• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Sven Erik Johansson
    Boll skrev 2011-09-01 12:13:03 följande:
    Diskussionen om när liv påbörjas och om abort ska vara tillåtet etc hör inte hit. Jag förutsätter att de som debatterar i tråden inte är mot abort helt och hållet, i sådana fall vore det ju onödigt att argumentera mot abort vid DS. Är man emot alla aborter så finns det ju ingenting utöver det att debattera i det här fallet. Eller man kanske är extra mycket emot aborter på grund av avvikelser?

Personligen är jag för abort.
    Det hör i högsta grad hit. Om livet för en DOWNSDRABBAD inte påbörjats
    är det inte et sådant etiskt problem men om det påbörjats så är det.
    Och det är ju just ab ort som görs på Downs-individer.

Jag hör i o för sig tilld en som sörjer över de höga svenska abortsiffrorna
    som ju inte mest handlar om Downs syndrom-drabbade,men här
    fokuserar jag på Downs o andra handikapp.

Abortdiskusisonerna har mer än en dimension. OM man tänker sig ett koordinatsystem
    med två axlar-en juridisk o en etisk så finns ju väldigt många möjligheter för
    var en persons åsiktskombination kan ligga. Därför är det en STARK FÖRENKLING
    att tala som om det bara fanns två definierade alternativ "FÖR" aborteller "MOT" abort.
    Det är inte så enkelt att definera vad som är "FÖR" eller "MOT". På ett sätt är väl
    så gott som alla mot i den meningen att jag aldrig hört någon efterlysa fler
    aborter för sakens egen skull. Å andra sidan skulle även jag som är starkt abortkritisk
    föredra abort framför att min fru dog i komplikationer.I det fallet skulle jag önska att
    hon valde abort.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-01 12:20:27 följande:
    Anser du att Tännsjö har stor påverkan på samhället? eller kan du tänka dig att man väljer honom för att han uttalar sig relativt kontroversiellt och då får debatten att bli lite mer intensiv?

Möter du många som vill abortera färgblinda? 
    kanske både och-Han kan ha en viss påverkan och han gör kontroversiella uttalanden.
    I hur hög grad  på kort eller längre sikt är svårt att bedöma.Framför alt om
    större opinionsbildare som tidningar hakar på kan han fåmer inflytande.

Idag möter jag inte många, men vet inte hur det blir i framtiden.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-01 12:21:53 följande:
    Ungefär som det ofta har varit historiskt menar du? Världen har väl aldrig haft MER plats för de med särskilda behov?
    men kunde ha ännu mer
  • Brünnhilde

Som många andra redan påpekat, så är det ju en enorm skillnad mellan ett _samhälles_ bortväljande av dessa barn, och att de enskilda föräldraparen gör det. Det första hoppas och tror jag aldrig kommer att bli verklighet i Sverige.

Men även om man skulle vara rädd för ett slippery slope, så tror jag inte på att _tvinga_ de mammor att föda som inte vill, nu. Utan då får man ta politisk strid när det börjar bli tal om obligatorisk fosterdiagnostik + abort - vilket jag som sagt ser som helt osannolikt i Sverige. Det finns alldeles för många goda krafter som skulle protestera.

Men som sagt - jag tror inte på tvångsfödslar heller, lika lite som på tvångsaborter. Beslutet att föda ett handikappat barn om det går att undvika är djupt personligt och individuellt. Du måste väl också förstå, att människor som anser sig orka med ett friskt barn, inte nödvändigtvis anser sig orka med ett handikappat barn..?

I tidningarna, när det är reportage om Downs-barn, så brukar det alltid vara gullegulliga medelklassfamiljer med förhållandet, ekonomin och livet övrigt i ordning (I alla fall _utåt_ sett...). Men i verkligheten drabbas ju även mammor som lever i dåliga förhållanden, som själva har psykiska eller fysiska problem eller är sjukliga, eller ha dålig ekonomi, eller ett mycket ansträngande arbete, eller barn sedan förr som har funktionshinder, diagnoser, eller bara är allmänt störiga och jobbiga... Att föda ett Downs-barn in i den miljön skulle inte vara rätt mot _någon_... Det skulle ju köra hela familjen i sank, tänker jag.

