• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-01 10:51:46 följande:
    Har du belägg för ditt påstående?? Eller tror du igen??
    Jag har belägg för att samhället består av enskilda individer, ja.

Dessa individer blir dömda för sina val när deras val bedöms som något förkastligt. Det är naturligt. Man kan såklart ha åsikter om människors val men man kan inte bortse från att det är individer det handlar om och att dessa kan ta illa upp pga hur man uttrycker sig.

För att ta en jämförelse:

Jag är emot att man tar hål i öronen på spädbarn. När jag diskuterar det ämnet vill jag helst få andra att tänka om. Det gör man inte genom att skriva arga inlägg, överdriva och kalla fenomenet för barnmisshandel. Det går inte att använda ord som misshandel utan att direkt eller indirekt påstå att de individer som låter ta hål i öronen på sina spädbarn utövar misshandel.

Det är tusen gånger bättre att lägga fram fakta och ge föräldrar kunskap om risker m.m. om man vill få dem att tänka om.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-01 10:48:14 följande:
    Jag missar din poäng totalt. Utveckla.
    Torbjörn Tännsjö betonar individens val , men nu är
    det ju så att det handlar inte bar om juridik.
    Ern abort behöver inte göras bara  att den är juridiskt
    tillåten. Torbjörn Tännsjö talar för vissa värderingar
    och det är ju de inblandades värderingar med mera
    som faktiskt avgörom det blir abort eller inte.

Tännsjö säger ju att samhället blir bättre utan
    folk med Downs, dyslexi och färgblindhet.
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 11:31:48 följande:
    Torbjörn Tännsjö betonar individens val , men nu är
    det ju så att det handlar inte bar om juridik.
    Ern abort behöver inte göras bara  att den är juridiskt
    tillåten. Torbjörn Tännsjö talar för vissa värderingar
    och det är ju de inblandades värderingar med mera
    som faktiskt avgörom det blir abort eller inte.

Tännsjö säger ju att samhället blir bättre utan
    folk med Downs, dyslexi och färgblindhet.
    Det är vad Tännsjö tycker, ja. Han har en bild som du inte delar.

Är det ett problem för dig? Jag delar inte vissa av dina åsikter som ofta grundas i närmast fundamenalistiskt kristna värderingar; ska du inte få yttra dig då?

Vet du någon individ som känt sig manad att göra abort på grund av Tännströms idevärld?    
  • Zargenta

Jag förstår bara inte varför det ska anses som FEL att inte vilja sätta ett förståndshandikappat, funktionshindrat barn till världen som inte är anpassad för att leva livet som det var "tänkt". Att det ska anses vara kopplat till nazism för att man vill ta bort det som faktiskt ÄR fel? I naturen där vi egentligen var tänkta att leva och "frodas" hade dessa barn inte fått leva, de hade blivit till och fötts fram men sen stötts ut och dött av flocken, varför inte eliminera det steget och låta folk få möjligheten att testa för olika diagnoser och slippa föda ett barn med problem?

Kan någon förklara för mig varför jag skulle vilja ha ett barn med DS eller andra funktionshinder eller handikapp?

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Alessia

TS!   Lev det liv DU valt tillsammans med det och de barn DU valt, men pressa inte på andra dina värderingar om funktionsnedsättningar och "selektiva" aborter och fosterdiagnostiker.

DS-föräldrar hävdar ofta rätt aggressivt att deras barn visst har en berättigad roll i samhället och det får de givetvis tycka. Kanske ett sätt att döva den oro man troligen känner men inte alltid vill erkänna. Jag känner till en DS-familj väl och genom denna familj även andra och jag lugnt säga att dessa familjer har fått ett jobbigt liv med smärtsamma separationer, uppbrott och bitterhet och detta oftast då barnet kommit i tonåren, då alla problem plötsigt verkar välla in.

Jag har full förståelse för dem som väljer att behålla sitt DS- barn, bara det sker med öppna ögon,  men lika full förståelse för dem som väljer bort ett barn med DS eller andra svåra funktionnedsättningar. Och att i det sammanhanget - som du gör - dra upp aspekter av nazism och rashygien säger en del om den beklagligt låga debatt-teknik som vidlåder ämnesområdet.

• Sarah f

Väldigt svårt att se problemet i att man erbjuds att frivilligt testa sitt foster och därifrån fatta sina egna beslut. De som gör testet, vill troligen göra det. Många av dessa, likt mig, är beredda att avbryta graviditeten om det visar sig att barnet har något avvikande i sin arvsmassa. Om då någon i denna kedja är "rashygienist"-vem är det?

• Roisin Dubh
    Milkina cerka skrev 2011-09-01 11:25:40 följande:
    Men samtidigt riskerar dessa erbjudanden att av en del tas som påtryckningar(från just samhället) att välja bort barn som inte passar i mallen .
    Och det är DETTA man ska rikta in sig på att motverka. Inte tekniken i sig. Enligt min åsikt då.
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 11:06:25 följande:
    Och det tycker jag är toppen! Glad

Problemet är bara att du inte alltid gör det på ett konstruktivt sätt. Blogginläggen om rasförädling som tagit upp här är som sagt kontraproduktivt och leder inte till mer kunskap om DS och ett lättare val för blivande föräldrar med en diagnos i handen.

Om jag vore du skulle jag rikta in mig mer på att framhålla verkligheten och hur livet ter sig med ett DS-barn. Att ge en rättvis bild av vad det faktiskt handlar om och få människor att öppna upp sin attityd kring DS och allt vad det innebär. Att skjuta skarpt från höften med ilskna inlägg som både är missriktade, anklagande och framförallt överdrivet aggressiva får inte människor att ta till sig kunskap.

Jag säger inte att det nödvändigtvis ligger på ditt ansvar att framföra kunskap om DS till andra människor. Du har naturligtvis all rättighet att agera arg och missförstådd och vad som helst i din personliga blogg. Men om ditt syfte är att göra något konstruktivt för samhället så vinner du inte med den attityden.
    Tack!

Jag är benägen att hålla med om att mina argument inte alltid förstås.. Jag är kanske lite otydlig i vissa saker.. går på hårt och det kan missuppfattas. Det ligger inte i min personlighet att linda in saker och ting i bomull. tycker jag någonting så säger jag det.. Några tar sen som om nazismen och gör det till någonting annat. Några förstår faktiskt vad jag är ute efter.

Nu påstår du igen om saker du inte har en aning om.. Jag framhåller våran verklighet .. ärligt. Det är vårat liv som du läser om, som är just så som jag skriver om... Inte "Kalles familj som har det jobbigt"  Vi är inga offer för DS.. Jag ger en bild av våran familj.. vad för annan slags verklighet ska jag framställa??

Vi har inga större problem.. Så är det bara. Hannas DS är inte i fokus hos oss. Hanna som person och pojkarna som personer är det. Vi har inte drabbats av DS.. Vi har berikats med Hanna. Vi alla berikar varandras liv.

Det kan klinga illa hos dom som inte riktigt har den bilden av ett liv med ett barn med DS. Jag är nog benägen att påstå att mycket av problemen skapar man själv med sin inställning och attityd. Anser man att det är katastrof..ja då är det en katastrof.
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-01 11:43:04 följande:
    Tack!

Jag är benägen att hålla med om att mina argument inte alltid förstås.. Jag är kanske lite otydlig i vissa saker.. går på hårt och det kan missuppfattas. Det ligger inte i min personlighet att linda in saker och ting i bomull. tycker jag någonting så säger jag det.. Några tar sen som om nazismen och gör det till någonting annat. Några förstår faktiskt vad jag är ute efter.

Nu påstår du igen om saker du inte har en aning om.. Jag framhåller våran verklighet .. ärligt. Det är vårat liv som du läser om, som är just så som jag skriver om... Inte "Kalles familj som har det jobbigt"  Vi är inga offer för DS.. Jag ger en bild av våran familj.. vad för annan slags verklighet ska jag framställa??

Vi har inga större problem.. Så är det bara. Hannas DS är inte i fokus hos oss. Hanna som person och pojkarna som personer är det. Vi har inte drabbats av DS.. Vi har berikats med Hanna. Vi alla berikar varandras liv.

Det kan klinga illa hos dom som inte riktigt har den bilden av ett liv med ett barn med DS. Jag är nog benägen att påstå att mycket av problemen skapar man själv med sin inställning och attityd. Anser man att det är katastrof..ja då är det en katastrof.
    Men alla förstår nog att du är nöjd med livet,men du måste förstå att det finns folk som inte vill ha ditt liv om dom kan få välja!!
Svar på tråden God doesn´t make mistakes