• Mamasnest

NP-utredningar

Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden NP-utredningar
  • Ronjami

Min dotter har alltid varit lite egen men det var inget problem egentligen förrän hon började förskoleklass. Symptomen är främst det sociala samspelet, hon greppar inte riktigt hur man gör för att leka med andra och fastnar lätt i sina intressen och vill helst leka själv. Hon är väldigt glad och öppen annars men det kan vara svårt att konversera med henne ibland eftersom hon saknar den där ömsesidigheten, motfrågor tex. så hon pratar helst om sig själv. Hon är ganska känslig för ljud och skärmar ofta av sig i stökiga miljöer. Hemma är hon en kul och kreativ tjej som leker med syskonen (om hon känner för det..) och ett ganska lättsamt barn att ha att göra med.

• Mamasnest
    Ronjami skrev 2011-10-27 15:49:05 följande:
    Min dotter har alltid varit lite egen men det var inget problem egentligen förrän hon började förskoleklass. Symptomen är främst det sociala samspelet, hon greppar inte riktigt hur man gör för att leka med andra och fastnar lätt i sina intressen och vill helst leka själv. Hon är väldigt glad och öppen annars men det kan vara svårt att konversera med henne ibland eftersom hon saknar den där ömsesidigheten, motfrågor tex. så hon pratar helst om sig själv. Hon är ganska känslig för ljud och skärmar ofta av sig i stökiga miljöer. Hemma är hon en kul och kreativ tjej som leker med syskonen (om hon känner för det..) och ett ganska lättsamt barn att ha att göra med.
    Det låter jättemycket som min tjej! Min leker också bra med syskon, när hon känner för det och är också lätt att ha att göra med. Men utanför hemmet blir hon tyst och lite inbunden, pratar helst inte med folk hon inte känner och har svårt att komma in i lekar med andra barn.
    Det där med ömsesidigheten saknar min tjej en också. Hon pratar om det hon vill och inte alltid om det vi vill. Svarar på frågor om hon har lust.
  • Ronjami

Enligt BUP är det inte lika klara symptom på tjejer, annars när man hör Aspebrger tänker man ju på flackande blick, rada upp saker, vara som en uppslagsbok och utbrott ect men så är det inte alls med vår dotter. Vi har precis fått ett preliminärutlåtande och det är AS.  Psykologen sa också att hon uppfyller minimikraven för diagnos så nästa steg är att informera skolan. Vilken resa detta är..

• Mamasnest
    Ronjami skrev 2011-10-27 17:07:19 följande:
    Enligt BUP är det inte lika klara symptom på tjejer, annars när man hör Aspebrger tänker man ju på flackande blick, rada upp saker, vara som en uppslagsbok och utbrott ect men så är det inte alls med vår dotter. Vi har precis fått ett preliminärutlåtande och det är AS.  Psykologen sa också att hon uppfyller minimikraven för diagnos så nästa steg är att informera skolan. Vilken resa detta är..
    Ja så har vår psykolog också sagt, det har hela tiden lutat åt AS men på tisdag får vi se om det räcker till diagnos.
    Min dotter märker gärna ord, tro inte att någon här hemma kan säga fel en enda gång... Flackande blick har hon bland andra, men här hemma glömmer man att hon är annorlunda.
  • Mamasnest

Ha ha, just när jag hade skrivit att min dotter anmärker när man säger fel så säger hon: "Ibland glömmer jag saker, men jag säger aldrig fel. Jag kan inte säga fel, jag säger bara rätt hela tiden".

• mady
    Mamasnest skrev 2011-10-26 21:22:49 följande:
    Min son är 14 år, går i 8:an.
    Det som retade mig mest med det provet var att hans lärare sa inför hela klassen att min son var den som hade högst poäng på provet och hon berömde honom jättemycket. De andras resultat sa hon inget om. När hon gjorde så antog min son att han hade fått ett bra betyg på provet, inte bara ett E. Om provet bara var värt ett E så förstår jag inte varför hon berättade hur duktig han var inför hela klassen.

Det var fult... kan det vara så att hon faktiskt inte hade koll på de nya betygskriterierna?

Men fy och blä vilken besvikelse.

• Smultron81

Ronjami: min son är 8 år och jag satt med under ados testet. Tror han fick 18 poäng på testet. Mamasnest: haha vad gulligt...

• Mamasnest

Igår ringde jag chefen för psykiatri här i staden. Jag talade om att jag inte kan tolerera att min son måste vänta 8-10 månader på en utredning, han går ju i 8:an och snart ska han söka in till gymnasiet på betyg som han inte har för att han inte får rätt hjälp.
    Först beklagade hon bara detta men när jag berättat lite för  henne om situationen så uppmande hon mig att be NP ge oss förtur trots att man inte får det. Hon ska själv se vad hon kan göra åt situationen och när jag träffar vårt team på NP på tisdag skulle jag be dem hjälpa oss. Chefen ringer tillbaka till mig på onsdag för att se hur det har gått.

Känns bra måste jag säga, mer än så här kan jag väl inte göra i dagsläget?!

Svar på tråden NP-utredningar