• Milkina cerka
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 11:41:52 följande:
    Och det är DETTA man ska rikta in sig på att motverka. Inte tekniken i sig. Enligt min åsikt då.
    Javisst, men det blir lätt tekniken det inriktas på ändå.
  • mammatill5
    puss skrev 2011-09-01 12:27:07 följande:
    kan du förtydliga kopplingen tack.
    Den har förtydligats redan i många inlägg.. inte bara av mig
    Gå till dom inläggen så slipper jag tjata igen..
  • puss
    mammatill5 skrev 2011-09-01 12:32:14 följande:
    Den har förtydligats redan i många inlägg.. inte bara av mig
    Gå till dom inläggen så slipper jag tjata igen..
    hittar dom inte. hänvisa tack.
    Ät min sidfot
  • Boll
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 12:17:36 följande:
    En viss likhet kan finnas i en dels tänkande.Sedan är det naturligtvis också skilllnad på om
    det är statligt styrt eller styrt av privatpersoner , men själva den ideologiska grunden i
    tankarna om ett bättre samhälle har vissa paralleller vad gäller Tännsjö och Hitler.
    Hitler ansåg också att han verkade för ett bättre samhälle, ja att han var mänsklighetens räddare
    . Han menade att i en avlägsen framtid kommer människan att ställas inför enorma svårgiheter
     och därför var det viktigt att det var de bästa anlagen som fördes vidare och därför skulle
    man sortera ut.
    de med de bästa arvsanlagen som skulle styra
    Ja, men nu är jag inte Tännsjö. Jag är en enskild individ som väljer utefter vad som är bäst för min familj. Ska jag förnekas ett val för att vissa anser att man bör upphöja det valet till samhällsnivå? Att jag inte vill ha ett barn med DS grundar sig inte i någon form av ideologisk bild av hur samhället ska se ut, utan det grundar sig i vad jag klarar av och vad min familj behöver. Du vet, två människor kan ta exakt samma beslut men av helt olika anledningar.

Exempelvis tar min man ut största delen av föräldraledigheten. Andra som gör likadant kan ha valt det på grund av ideologiska skäl, för att de tycker att man ska göra så, för att det är bättre för jämställdheten eller vad som helst. Vi gör det valet för att det är bäst för oss. Det går inte att veta varför människor valt som de gjort.

Man kan inte ogiltigförklara en människas val bara för att andra människor väljer att göra samma sak fast av sjuka anledningar.
  • bulleen
    SolOchSnö skrev 2011-08-31 22:33:11 följande:
    För det första är jag övertygad om att funktionshinder är ett problem för individen. Det har inget att göra med att en människa skulle vara mindre värd än andra eller hur omgivningen ser på personen. De flesta som har downs syndrom kommer aldrig att kunna ta hand om sig själva och de kan inte göra allt som andra gör. Jag tycker att ett tidigare inlägg hade en poäng: Om föräldrarna kan välja att inte låta ett barn med funktionshinder födas kanske det är det bästa för barnet. Diagnostiken kanske tjänar barnets syfte mest.

Det för mig in på min andra tanke. Flera i tråden skriver är att barn med DS är så goa och fina, alltid glada! TS skriver att hon är mindre orolig för sin dotter för dottern kommer inte att bli kriminell, börja med droger eller hamna i dåligt sällskap. Jag associerar det till en replik från en TV-serie om bögar: "They make such good pets!" Jag tycker ärligt talat att det är obehagligt att någon är glad för att hennes dotter inte kommer att ha alla valmöjligheter i livet, oavsett vad de valmöjligheterna innebär.
    Mycket bra skrivet!
  • puss
    Brünnhilde skrev 2011-09-01 12:31:17 följande:
    I tidningarna, när det är reportage om Downs-barn, så brukar det alltid vara gullegulliga medelklassfamiljer med förhållandet, ekonomin och livet övrigt i ordning (I alla fall _utåt_ sett...). Men i verkligheten drabbas ju även mammor som lever i dåliga förhållanden, som själva har psykiska eller fysiska problem eller är sjukliga, eller ha dålig ekonomi, eller ett mycket ansträngande arbete, eller barn sedan förr som har funktionshinder, diagnoser, eller bara är allmänt störiga och jobbiga... Att föda ett Downs-barn in i den miljön skulle inte vara rätt mot _någon_... Det skulle ju köra hela familjen i sank, tänker jag.
    kar kompisar som har ds-barn. kul att byta bajsblöjor på en våldsam utflippad tioåring liksom. då är det så lagom gulligt. har aldrig sett nåt repotage om det.
    Ät min sidfot
Svar på tråden God doesn´t make mistakes