• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Najje79

Fröken: Jag har också massor av klåda, framförallt på magen, rumpa och lår. På magen smörjer jag mig med en gravidolja som finns på apoteket och den hjälper, men resten av ställena får jag smörja med vanlig lotion, det hjälper ett tag.
    Håller med om att man inte vill gnälla, det var nog därför jag gick för länge med ont av foglossningen, för jag ville inte verka "otacksam" över min graviditet.

Ego: var på julbord med jobbet idag, måste erkänna att jag njöt av alla som kom fram och grattade och var glad för min skull jag riktigt sög i mig alla komplimanger... Glad

• Bouillotta
    7feb skrev 2011-12-19 21:14:04 följande:
    Jag har klåda med, kom i femte månaden förra gången med men jag ytor jag har lindrig klåda och mot det finns ingen hjälp men om man har mycket tror jag det finns receptfritt, fåga din bm
    Just det, jag kollade med BM och har efter det köpt mildison, samt en olja + en lotion. Så jag har en hel insmörjningsprocedur morgon och kvällFlört.
    Najje79 skrev 2011-12-19 21:22:06 följande:
    Fröken: Jag har också massor av klåda, framförallt på magen, rumpa och lår. På magen smörjer jag mig med en gravidolja som finns på apoteket och den hjälper, men resten av ställena får jag smörja med vanlig lotion, det hjälper ett tag.
    Håller med om att man inte vill gnälla, det var nog därför jag gick för länge med ont av foglossningen, för jag ville inte verka "otacksam" över min graviditet.

Ego: var på julbord med jobbet idag, måste erkänna att jag njöt av alla som kom fram och grattade och var glad för min skull jag riktigt sög i mig alla komplimanger... Glad
    Precis där också som det kliar som mest på mig, där man har mest hull verkar det som.

Härligt att äntligen kunna njuta av att få ta emot gravidgratulationer, det har vi ju fått vänta på ett rätt bra tag....
    Sug i dig till fullo och passa på och njut.
    EGO: För mig är det fortfarande lite tudelat, konstigt nog. Jag kanske har ngn form av posttraumatisk reaktion och jag tycker det känns lite jobbigt när omgivningen tar del av nyheten. Svårt att förklara men det tar alltid massor av energi och efteråt är jag glad men helt slut, som en konstig urladdning. Men jag njuter för egen del i fulla drag av att se magen växa och känna mig gravid. Hmm..märkligt...känner mig som en riktig knasboll, men man blir väl det efter att ha kämpat i känslomässig berg och dalbana i sex år...
    Nåväl, det blir lättare och lättare för var gång så jag tror det är övergående!

Jupa, hur gick UL? Hoppas på att allt gick bra!
  • Julia82

Helvetes jäkla skit... Jag har fått en blödning och är såklart livrädd nu!!! Idag är första dagen i v 15, och sista veckan har allt känts lugnt och skönt med oron. Och så kommer det här!! Fan!!!

Väntar på samtal från 1177 eftersom jag inte får tag på Bm nu. Pratade med en sköterska innan, och hon skulle ringa upp mig efter en timme för att höra om blödningen avtagit. Det har den visserligen gjort, och jag blödde inte speciellt mycket. Men jag hoppas verkligen att dom kan ge mig en tid för undersökning, helst redan ikväll.
    Fick MA min förra graviditet, då började jag blöda i v 13. Hemska minnen uppspelar sig i mitt huvud, är så rädd att det här ska hända oss igen.
    Jag har inte haft ont eller känt av nått speciellt, så jag blev så förvånad när jag upptäckte att jag blödde! Har inte gjort nått ansträngande eller nått! Det enda jag märkt av är att jag haft som ilningskänslor i slidan sista veckan, några gånger om dagen...

Suck! Det här är så jobbigt!!!

• 7feb

Julia! Alla tankar till dig, med det bagaget med dig med ett MA måste det vara orimligt att hålla sig lugn just nu. Jag förstår dig helt och lider oehört med dig. När gjorde du sista ul? Har du funderat på att åka in akut? Styrka till dig

• Najje79

Julia: Det behöver inte vara någon fara, men jag förstår verkligen att du är jätteorolig. Hoppas allt går bra och uppdatera oss! Kraaam! Hjärta

Fröken: Jag förstår precis den känslan. Vi har valt att inte berätta för vår släkt ännu (är i v 22) pga att vi fick MA i v 13 för 2,5 år sedan och hur mycket energi det gick åt för oss efteråt att möta alla, så den släkten som bor långt bort får vänta lite till innan de får ta del av nyheten. Många känslor inblandade i hela den här processen!

• Julia82
    7feb skrev 2011-12-20 17:46:12 följande:
    Julia! Alla tankar till dig, med det bagaget med dig med ett MA måste det vara orimligt att hålla sig lugn just nu. Jag förstår dig helt och lider oehört med dig. När gjorde du sista ul? Har du funderat på att åka in akut? Styrka till dig
    Det blir till att vänta tills imån och ringa min barnmorska och hoppas få tid av henne. Det fanns inte nån chans att komma in till akuten nu tyvärr, och det blir ju inte direkt bättre av att åka dit och sätta sig och vänta hela natten heller... Jag gjorde UL för 12 dagar sedan och allt såg finfint ut. Jag hoppas och tror att det var ett litet kärl som sprack, för jag har inte haft nått ont eller kännt av något alls. Men det blir nog en dryg natt har jag på känn...

Usch, kan man inte bara få vara lycklig och glad i graviditeten istället för denna jäkla oro!!! Men det känns bättre nu när blödningen är över.

Tack 7feb för dina ord!!
    Så skönt att kunna skriva av sig och få svar från er goa tjejer!!
    Kram Julia
  • 7feb

Nej det du skriver är helt rimligt men jag kommer tänka på dig alla vakna stunder av kommande dygnet tills ni fått ett lugnande besked. Kram Jag kan oxå tycka att det är dubbelt att dela sin lycka med andra, man är så känslomässigt vimmelkantig speciellt pga rädsla hela tiden. Oron. När vi blev gravida spontant både med sonen och mf så berättade vi för alla och oroade oss inte sekund. Det är annorlunda nu.

• moii
    julia82, senast idag fick jag höra om min kollegas dotter som blödde i v. 16 vilket visade sig bero på sköra slemhinnor. Helt ofarligt var det visade det sig, men självklart nervöst och med din historik så känns det ju naturligtvis mycket oroligt.

Finns det ingen separat gynakut där du bor? Det brukar inte ta så lång tid att få glida in där och bli undersökt om man gör det sen kväll eller natt är min erfarenhet.

jag håller alla mina tummar för er!
Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF