• Mamasnest

NP-utredningar

Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden NP-utredningar
  • mady
    Mamasnest skrev 2011-10-24 13:07:54 följande:
    Usch, nu är jag arg och ledsen igen! Var på fösta mötet på BUP inför sonens utredning och fick reda på att vi troligtvis inte kommer att få tid förrän i maj-juni. dessutom står det i frågeställningen "ADD + ev. något inom autismspektrat". Detta var helt nytt för mig, till mig har de bara sagt att de misstänker ADD.
    Usch, känns som om ingenting händer och att de går bakom ryggen på mig.

På tisdag nästa vecka ska jag få resultatet från lillans utredning, då ska jag passa på att fråga om hur lång tid det kan ta för sonen att komma in för utredning, kanske kan de snabba på det hela?!

Alltid denna kamp, jag fasr för hur mitt <3 kommer ta det den dagen hon väl börjar få tider för utredning.

De sa även till oss att det finns många drag ni beskriver som är typiska inom autismspekrat. Visst jag har också sett det men man vill ändå inte.... många dubbla känslor.

Vad hade de för frågeställning på "lillan"?

Här har de sagt att de försöker starta utredning inom en månad.

• Mamasnest
    mady skrev 2011-10-25 16:49:49 följande:

Alltid denna kamp, jag fasr för hur mitt <3 kommer ta det den dagen hon väl börjar få tider för utredning.

De sa även till oss att det finns många drag ni beskriver som är typiska inom autismspekrat. Visst jag har också sett det men man vill ändå inte.... många dubbla känslor.

Vad hade de för frågeställning på "lillan"?

Här har de sagt att de försöker starta utredning inom en månad.

Hos lillan tror de på Asperger och på min son har de hela tiden varit inne på ADD. Var "något inom autismspektrat" kommer ifrån vet jag inte.
    Vad skönt att bara ha en månad kvar till utredning, så skönt att få det överstökat.
    Jag får ju svar på lillans utredning nästa tisdag, känns som att det är då vi kan börja hjälpa henne bättre.
  • mady
    Mamasnest skrev 2011-10-25 20:15:10 följande:
    Hos lillan tror de på Asperger och på min son har de hela tiden varit inne på ADD. Var "något inom autismspektrat" kommer ifrån vet jag inte.
    Vad skönt att bara ha en månad kvar till utredning, så skönt att få det överstökat.
    Jag får ju svar på lillans utredning nästa tisdag, känns som att det är då vi kan börja hjälpa henne bättre.

Läste din blogg lite snabbt hittade ett inlägg om betyg, har inte skolan förklarat de nya betygskriterierna för er?

De nya betygen tror jag kommer slå hårt på våra barn med vissa svårigheter. Det är ganska mycket samma kriterier men mer eller mindre som krävs i alla betyg.

Rent krasst så kan man uppfylla alla kriterier utom 1 på betyg E och ha flera på D,C, B och till och med A men barnet för änå F för de uppfyller inte de krävda målen på betyg E.

Hoppas det går bra för er!

Hur gammal var din son som påminde om min dotter?

• Mamasnest
    mady skrev 2011-10-26 20:29:12 följande:

Läste din blogg lite snabbt hittade ett inlägg om betyg, har inte skolan förklarat de nya betygskriterierna för er?

De nya betygen tror jag kommer slå hårt på våra barn med vissa svårigheter. Det är ganska mycket samma kriterier men mer eller mindre som krävs i alla betyg.

Rent krasst så kan man uppfylla alla kriterier utom 1 på betyg E och ha flera på D,C, B och till och med A men barnet för änå F för de uppfyller inte de krävda målen på betyg E.

Hoppas det går bra för er!

Hur gammal var din son som påminde om min dotter?

Min son är 14 år, går i 8:an.
    Det som retade mig mest med det provet var att hans lärare sa inför hela klassen att min son var den som hade högst poäng på provet och hon berömde honom jättemycket. De andras resultat sa hon inget om. När hon gjorde så antog min son att han hade fått ett bra betyg på provet, inte bara ett E. Om provet bara var värt ett E så förstår jag inte varför hon berättade hur duktig han var inför hela klassen.
  • Ronjami

Hej, jag hoppas in här! Har en dotter på 7 år som är under utredning och nu kvarstår bara ett läkarutlåtande innan dom kan ge oss en diagnos.  Vi gjorde ados test förra veckan och hon fick 7 poäng och det ligger tydligen inom gränsen för autismspektrum. Även om det ska bli skönt att allt blir klart bävar jag lite för att få det svart på vitt.

• Ronjami
    Mamasnest skrev 2011-10-27 08:33:02 följande:
    Idag ska vi till föräldrastödsenheten och filma när jag och lillan spelar spel och pusslar. Någon annan som har gjort det?
    Är det ett ados test ni ska göra? Min dotter gjorde det förra veckan och det filmades. Jag var inte med i rummet men det hade tydligen gått "bra" och poängen "räcker" tydligen  för diagnos..
  • Mamasnest
    Ronjami skrev 2011-10-27 09:22:20 följande:
    Är det ett ados test ni ska göra? Min dotter gjorde det förra veckan och det filmades. Jag var inte med i rummet men det hade tydligen gått "bra" och poängen "räcker" tydligen  för diagnos..
    Nej ADOS test har hon redan gjort. Varför fick inte du vara med i rummet? Förvånad Jag var med under hela testet och fick läsa igenom det också. Vet dock inte hur många poäng hon fick.
    Vår utredning är klar och jag får resultat nästa vecka, nervöst.
    Föräldrastödsenheten struntar egentligen vilken diagnos de har, de jobbar med vardagssituationer som kan bli jobbiga. Det de filmar idag ska vi tillsammans titta på nästa gång och analysera.
  • Ronjami

Min dotter är 7 och då verkar dom tycka att hon ska klara att vara sjäv i rummet (vilket hon också gjorde)..
    Jag fick tjata mig till att få reda på poängen men jag fick inte veta mycket om vad det egentligen innebar. Vi kommer att få en preliminär diagnos nästa vecka och jag känner mig också nervös. Jag tror på AS men tänk om dom säger något helt annat?
    Hur gammal är din dotter?

• Mamasnest
    Ronjami skrev 2011-10-27 09:57:10 följande:
    Min dotter är 7 och då verkar dom tycka att hon ska klara att vara sjäv i rummet (vilket hon också gjorde)..
    Jag fick tjata mig till att få reda på poängen men jag fick inte veta mycket om vad det egentligen innebar. Vi kommer att få en preliminär diagnos nästa vecka och jag känner mig också nervös. Jag tror på AS men tänk om dom säger något helt annat?
    Hur gammal är din dotter?
    Min dotter hade också klarat sig utan mig, hon har varit ensam förrut med dem, men de nämnde inte ens att jag inte skulle vara med.
    Min dotter är 4 år och för henne verkar det också luta åt AS. Vad har din dotter för symptom.

Nu har jag fått telefonnumret till chefen på NP, ska ringa och kräva en snabbare utredning av min son. Håll tummarna!
Svar på tråden NP-utredningar