• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-01 11:34:36 följande:
    Det är vad Tännsjö tycker, ja. Han har en bild som du inte delar.

Är det ett problem för dig? Jag delar inte vissa av dina åsikter som ofta grundas i närmast fundamenalistiskt kristna värderingar; ska du inte få yttra dig då?

Vet du någon individ som känt sig manad att göra abort på grund av Tännströms idevärld?    

Givetvis är jag för yttrandefrihet och vill inte lägga munkavle på Torbjörn Tännsjö.

Jag känner inte någon som över huvud taget har burit på ett barn med Downs,eller dyslexianlag eller färgblindhet, men Tännsjö är en man som ofta är i media och väljs ut att tala om etiska frågor.

Problemet för mig är förståss att jag är emot utsorterande och då talar jag emot Tännsjö.
    Både han och jag har yttrandefrihet.

• Petra b

Gjorde ett quadruppeltest (en variant av KUB om jag förstod det rätt). Hade det visat på en hög risk för trisomier hade jag gått vidare med ett fostervattensprov. 

Jag var inte speciellt orolig för att mitt barn skulle ha DS, och jag skulle förmodligen inte valt en abort om det visade sig att så var fallet. Varför? Individer med DS kan leva värdiga, långa och lyckliga liv.

Jag var däremot orolig för alla andra trisomier, där chansen är så katastrofalt liten att barnet överhuvudtaget överlever födseln, och nästan garanterat inte överlever sin ettårsdag. Om det hade visat sig att mitt barn hade trisomi 18 eller 13, så hade jag gjort en abort. Inte för min egen skull, utan för barnets. 

Fosterdiagnstiken är väldigt inriktad på just Morbus Downs, och jag begriper inte varför. För egen del så var det inte Trisomi 21 jag ville "utesluta", utan någon av de andra, värre, varianterna.  

• Boll

Diskussionen om när liv påbörjas och om abort ska vara tillåtet etc hör inte hit. Jag förutsätter att de som debatterar i tråden inte är mot abort helt och hållet, i sådana fall vore det ju onödigt att argumentera mot abort vid DS. Är man emot alla aborter så finns det ju ingenting utöver det att debattera i det här fallet. Eller man kanske är extra mycket emot aborter på grund av avvikelser?

Personligen är jag för abort.

• Maline

Rosin...
    Tror du inte att man som förälder till ett barn med DS, som är ett fuktionshinder som får klä skot för en hel del i debatten om funktionshindrade, reagerar på artiklar om fosterdiagnostik som åtföljs av uttalande som Tännsjö's? Jag vet att JAG reagerade. TS åsikter är vanliga inom ex DHR, folk känner sig helt enkelt oönskade i samhället.

Jag har inte DS utan CP en annan diagnos som är lika med "dum i huvudet". Bara några inlägg högre upp skrev en mamma "..hon ser CP ut men är helt klar i huvudet..". Well, jag är helt klar i huvudet och "ser inte ens CP ut". Jag är för fosterdiagnostik och för pre-implantorisk diagnostik. Men jag tror att det är vansinnigt viktigt att det förs en debatt om vilket samhälle vi har och hur vi vill att det ska utvecklas. Tännsjö är en utilitarist. Vill vi ha ett utilitaristiskt samhälle? Om så är fallet då borde vi fullfölja detta och erbjuda möjlighet abortera andra av föräldrarna oönskade egenskaper. Om inte är det vi vill uppnå med vårt samhälle kanske vi måste diskutera mer om vad erbjudandet av fosterdiagnostik innebär för de individer som föds med de funktionshinder man screenar för? Det är klart att budskapet från samhället blir dubbelt, eller kanske detta att man faktiskt inte är önskvärd?

• Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-01 11:54:09 följande:
    En annan sak jag undrar; är det önskvärt att FLER barn med DS föds än vad som nu är fallet och i sådana fall varför?
    Det är naturligtvis inte ett självändamål. Naturligtvis föredrar jag
    vid en befruktning eller graviditet att det inte uppstår någon
    trisomi, men om det väl har skett så känns dessa individers
    människovärde viktigt.
  • Sven Erik Johansson
    Boll skrev 2011-09-01 11:58:21 följande:
    Det går inte jämföra individers bortväljande av vissa barn, med ett samhälles utrensande av sådana individer. Under nazitiden tvångssteriliserades de man inte ville få barn. Vill ni ta bort enskildas rätt att sterilisera sig, bara för att det var ett verktyg som användes i rasbiologin? Om jag, som funktionshindrad med ett ärftligt funktionshinder, vill sterilisera mig för att förhindra att föda barn emd det funktionshindret, ska jag inte få göra det då?

Rasbiologin handlade om tvång. Fostervattensprov är ett individuellt val, en förmån, någonting frivilligt. Det hade varit helt åt helvete om man tvingade alla att göra fostervattensprov och abortera foster med avvikelser - DET hade varit som under nazismen. Men nu sker det inte med tvång, det är ingen som tvingas till någonting utan människor får möjligheten att välja.

Ni vet, det tillhör rasbiologin att vita bara ska skaffa barn med andra vita. Vill ni förbjuda vita människor från att skaffa barn med andra vita, för att det påminner er om nazismen? Sluta nu. Så länge någonting sker frivilligt så kan man över huvud taget inte prata om att det är samma sak som nazismens rasbiologi. Där handlade det om att "rena" ett folk. Nu handlar det om att ge enskilda familjer möjligheten att själv välja.
    En viss likhet kan finnas i en dels tänkande.Sedan är det naturligtvis också skilllnad på om
    det är statligt styrt eller styrt av privatpersoner , men själva den ideologiska grunden i
    tankarna om ett bättre samhälle har vissa paralleller vad gäller Tännsjö och Hitler.
    Hitler ansåg också att han verkade för ett bättre samhälle, ja att han var mänsklighetens räddare
    . Han menade att i en avlägsen framtid kommer människan att ställas inför enorma svårgiheter
     och därför var det viktigt att det var de bästa anlagen som fördes vidare och därför skulle
    man sortera ut.
    de med de bästa arvsanlagen som skulle styra
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-01 12:08:42 följande:
    Vad är det som gör dig rädd? Vad är det du ser i framtiden?
    helt enkelt att värderingar som innebär döden för oönskade individer
    skall vara vanliga och att det är ett samhälle som inte har plats för
    de med olika handikapp.
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 12:11:53 följande:

Givetvis är jag för yttrandefrihet och vill inte lägga munkavle på Torbjörn Tännsjö.

Jag känner inte någon som över huvud taget har burit på ett barn med Downs,eller dyslexianlag eller färgblindhet, men Tännsjö är en man som ofta är i media och väljs ut att tala om etiska frågor.

Problemet för mig är förståss att jag är emot utsorterande och då talar jag emot Tännsjö.
    Både han och jag har yttrandefrihet.

Anser du att Tännsjö har stor påverkan på samhället? eller kan du tänka dig att man väljer honom för att han uttalar sig relativt kontroversiellt och då får debatten att bli lite mer intensiv?

Möter du många som vill abortera färgblinda? 
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 12:19:20 följande:
    helt enkelt att värderingar som innebär döden för oönskade individer
    skall vara vanliga och att det är ett samhälle som inte har plats för
    de med olika handikapp.
    Ungefär som det ofta har varit historiskt menar du? Världen har väl aldrig haft MER plats för de med särskilda behov?
  • puss
    mammatill5 skrev 2011-09-01 12:11:39 följande:
    .. Kanske för att du hade problem med att förstå kopplingen.
    kan du förtydliga kopplingen tack.
    Ät min sidfot
Svar på tråden God doesn´t make mistakes