• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Sheldon
    Mad as snow skrev 2011-09-01 10:50:43 följande:
    Man kan debattera rökning ur ett samhällsperspektiv där tillgängligheten för cigaretter och möjligheten att röka avgör hur pass utbrett fenomenet blir, utan att attackera enskilda rökare. Människor har ansvar för sina enskilda val, men i vårt samhälle har vi en sorts kollektiv överenskommelse om att vissa saker bör regleras av myndigheter och i lagtexter eftersom de annars riskerar att förvandlas till ett samhällsproblem. Frågan i det här fallet berör väl om detta fenomen bör vara en sådan sak. Diskussionen gällande fosterdiagnostiken handlar ur mitt perspektiv om just detta och hur pass tillgängligt och normaliserat det ska vara att använda sig av det. Det kan exempelvis handla om den slentrianmässiga frågan på MVC kring när (och inte ifall) man vill testa sitt foster för kromosomförändringar (vilket åtminstone jag fick). Det kan handla om att ha ögonen på historien och analysera huruvida de här teknikerna bäddar för andra tekniker, som ringar in andra avvikelser och slutligen ännu fler. Det är en problematiserande diskussion som jag anser vara livsviktig i ett samhälle där tekniken går framåt med stormsteg och jag ser det inte som förolämpande mot någon enskild individ att just problematisera det hela. 

Jag personligen är ingalunda motståndare till fosterdiagnostik. Jag verkar vara nödgad att göra detta klart av någon anledning. Jag är inte motståndare till vare sig förekomsten av det eller de enskilda individer som använder sig av det. Vad jag är motståndare till är den attityd som TS har bemötts av här och de ganska oskickliga vridningarna av hennes argument. Om man tycker att det är åt helvete fel att dra paralleller mellan fosterdiagnostiken som fenomen och rasideologier så har jag inga problem med det. Vad jag har problem med är när man ställer en människa till svars - i synnerligen hårda ordalag - för saker hon intygar att hon varken sagt eller tycker. Detta oavsett vad man än själv tolkar hennes budskap som.
    Där tat du upp en väldigt intressant fråga! Vilken typ av fosterdiagnostik skall erbjudas och till vem? I dagsläget skiljer det oerhört mycket mellan olika landsting. Vilken information som ges kring fosterdiagnostiken är också intressant och skulle också behöva nationella riktlinjer.

Min åsikt är att alla ska erbjudas KUB/NUPP och FVP. (Samt givetvis de ultraljud som redan görs rutinmässigt). Men för att det fria valet ska funka måste informationen bli mycket bättre än den är idag. Hur många är det som innan de gör KUB förstår att de inte får några svar, bara en sannolikhetssiffra? Och hur många är det inte som inte förstår konsekvensen av att göra KUB/NUPP utan bara vill ha ett tidigt UL? Och som inte alls har tänkt på vad de ska göra vid ett dåligt besked?
    Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • Sarah f
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 11:06:25 följande:
    Och det tycker jag är toppen! Glad

Problemet är bara att du inte alltid gör det på ett konstruktivt sätt. Blogginläggen om rasförädling som tagit upp här är som sagt kontraproduktivt och leder inte till mer kunskap om DS och ett lättare val för blivande föräldrar med en diagnos i handen.

Om jag vore du skulle jag rikta in mig mer på att framhålla verkligheten och hur livet ter sig med ett DS-barn. Att ge en rättvis bild av vad det faktiskt handlar om och få människor att öppna upp sin attityd kring DS och allt vad det innebär. Att skjuta skarpt från höften med ilskna inlägg som både är missriktade, anklagande och framförallt överdrivet aggressiva får inte människor att ta till sig kunskap.

Jag säger inte att det nödvändigtvis ligger på ditt ansvar att framföra kunskap om DS till andra människor. Du har naturligtvis all rättighet att agera arg och missförstådd och vad som helst i din personliga blogg. Men om ditt syfte är att göra något konstruktivt för samhället så vinner du inte med den attityden.
    en till som missat ironin?
  • Mad as snow
    Sheldon skrev 2011-09-01 11:06:44 följande:
    Där tat du upp en väldigt intressant fråga! Vilken typ av fosterdiagnostik skall erbjudas och till vem? I dagsläget skiljer det oerhört mycket mellan olika landsting. Vilken information som ges kring fosterdiagnostiken är också intressant och skulle också behöva nationella riktlinjer.

Min åsikt är att alla ska erbjudas KUB/NUPP och FVP. (Samt givetvis de ultraljud som redan görs rutinmässigt). Men för att det fria valet ska funka måste informationen bli mycket bättre än den är idag. Hur många är det som innan de gör KUB förstår att de inte får några svar, bara en sannolikhetssiffra? Och hur många är det inte som inte förstår konsekvensen av att göra KUB/NUPP utan bara vill ha ett tidigt UL? Och som inte alls har tänkt på vad de ska göra vid ett dåligt besked?
    Men TACK. Du förstår precis vad jag är ute efter. 
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Roisin Dubh
    Boll skrev 2011-09-01 10:55:46 följande:
    Dessutom finns det ju ingenting som säger att man inte kan välja bort normala barn också. Visar fostervattensprovet ingen avvikelse kan man ändå göra abort.
    En nog så viktig poäng i sammanhanget.

Teoretiskt kan det lika gärna vara så att ett par föräldrar helst VILL ha ett barn med DS och väljer abort om så inte är fallet.

Diagnostiken säger ingenting om de enskilda individernas preferenser.
  • Sheldon
    Milkina cerka skrev 2011-09-01 11:00:57 följande:
    Sheldon skrev 2011-09-01 10:45:51 följande:
    Tja, det var både en och två läkare som ville övertala mig till att inte göra fostervattensprov så det jag sett av sjukvården är det motsatta. Men visst, man bör alltid tänka efter noga själv, ta reda på relevant information och fatta ett beslut därefter. Jag har inte sagt att det är ett lätt val- men det är mitt val. Ingen annans. Oavsett vilken "sida" man står på i debatten. Och så länge jag inte försöker pådyvla andra mitt val så kan jag inte heller anklagas för att vilja "rensa ut" DS eller andra avvikelser.
    Förstår din tanke, men när proven är tagna o. aborten gjord är det ju ett faktum att barnet "rensats ut".
    Fast det är en stor skillnad att ta ett beslut på individnivå. För att det ska ske en systematisk utrensning (vilket väl är det som diskuteras) måste beslutet komma på samhällsnivå. Vilket jag redan klargjort att jag är starkt emot. Jag ser det inte heller som att jag väljer bort ett barn, jag väljer ett friskt barn framför ett "sjukt" foster, i den mån det är tekniskt möjligt. Jag ser inte att någon annan har rätt att ifrågasätta det beslutet (och än mindre kalla det nazistiskt) likväl som jag inte ifrågasätter de som väljer att inte göra fosterdiagnostik. 

(Och jo, jag vet att DS inte räknas som sjukdom- men jag vill föra ett tydligt resonemang) 
    Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-01 11:05:35 följande:
    Jag tyckte det gjordes en stor sak i början av tråden att det är kränkande för dig/er/din dotter att man inte vill leva i den situationen utan hellre väljer bort den via fosterdiagnostik?

Nej, jag syftar inte på dina "ironiska" inlägg. Jag tycker att du ger en överhurtig, glättig bild av hur underbart det är att vara mamma till din dotter och att du onyanserat biter dem som inte tycker som du. Men det är nog jag som är obildad, bara. 
    jag kan inte behaga alla..

Är det så attans svårt att faktiskt acceptera att det liv vi lever med Hanna är mycket bra. Raserar det totalt din världsbild av DS.

Om någon påstår någonting om oss.. ifrågasätter vårat liv.. att den skulle vara fejkad och att underliggande problem finns att det i tur döljs med glättighet och hur UNDERBART det är ...
    Givetvis biter jag ifrån där..

Jag har inga som helst problem med Hannas DS och därför kan vi ägna "hela" livet till att leva och ha det gott. Älska och respektera varandra. Se alla möjligheter som finns.....  Istället för att älta saker och ting..
  • Milkina cerka
    Sheldon skrev 2011-09-01 11:16:13 följande:
    Fast det är en stor skillnad att ta ett beslut på individnivå. För att det ska ske en systematisk utrensning (vilket väl är det som diskuteras) måste beslutet komma på samhällsnivå. Vilket jag redan klargjort att jag är starkt emot. Jag ser det inte heller som att jag väljer bort ett barn, jag väljer ett friskt barn framför ett "sjukt" foster, i den mån det är tekniskt möjligt. Jag ser inte att någon annan har rätt att ifrågasätta det beslutet (och än mindre kalla det nazistiskt) likväl som jag inte ifrågasätter de som väljer att inte göra fosterdiagnostik. 

(Och jo, jag vet att DS inte räknas som sjukdom- men jag vill föra ett tydligt resonemang) 
    Jo, jag läste att du menade från samhällets sida och tyckte det var skönt att se.
    Men samtidigt riskerar dessa erbjudanden att av en del tas som påtryckningar(från just samhället) att välja bort barn som inte passar i mallen .
  • Krumpy
    mammatill5 skrev 2011-09-01 09:22:24 följande:
    Tack!

Bra att fördomar krossas.. det är ett plus i ens liv =)

Jag har aldrig påstått att föräldrar som använder selektiv fosterdiagnostik är Nazianhängare.
    Men fosterdiagnostiken i sig ger vibbar åt det hållet.. Nazisterna vill ha " ett rent ariskt folk"
    Vibbar alltså..

Isf så skulle jag själv alltså vara Nazianhängare eftersom jag själv har kört med fosterdiagnostik. Ultraljud.. dels för att bestämma längden och dels för att se om det finns grava skador som gör att det inte är lönt att fortsätta med graviditeten.. Där döden är oundvikligt ganska snart efter förlossningen.. Där är det mest humant att avbryta-- Göra en selektiv Abort. Den fosterdiagnostiken bör vara kvar.. har alltid tyckt så.

Nej jag tycker inte påhoppen är speciellt jobbiga. Det har jag räknat med i denna diskussion. Det är svårt att för vissa att skilja på sak och person bara.

Ha det bra du med!!
    Fosterdiagnostik ger inga vibbar åt det hållet alls, för majoriteten här i tråden. Det får stå för dig,
    vilket det gör också.

Plus att du även förringar offren för nazismens hemska brott, vilket med är väldigt beklagligt.
    Nu vet jag inte vad Hotti släkten har för bakgrund, det kan ju lika gärna vara så att långt bak i din släkt
    har det funnits offer för nazismen, eller inte alls. Oavsett är det fel att koppla samman fosterdiagnostik
    med deras brott.
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-01 11:16:51 följande:

Är det så attans svårt att faktiskt acceptera att det liv vi lever med Hanna är mycket bra. Raserar det totalt din världsbild av DS.

Om någon påstår någonting om oss.. ifrågasätter vårat liv.. att den skulle vara fejkad och att underliggande problem finns att det i tur döljs med glättighet och hur UNDERBART det är ...

Jag har inga som helst problem med Hannas DS och därför kan vi ägna "hela" livet till att leva och ha det gott. Älska och respektera varandra. Se alla möjligheter som finns.....  Istället för att älta saker och ting..
    Att du har ett barn med DS som du älskar raserar ingenting. Jag skulle välja bort ett sådant foster hur mycket du än älskar din dotter. Jag ser inte mervärdet i DS, vilket du implicerar i dina omdömen om normalstörda barn.

Läser jag din blogg så ser jag ju trots allt begränsningarna, reaktionerna och kan definitivt känna att den tillvaron och de framtidsutsikterna styr jag gärna undan från utan att skämmas. Det kan bli svårt nog ändå.   

• Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-01 11:16:51 följande:

Min kusin har två barn som är autistiska,hon har också en frisk dotter,hon tycker också att hon har ett bra liv,ocj älskar sina sjuka pojkar såklart....men om hon hade haft en chans att välja när hon var gravid så hade hon aldrig satt dom till världen.

Hennes dotter har helt kommit i skymundan och har själv valt bort barn i sitt liv för att hon är så rädd att hennes barn ska bli autistiska,hon har steriliserat sig nu i veckan och kommer att adoptera.

Pojkarna mådda jättebra sina första tio år ,men sen har det varit det ena efterd et andra,depp o ångest,stora tandproblem,syn o hörselproblem,fel skolor,dålig undervisning,internatsärskola och nu gruppboende nummer 3 i ordningen...dom mår aldrig bra och det skapar ångest hos hela familjen.

Min kusin hade alltså valt abort för att deras liv inte är bra oavsett all hjälp dom får,dom har såklart känslor som alla andra och den stora pojken vet inte hur han ska hantera sin sexuella frustration som han aldrig får utlopp för....det var bara en liten bit av alla problem....
    Men du menar att hon skulle föda två barn till med samma problematik bara för att eller?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes