• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mammatill5
    puss skrev 2011-09-01 12:32:55 följande:
    hittar dom inte. hänvisa tack.
    Du vill ha svar som redan finns.. leta..
  • Boll
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 12:27:57 följande:
    Det hör i högsta grad hit. Om livet för en DOWNSDRABBAD inte påbörjats
    är det inte et sådant etiskt problem men om det påbörjats så är det.
    Och det är ju just ab ort som görs på Downs-individer.

Jag hör i o för sig tilld en som sörjer över de höga svenska abortsiffrorna
    som ju inte mest handlar om Downs syndrom-drabbade,men här
    fokuserar jag på Downs o andra handikapp.

Abortdiskusisonerna har mer än en dimension. OM man tänker sig ett koordinatsystem
    med två axlar-en juridisk o en etisk så finns ju väldigt många möjligheter för
    var en persons åsiktskombination kan ligga. Därför är det en STARK FÖRENKLING
    att tala som om det bara fanns två definierade alternativ "FÖR" aborteller "MOT" abort.
    Det är inte så enkelt att definera vad som är "FÖR" eller "MOT". På ett sätt är väl
    så gott som alla mot i den meningen att jag aldrig hört någon efterlysa fler
    aborter för sakens egen skull. Å andra sidan skulle även jag som är starkt abortkritisk
    föredra abort framför att min fru dog i komplikationer.I det fallet skulle jag önska att
    hon valde abort.
    Ja, men hävdar du då att abort är okay, men inte om barnet har DS? Vad är det för dubbelmoral? Jag är för fri abort och tycker att man ska få abortera oavsett anledning (förutom könsspecifikt, eftersom det är otroligt samhällsonyttigt i längden om fler av det ena könet föds). Är barn med DS mer värda än andra barn? Varför ska jag få abortera ett friskt barn men inte ett med DS?

Jag tänker så här. Jag har ett funktionshinder själv. Jag skulle aldrig kunna ta hand om ett barn med DS, jag har inte den styrka som krävs för det. Är det då inte bättre att jag får möjlighet att ta bort ett sådant barn, så att jag inte tvingas föda det och måste lägga all min energi och tid på att ta hand om det barnet? Vem ska ta hand om mina andra barn då? Är mina andra barn mindre värda än ett barn med DS?
  • puss
    mammatill5 skrev 2011-09-01 12:37:05 följande:
    hittar inte vad du skrivit att kopplingen är. förklara för mig.
    Ät min sidfot
  • puss
    Boll skrev 2011-09-01 12:37:09 följande:
    Ja, men hävdar du då att abort är okay, men inte om barnet har DS? Vad är det för dubbelmoral? Jag är för fri abort och tycker att man ska få abortera oavsett anledning (förutom könsspecifikt, eftersom det är otroligt samhällsonyttigt i längden om fler av det ena könet föds). Är barn med DS mer värda än andra barn? Varför ska jag få abortera ett friskt barn men inte ett med DS?

Jag tänker så här. Jag har ett funktionshinder själv. Jag skulle aldrig kunna ta hand om ett barn med DS, jag har inte den styrka som krävs för det. Är det då inte bättre att jag får möjlighet att ta bort ett sådant barn, så att jag inte tvingas föda det och måste lägga all min energi och tid på att ta hand om det barnet? Vem ska ta hand om mina andra barn då? Är mina andra barn mindre värda än ett barn med DS?
    det där är bara bortförklaringar för att försvara att man är nazist, skulle väl vissa säga.
    Ät min sidfot
  • Milkina cerka
    Maline skrev 2011-09-01 12:13:40 följande:
    Rosin...
    Tror du inte att man som förälder till ett barn med DS, som är ett fuktionshinder som får klä skot för en hel del i debatten om funktionshindrade, reagerar på artiklar om fosterdiagnostik som åtföljs av uttalande som Tännsjö's? Jag vet att JAG reagerade. TS åsikter är vanliga inom ex DHR, folk känner sig helt enkelt oönskade i samhället.

Jag har inte DS utan CP en annan diagnos som är lika med "dum i huvudet". Bara några inlägg högre upp skrev en mamma "..hon ser CP ut men är helt klar i huvudet..". Well, jag är helt klar i huvudet och "ser inte ens CP ut". Jag är för fosterdiagnostik och för pre-implantorisk diagnostik. Men jag tror att det är vansinnigt viktigt att det förs en debatt om vilket samhälle vi har och hur vi vill att det ska utvecklas. Tännsjö är en utilitarist. Vill vi ha ett utilitaristiskt samhälle? Om så är fallet då borde vi fullfölja detta och erbjuda möjlighet abortera andra av föräldrarna oönskade egenskaper. Om inte är det vi vill uppnå med vårt samhälle kanske vi måste diskutera mer om vad erbjudandet av fosterdiagnostik innebär för de individer som föds med de funktionshinder man screenar för? Det är klart att budskapet från samhället blir dubbelt, eller kanske detta att man faktiskt inte är önskvärd?
    Du uttrycker det jag känner runt min son väldigt bra.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-01 12:11:39 följande:
    Du säger /Om jag vore du skulle jag rikta in mig mer på att framhålla verkligheten och hur livet ter sig med ett DS-barn. / Slut Citat.

Jag har alltid gjort det. Men dina ord låter som om jag borde göra det =)
    Ja om ditt syfte är att påverka och förändra samhället borde du skriva MER av den varan. Jag har inte påstått att du inte redan skriver om det.
    mammatill5 skrev 2011-09-01 12:11:39 följande:
    Inlägg om selektiv fosterdiagnostik ÄR en del av våran vardag. Eller är det för mycket om jag som DS förälder säger min åsikt..  Jag tycker inte rubriken var speciellt magstark..
    Ja om ditt syfte är att påverka och förändra samhället kan det faktiskt vara FÖR mycket att uttrycka sig som du gör. Det är min poäng.

Nu vet jag förstås inte om du har detta syfte eller om du enbart skriver åsikter för din egen skull. Men jag får uppfattningen av att du faktiskt vill påverka.
  • Brünnhilde
    puss skrev 2011-09-01 12:36:42 följande:
    kar kompisar som har ds-barn. kul att byta bajsblöjor på en våldsam utflippad tioåring liksom. då är det så lagom gulligt. har aldrig sett nåt repotage om det.
    Nä - precis! Jag har f.ö. en väninna som jobbar på ett korttidsboende, som får göra just det med fullvuxna, stora, tunga ungdomar med DS... Och hon är inte glad, kan jag säga..!

Intressant också förresten, att så många lämnar bort sina barn till fosterhem eller korttidshem. Korttidshemmen blir f.ö. ofta långtidshem, eftersom föräldrarna försvinner på semester utan att hämta ut barnet och gör sig oanträffbara i flera veckor, och sådana knasiga grejer, har min väninna berättat... Om det vore _så_ idylliskt för alla att ha ett handikappat barn, så skulle ju inga föräldrar göra så.
  • puss
    mammatill5 skrev 2011-09-01 12:37:05 följande:
    jag vill ha svar, så jag frågar dig. du säger att du vill informera.
    informera mig.
    Ät min sidfot
  • puss
    Brünnhilde skrev 2011-09-01 12:43:45 följande:
    Nä - precis! Jag har f.ö. en väninna som jobbar på ett korttidsboende, som får göra just det med fullvuxna, stora, tunga ungdomar med DS... Och hon är inte glad, kan jag säga..!

Intressant också förresten, att så många lämnar bort sina barn till fosterhem eller korttidshem. Korttidshemmen blir f.ö. ofta långtidshem, eftersom föräldrarna försvinner på semester utan att hämta ut barnet och gör sig oanträffbara i flera veckor, och sådana knasiga grejer, har min väninna berättat... Om det vore _så_ idylliskt för alla att ha ett handikappat barn, så skulle ju inga föräldrar göra så.
    inte alls såna "excellent pets", alltså.
    Ät min sidfot
  • Brünnhilde
    Boll skrev 2011-09-01 12:37:09 följande:
    I så fall tycker jag precis tvärtom: att abort på grund av (svårare) handikapp (dit man nog får räkna Downs) kan vara OK. Men att det är alldeles förfärligt att fullt friska barn ska förlora livet för att de kommer "i fel fas i karriären", eller för att mamman "inte festat färdigt ännu"... Men jag vill inte ha ett generellt förbud där heller, eftersom det skulle bli fler familjetragedier och mer kriminalitet och sociala problem, om man tvingade ovilliga och alltför unga ensamma mammor att föda.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes