• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Julia82

Tyvärr finns det inget sånt här, men jag har en privat gynläkare som jag kommer ringa med en gång imån och boka en tid om jag inte får hjälp hos Bm.

Det känns bättre nu när det gått en stund och det inte kommit mer blod. Men när det hände var det ren och skär panik!! Jag hoppas såååå att det är bra inne hos liten och att han/hon mår prima!!!

• Gulia84

Julia82 - Jag skickar över massa positiva tankar till er!! Hoppas det inte är allvarligt!

FrökenFröken - Vårt UL idag ja.... Kära nån. Träffade världens lustigaste läkare idag. Han började med att fråga vad vi gör här. Och varför vi vill göra ultraljud. Han frågade på så lustigt sätt så jag blev helt ställd.
    Men jaja, det va inte det viktigaste.
    Allt gick bra! :) först låg han helt still. Rörde inte en fena. Men efter nån minut vaknade han till och hoppade runt! Åååå så söt!

• moii

jag gjorde ett UL igår, det var väldigt konstigt att man kan se bebisen gäspa tycker jag. Det gjorde den mest hela tiden. Om ett par veckor ska vi göra ett screening-UL också, vet inte om det är så stor skillnad men det är lite roligt att se bebisen då och då och skönt också så att man vet att den lever.

• Moa Li

Julia: Jag fick också en rik röd blödning för ett par veckor sedan. Svor högt och kände hur besviken jag blev över att IVFen skulle sluta med missfall. Jag hade inte heller känt någon smärta. Lade mig och vilade och sedan har det inte kommit tillbaka. Nu är jag i v. 16 och bebisen mår finfint.

Innan jag blev gravid kunde jag få hormonella blödningar - eller blödning utan anledning. Det har oftast kommit i samband med att jag varit på toaletten (vid krystning/nr 2/när jag bajsat). hela toalettstolen kan bli röd och denna gången fick jag också panik.

Jag håller alla tummarna för att det just är ett kärl som brustigt. Låter lite som det, eftersom det inte kommit tillbaka. Usch, paniken är vidrig. Men eftersom jag haft det innan återkom hoppet rätt snabbt. Jag ringde min BM som sa att sålänge det inte håller i sig och inte är mer än att det fyller en binda så kan det vara riskfritt. Kolla upp det, såklart, men hoppet finns.

Jättestor kram!

• Julia82

Hej allihop, nu har jag gjort ett UL och allt såg bara bra ut i magen :D Bebisen sprattlade och höll igång! Helt underbart!!! Han kunde inte se varför jag blödde igår, men det var inget att oroa sig för! Känns så skönt, jag är så glad!!!

Nu är jag tillbaka på sjukhuset igen, denna gången med min make som förmodligen fått blindtarmsinflammation..

Kram och tack till er som skrivit alla lugnande ord, ni är underbara!!

• 7feb

Skönt!!!!Julia! MoaLi shit vad läskigt det låter, ska det vara så? Ha en fin jul allihop, ingen oro eller konstigheter med blödningar ok? :)

• Najje79

Julia: Åh, vilken lättnad! Dumt av sambon att inflammera blindtarmen precis innan jul... Flört Hoppas han kryar på sig snabbt! Kram!

• Mrs Igelkott
    Julia82 skrev 2011-12-21 15:14:27 följande:
    Hej allihop, nu har jag gjort ett UL och allt såg bara bra ut i magen :D Bebisen sprattlade och höll igång! Helt underbart!!! Han kunde inte se varför jag blödde igår, men det var inget att oroa sig för! Känns så skönt, jag är så glad!!! 
    Tack och lov Julia! Jag blev alldeles kall när jag läste om blödningen...  Så skönt det kändes att skrolla ner och se att allt gått bra! Pust! Kram till dig!

Moii: Det låter så gulligt att bebisen gäspade! Som du säger är det så skönt att veta att allt går som det skall därinne, det är ju så abstrakt...

Vi var på UL idag och det var fantastiskt! Den lille var så aktiv och sprattlade med armar och ben! Det kunde inte se bättre ut sa BM!
    Så lättande att veta att allt fortsatt som det skall... blir en God Jul =)

Fröken fröken: Jag har lagt till dig på listan!

7feb: God Jul tillbaka och detsamma till alla här! Och det känns som vi alla har möjlighet att få det godaste året någonsin =)
  • Bouillotta

Igelkott, tusen tack för hjälpen med listan. Hi hi, tänk att man äntligen kan lägga till i en BF listaSolig. Tidigare har det mest varit sprutare, sprejare, ruvare eller värst av alla: väntar på att få börja om. Men inte nu!!

Julia, gud så skönt att höra att allt är ok. Jag förstår precis din skräck när man ser blodet på pappret. Hade också en liknande blödning i v. 9 och sen en till i v. 12. Huuuu, jag blev alldeles lamslagen och oroFörvånad. Men vid UL så såg allt fint ut. Tack och lov att det gjorde det för er också. Såg i listan att vi har BF nästan samtidigt, skoj!

Najje och 7feb, skönt att höra att man inte är helt ensam om att vara lite reserverad när det gäller information till omgivningen.

Åh, vad härligt det låter för er alla som gjort UL precis. Blir lite avis, jag vill också se den lill* snart. Men får lugnt vänta till RUL i slutet på januari.

Någon som funderat på att köpa en sån där angelsound där man kan höra bebisens hjärtljud? Jag har funderat, men törs inte riktigt för vad gör man om man inte hör ngt. Snacka om panik...

Glatt julstök på er så längeTomte!

• Hera78

Usch vad jag börjar bli nervös för VUL imorgon! Tänk om där inte är något, då blir ju hela julen förstörd

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF