• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-09-01 18:28:33 följande:
    Moraliska lagar är inte ovanliga. Om det är moraliskt förkastligt i vissa situationer varför inte lagstifta om dessa då?
    Ibland finns inte realistiska politiska möjligheter och dessutom
    kan det ibland finnas vissa fördelar med att jobba på andra fronter
    o påverka värderingar mer än att lagstifta.
  • oOOo  oOOo
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 18:30:02 följande:
    Ibland finns inte realistiska politiska möjligheter och dessutom
    kan det ibland finnas vissa fördelar med att jobba på andra fronter
    o påverka värderingar mer än att lagstifta.
    Du menar att det är politiskt omöjligt att inskränka fria aborter? Det tror inte jag. Med det inte sagt att jag vill det, tycker bara det är ett konstigt argument.
  • Krumpy
    Zargenta skrev 2011-09-01 16:47:14 följande:
    Du kan göra fostervattensprov/moderkaksprov för att utesluta DS och andra trisomisjukdomar redan vid v 11-12.
    Ok, då är det ju, i mina ögon, inte klokt att föda om barnet har Downs.
    V 11-12 är det ju inte en individ på något sätt. Det är bara ett rutiningrepp
    med andra ord...
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-09-01 18:32:09 följande:
    Du menar att det är politiskt omöjligt att inskränka fria aborter? Det tror inte jag. Med det inte sagt att jag vill det, tycker bara det är ett konstigt argument.
    Jag anser att på kort sikt är det politiskt omöjligt att göra några större ändringar i svensk
    abortlag från 1974-tex flytta gränsen för fri abort från vecka 18 till vecka10,12 eller 13 som gäller i andra länder med fri abort.

Däremot tror jag det går att i en offentlig diskussion verka för att värdera ofödda högre, också de med DOWNS ,
    och så verka för en betydande sänkning av antalat aborter där Sverige ligger internationellt högt.

Sverige har idag inget abortförebyggande arbete värt namnet.
  • Sven Erik Johansson
    Krumpy skrev 2011-09-01 18:32:19 följande:
    Ok, då är det ju, i mina ögon, inte klokt att föda om barnet har Downs.
    V 11-12 är det ju inte en individ på något sätt. Det är bara ett rutiningrepp
    med andra ord...
    Vecka 14 är väl alla organsystem anlagda.
  • Wynn88
    oOOo oOOo skrev 2011-09-01 18:28:33 följande:
    Moraliska lagar är inte ovanliga. Om det är moraliskt förkastligt i vissa situationer varför inte lagstifta om dessa då?
    Det klart att det GÅR, men problemet är att det är högst subjektivt vad som är "moraliskt förkastligt". (Jag skrev vad JAG ansåg). Dessutom skulle det bli en rätt tandlös lag, svår att efterleva. Jag menar, hur ska du kunna veta om en kvinna som väljer abort, gör det för att hon inte vill ha barn, eller för att hon inte vill ha ett DS-barn, eller för att hon inte vill ha ett barn med blå ögon? Även om du frågar henne?

Antingen så är abort OK, eller så är det inte OK. Det är svårare att kontrollera folks orsaker till abort, men i kulturer där t ex flickfoster aborteras mycket mer än pojkfoster, har det ju slagit tillbaka på dem själva. För få kvinnor = massa ensamma män. För många aborter av "fel" anledning, kan alltså straffa sig i längden, och jag tror att det är en bättre läxa att ojämställda samhällen får lära sig detta den hårda vägen, än att vi ska börja kontrollera varenda abort som görs, överallt.
  • Krumpy
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 18:38:25 följande:
    Vecka 14 är väl alla organsystem anlagda.
    Ja, men det är fortfarande inte en individ som omfattas av FN:s
    mänskliga rättigheter, vid v 14.
  • Sven Erik Johansson
    Krumpy skrev 2011-09-01 18:41:05 följande:
    Ja, men det är fortfarande inte en individ som omfattas av FN:s
    mänskliga rättigheter, vid v 14.
    Det finns annat än FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.
    Man kan ha andra måttstockar.
  • Wynn88
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 18:27:52 följande:
    Rasbiologi o elitsamhälle behöver i o för sig inte vara en dirrekt statsprodukt.
    Om fler o fler har värderingar som långsamt bit för bit förskjuts åt det hållet
    o fler o fler sorteras bort pga individuella val så är ju effekten den samma.

tännsjö är för individers val, men samtidigt talade han ju om ett bättre samhälle
    utan personer med färgblindhet,dyslexi och Downs.
    Du har helt rätt i att ett samhälle i grunden är en produkt av alla individers samlade värderingar. Men då kommer vi till nästa viktiga politiska fråga: Vem har rätt att bestämma vilka värderingar - eller val - som är "rätt"?

Demokratins inneboende dilemma, är att den också ger utrymme för obehagliga åsikter eller mindre lämpliga val. Annars vore det inte demokrati. Den dag bara "vissa" åsikter eller val tillåts, är demokratin död. Samtidigt krävs lagar och regler för att samhället ska fungera, för att skydda medborgarna etc och det är i denna gråzon vi rör oss.

Idag får svenskar med olika typer av funktionshinder, mer hjälp och stöd än någonsin tidigare. De accepteras mer än någonsin tidigare. Fortfarande finns fördomar och för lite resurser, ja. Men jämför man med HUR DET VAR (50-talets tvångssteriliseringar och 70-talets institutionsboenden t ex) har mycket hänt... Inget tyder alltså på att vi skulle vara på väg mot ett "elitsamhälle", där människor med funktionshinder inte accepteras. Snarare har utvecklingen gått åt motsatt håll de senaste decennierna. Att samhällets resurser inte är oändliga och att en del "äcklas" av DS-barn eller andra med fh, kan vi inte göra så mycket åt, mer än att fortsätta upplysa, informera och ev. fördela resurser bättre.

Det finns fler funktionshindrade barn idag än förr, inte färre. Detta för att fler överlever till följd av den medicinska utvecklingen, plus att fler "tillåts" överleva och faktiskt utvecklas. (Istället för att kvävas i lindan eller skuffas undan till något hem.) Många handikapp (t ex förlossningsskador) går inte att screena för men dessa barn välkomnas ändå. Ibland fast de bara är "paket". De skulle ALDRIG tillåts överleva förr...

• mammatill5
    giftgrodan skrev 2011-09-01 18:07:15 följande:
    Fast själv drar du ju in din dotter = en enstaka individ, i diskussionen. Det blir lite märkligt när du sedan inte tillåter den andra sidan att tala om enstaka individer?

Till syvende och sist är det ju enstaka individers val om abort frågan om screening handlar om, eller hur? Samhällets syn är ju summan av alla individers syn, kan man säga.
    Ja, när det är på den nivån så händer det ju att jag gör det. Jag har hela tiden sagt tydligt att jag inte vill blanda in.. Men några håller sig envist kvar.. Påför mig åsikter som jag inte har yttrat...
    Dom anklagar mig för det ena än det andra på individplan i inlägg efter inlägg... fast jag säger att jag inte vill kritisera någons personliga val.

Det är viktigt att diskutera om fosterdiagnostiken utmanar värdet av människan. Därför har jag gett exempel på hur jag ser det.. Därav ord som kränkning och olika värde.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes