• Mamasnest

NP-utredningar

Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden NP-utredningar
  • Ronjami

Mamasnest: Det enda som hjälper är att ligga på så ring upp på ons eftermiddag om dom inte hört av sig. Självklart att en kille i 8:an ska prioriteras eftersom han snart ska söka in på gymnasiet!
    Gullig kommentar från din dotter, min dotter tillrättavisar mig med..en liten minipolis, tyvärr uppskattas inte det alltid hos jämnåriga.

Smultron81: Vad har din son för diagnos? Vilket stöd får han i skolan?

• mady
    Mamasnest skrev 2011-10-28 09:30:10 följande:
    Igår ringde jag chefen för psykiatri här i staden. Jag talade om att jag inte kan tolerera att min son måste vänta 8-10 månader på en utredning, han går ju i 8:an och snart ska han söka in till gymnasiet på betyg som han inte har för att han inte får rätt hjälp.
    Först beklagade hon bara detta men när jag berättat lite för  henne om situationen så uppmande hon mig att be NP ge oss förtur trots att man inte får det. Hon ska själv se vad hon kan göra åt situationen och när jag träffar vårt team på NP på tisdag skulle jag be dem hjälpa oss. Chefen ringer tillbaka till mig på onsdag för att se hur det har gått.

Känns bra måste jag säga, mer än så här kan jag väl inte göra i dagsläget?!

Du kan ju försöka via vårdgarantin. Eller var det du som skrev att ni inte skulle klara att åka?

• moeder

Kommenterar bara lite angående betyg. Har själv en dotter som går i åttan och läraren förklarade det som att det bara finns kursplaner för vad eleven ska ha uppnått i nian. I åttan har de alltså inte gått igenom allt och får antagligen ett lägre betyg just därför. (Enligt hennes resonemang borde iofs alla bli underkända i åttan eftersom eleverna inte lärt sig allt som krävs för att få ett godkänt betyg...) Det verkar som att lärarna inte vet riktigt hur de ska hantera det hela med det nya betygssystemet.  Bara en tanke på att det kanske var därför din son fick E (hade det varit i nian hade han kanske fått ett B).

• Mamasnest
    mady skrev 2011-10-28 10:50:59 följande:

Du kan ju försöka via vårdgarantin. Eller var det du som skrev att ni inte skulle klara att åka?

Nej vi kommer inte att åka av flera anlednignar. Min man jobbar borta och är hemifrån flera veckor i taget, då är jag ensam med 3 barn. Det blir svårt att planera något sådant här. Dessutom vill vi ha varaktiga kontakter på NP.
    moeder skrev 2011-10-28 11:50:42 följande:
    Kommenterar bara lite angående betyg. Har själv en dotter som går i åttan och läraren förklarade det som att det bara finns kursplaner för vad eleven ska ha uppnått i nian. I åttan har de alltså inte gått igenom allt och får antagligen ett lägre betyg just därför. (Enligt hennes resonemang borde iofs alla bli underkända i åttan eftersom eleverna inte lärt sig allt som krävs för att få ett godkänt betyg...) Det verkar som att lärarna inte vet riktigt hur de ska hantera det hela med det nya betygssystemet.  Bara en tanke på att det kanske var därför din son fick E (hade det varit i nian hade han kanske fått ett B).
    Jag instämmer helt! Lärarna har inte koll på nya betygssystemet och det ställer till det! Jag ska faktiskt ta upp det med dem på mötet efter lovet.
  • Smultron81

Mamasnest: vad skönt att samtalet gick så bra. Hoppas det går bra på tisdag och att dem fixar en tid åt er snarast. Ronjami: han fick autism utan utvecklingsstörning. Han Har ingen extrahjälp alls just nu vilket han skulle behöva. Tar säkert till nästa termin innan det händer nåt här. Jävla Skitskola.... Han vägrar ju att gå så snart får man väl gå med i skolan för att få han o gå dit.

• Mamasnest
    Smultron81 skrev 2011-10-29 00:03:51 följande:
    Mamasnest: vad skönt att samtalet gick så bra. Hoppas det går bra på tisdag och att dem fixar en tid åt er snarast. Ronjami: han fick autism utan utvecklingsstörning. Han Har ingen extrahjälp alls just nu vilket han skulle behöva. Tar säkert till nästa termin innan det händer nåt här. Jävla Skitskola.... Han vägrar ju att gå så snart får man väl gå med i skolan för att få han o gå dit.
    Men det är ju det här jag blir så förbannad över!!! Demon Vad hjälper utredningar osv om man inte gör något av det??? Usch, nu retar jag mig något fruktansvärt.
    Min sons mentor sa att skolpsykologen föreslog korta uppgifter till min son, vilket skulle vara toppen! Inte en enda lärare har blivit informerad om detta så han sitter ändå med samma uppgifter som de andra. Pga detta har jag kallat till extramöte efter lovet, nu jäklar ska de få höra!! Måste man som förälder vara arbetsledare på skolan?? I så fall ska jag banne mig ha betalt också. Tungan ute

På dagis är de bra och stöttar lillan jättebra. De ser när hon behöver hjälp in i leken och uppmärksammar noga nu hur hennes dagsform är. Dagis funkar jättebra på den biten nu när vi lyft frågan.
  • Smultron81

Ja det är helt sjukt.... Trodde det skulle gå fortare. Men nä... Nu ska rektorn ringa psykologen vi hade för ett överlämningssamtal typ o sen så är det ju lov nu en vecka sen skulle hon ha semester i två veckor. Så hon ringer väl psykologen om tre veckor o sen ska det bokas tid till dem o det tar säkert några veckor med sen ska vi ha möte o det tar säkert några veckor päls få till med. :( jag ville byta till en specialskola men det verkar i princip omöjligt enligt nån ansvarig på kommunen. Är bara att fortsätta bråka med nästa sak... Pust.... Sen att sonen hatar skolan o vägrar gå dit o att vi får mer problem hemma pga skolan det verkar dem inte bry sig om. Utan det ligger på mig. Det är ju skolplikt som hans fröken säger. Grrr...

• Mamasnest
    Smultron81 skrev 2011-10-29 10:22:18 följande:
    Ja det är helt sjukt.... Trodde det skulle gå fortare. Men nä... Nu ska rektorn ringa psykologen vi hade för ett överlämningssamtal typ o sen så är det ju lov nu en vecka sen skulle hon ha semester i två veckor. Så hon ringer väl psykologen om tre veckor o sen ska det bokas tid till dem o det tar säkert några veckor med sen ska vi ha möte o det tar säkert några veckor päls få till med. :( jag ville byta till en specialskola men det verkar i princip omöjligt enligt nån ansvarig på kommunen. Är bara att fortsätta bråka med nästa sak... Pust.... Sen att sonen hatar skolan o vägrar gå dit o att vi får mer problem hemma pga skolan det verkar dem inte bry sig om. Utan det ligger på mig. Det är ju skolplikt som hans fröken säger. Grrr...
    När de börjar hota med skolplikt har de sjunkit lågt!! Visst, det finns en poäng där, MEN skolan är skyldiga att anpassa undervisningen så att den passar alla barn. Antagligen vet de med sig att de inte orkar/vill/har resurser till det som krävs för er och då skyller man ifrån sig. De FÅR inte enligt skollagen vänta med insatser, de ska sättas in helt utan diagnos eller riktlinjer, specialpedagogen får helt enkelt fixa det direkt.
    Att din son inte trivs i skolan är inte ditt ansvar, det är skolans ansvar att se till att han gör det. Det brister hos dem om han inte gör det!
    Gud, nu eldar jag upp mig ordentligt här!
    Min mamma jobbar på Barn- och ungdomsförvaltningen, det har hjälpt mig många gånger att se vad vi har rätt till. Vänd dig till dem om du tycker att ni blir bemötta på fel sätt!
Svar på tråden NP-utredningar