får räkna Downs) kan vara OK. Men att det är alldeles förfärligt att fullt friska barn ska förlora livet för att de kommer "i fel fas i karriären", eller för att mamman "inte festat färdigt ännu"... Men jag vill inte ha ett generellt förbud där heller, eftersom det skulle bli fler familjetragedier och mer kriminalitet och sociala problem, om man tvingade ovilliga och alltför unga ensamma mammor att föda.
    ja, det är fullständigt förfärligt.
    men alternativet är oacceptabelt.
    Ät min sidfot
  • mammatill5
    Brünnhilde skrev 2011-09-01 12:31:17 följande:å, att människor som anser sig orka med ett friskt barn, inte nödvändigtvis anser sig orka med ett handikappat barn..?
    I tidningarna, när det är reportage om Downs-barn, så brukar det alltid vara gullegulliga medelklassfamiljer med förhållandet, ekonomin och livet övrigt i ordning (I alla fall _utåt_ sett...). Men i verkligheten drabbas ju även mammor som lever i dåliga förhållanden, som själva har psykiska eller fysiska problem eller är sjukliga, eller ha dålig ekonomi, eller ett mycket ansträngande arbete, eller barn sedan förr som har funktionshinder, diagnoser, eller bara är allmänt störiga och jobbiga... Att föda ett Downs-barn in i den miljön skulle inte vara rätt mot _någon_... Det skulle ju köra hela familjen i sank, tänker jag.
    Gå till min blogg.. Där har du mig som lever ensam med fyra barn.. Två har funktionshinder.
    Jag är inte drabbad. jag är en av dom som du beskriver i inlägget...

Jag är ensamstående med 4 barn hemma.
    Ekonomiskt fattig.. Arbetslös.
    Jag har en krosskada i ryggen. Det ger vissa begränsningar och konstant värk.

Vi har varit ensamma sen jag separerade från en missbrukande man/pappa med mistingen i magen för typ 9 år sedan
    Hanna föddes med DS och vi är den absolut rätta familjen för henne..
    Hon kör definitivt inte oss i sank..
  • Brünnhilde
    puss skrev 2011-09-01 12:46:26 följande:
    inte alls såna "excellent pets", alltså.
    Nu tycker jag kanske inte att man ska kalla några barn för "pets"... Men visst är det en myt detta, att alla barn som har DS är så positiva och glada och kramiga jämt. De kan sura och bråka de också...
  • puss
    Krumpy skrev 2011-09-01 12:47:12 följande:
    Visst är det så. Att romantisera kring att ha ett handikappat barn, är givetvis att ha en
    starkt färgad åsikt.

Då är det mycket ärligare om de föräldrarna säger "Ja, det är mycket tyngre med vårt
    handikappade barn, än våra icke handikappade barn. Men vi älskar alla lika mycket!"
    Allt annat är djupt självbedrägeri.
    det är på grund av deras egna rädslor och komplex som de hysteriskt vrålar KOLLA JAG ÄLSKAR MITT BARN I ALLA FALL. KOLLA KOLLA KOLLA MMITT BARN ÄR ANNORLINDA OCH DET ÄR SÅÅÅÅ BERIKANDE!!!!!
    Ät min sidfot
  • puss
    Brünnhilde skrev 2011-09-01 12:49:43 följande:
    Nu tycker jag kanske inte att man ska kalla några barn för "pets"... Men visst är det en myt detta, att alla barn som har DS är så positiva och glada och kramiga jämt. De kan sura och bråka de också...
    "excellent pets" är ett bregwpp som förekomit tidigare i tråden.

och att du tycker att man inte ska kalla barn för pets var ju intressant och annorlunda.
    Ät min sidfot
  • puss

TS jag undrar fortfarande över kopplingen.

Ät min sidfot
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 12:42:35 följande:
    Ja om ditt syfte är att påverka och förändra samhället borde du skriva MER av den varan. Jag har inte påstått att du inte redan skriver om det.
    mammatill5 skrev 2011-09-01 12:11:39 följande:
    Inlägg om selektiv fosterdiagnostik ÄR en del av våran vardag. Eller är det för mycket om jag som DS förälder säger min åsikt..  Jag tycker inte rubriken var speciellt magstark..
    Ja om ditt syfte är att påverka och förändra samhället kan det faktiskt vara FÖR mycket att uttrycka sig som du gör. Det är min poäng.

Nu vet jag förstås inte om du har detta syfte eller om du enbart skriver åsikter för din egen skull. Men jag får uppfattningen av att du faktiskt vill påverka.
    Oki.. =)
  • puss
    puss skrev 2011-09-01 12:51:37 följande:
    TS jag undrar fortfarande över kopplingen.
    Ät min sidfot
  • Krumpy

Sedan vill jag med säga att jag hade bett min partner göra abort
    om testet visat på Downs.

Jag personligen vill att mitt barn ska ha samma förutsättningar som
    andra barn utan Downs. Nu kan man komma med motargumentet
    att andra barn har det bättre ekonomiskt ställt, än mina barn osv,
    men det är oärlig argumentation. Då kan man kontra med att barn
    som har haft fattig uppväxt, har startat eget företag och blivit väldigt
    framgångsrika osv.

Nej, jag pratar inte om externa förutsättningar, jag pratar om barnets
    egna inre förutsättningar. I de inre förutsättningarna räknar jag med
    antalet kromosomer exempelvis. Samma sak om ett barn föds
    utan en arm, eller liknande handikapp, så har det barnet inte samma
    förutsättningar som ett barn med två armar osv.

Det är min personliga åsikt. Jag rekommenderar min partner att göra
    abort om fostret visar på Downs.

Svar på tråden God doesn´t make mistakes