• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Turitella

Välkommen hit Inanna!

Vad helt underbart om det äntligen får gå vägen för dig!!! Blir helt rörd. Håller alla mina tummar och önskar dig lycka till. Nu ska vi njuta och följas åt mot våra små mirakel!

Massor med kramar!

• Inanna Li
    Turitella skrev 2012-01-09 19:50:52 följande:
    Välkommen hit Inanna!

Vad helt underbart om det äntligen får gå vägen för dig!!! Blir helt rörd. Håller alla mina tummar och önskar dig lycka till. Nu ska vi njuta och följas åt mot våra små mirakel!

Massor med kramar!
    Tack snälla du för välkomnandet! Hoppas det kommer gå fortsatt bra för oss alla! Massor med kramar tillbaks Hjärta
  • Najje79

Har varit på UL idag. Fick reda på att det är två små pojkar som ligger i magen och sparkar! Allt såg bra ut och de har växt som de ska. Blev även sjukskriven graviditeten ut.
    Hoppas alla mår bra! Kraam!

• Soligor

Ja, jag väntar också en kille. Är det somså att IVF-barn gärna blir pojkar eller är det bara slumpen/en myt? Barnmorskan som gjorde RUL sa att det var en myt. Hon sa även att det var en myt att IVF-barn kunde födas lite för tidigt (singelgraviditeter) samt att det var felaktigt att IVF-graviditeter klassades som riskgraviditeter, "är som vilken annan graviditet som helst". Glömde dock få henne förklara varför det då görs ett extra tillväxt-ul i v 32.

• 7feb

I vissa kommuner är det rul i v32 oavsett som här tex gjorde det med sonen som var spontan grav och ska göra med denna som är IVF. Jag läste någonstans att pojkspermier är snabbare men flickspermier uthålligare ( detta var inte en mytenligt källan i tidningen på vår IVF klinik) således borde det ju vara så att chansen ökar att få pojkar om man stoppar spermier med kort simsträck ( odlings glas vid IVF) och förutsatt att det är " fel" på kvinnan att det blir pojkar. Är det någon i denna tråden som väntar flicka? Vi som vet i tråden vet att vi väntar pojkar:)

• Turitella

Andra besöket hos barnmorskan idag. Hörde lilla hjärtat slå med 140 slag i minuten. Kärlek! Allting såg jättebra ut. Livmodern mätte hon till 24 cm och jag hamnade lite över "kurvan". Bra blodtryck och blodvärden. Inget behov av extra järn. Allting var tipptopp! Och så känns det också. Jag mår så bra och är så lycklig över min mage!!!

Vi ska också få göra ett tillväxt-UL pga IVF i vecka 32 berättade barnmorskan idag. Var osäkert senast vi var hos henne, då de skulle lagstifta om det beslutet vid årsskiftet. Men det verkar som de vill titta till oss ändå. Bra tycker jag! Mest för det är så underbart att få se honom igen.
    Min barnmorska förklarade orsaken till det extra UL med att man tidigare velat ha lite koll då våra barn kommit till på "konstgjord väg" och att IVF-barn har en tendens att födas lite större än barn som kommit till "naturligt". Men nu när IVF är så vanligt och dessa graviditeter går minst lika bra som de vanliga, så tycker beslutarna att sena UL just på grund av IVF inte är nödvändiga.

Uppdaterade BF-listan med mitt 4D-UL och att vi väntar en pojke. Har visst inte gjort det fast jag vet att jag tänkte jag skulle göra det tidigare. Kan inte ni som vet fylla i kön där så kan vi hålla koll på varandra! Och även ni nya i tråden. Skulle vara kul om ni ville lägga till er i listan, så vet vi lite mer om er och kan gå tillbaka och titta om vi glömmer BF m.m. Länk i trådstarten.

• Bouillotta

Inanna, Meeeen så härligt att det äntligen ville sig väl för dig och din manSolig!!! Många grattis! Tror vi hörts av i nån tidigare tråd för FET för något år sedan när vi båda kämpade med stickor och elände, och tänk - nu har vi äntligen lyckats!! Kul kul kul!

Najje, två små pojkar. Oj så skojGlad! Vi ni om de är enäggstvillingar eller tvåäggs?

Turitella, visst är det härligt att lyssna på lilla hjärtat som slår inne i magen. Det är verkligen ett lugnande ljud som låter som ljuv musik! Funderar fortfarande på att skaffa en sån där angelsound för att kunna njuta lite titt som tätt....men det har inte blivit av än.

Jag vet inte kön än, men kanske får vi reda på det nästa vecka då det är dags för RUL....SPÄNNANDE!

Jag har ett litet dilemma nu när magen börjat växa. Vad har man för underbyxor som sitter bra och som inte är obekväma när magen börjar bli större? Nån som vet var man kan hitta gravidtrosor?  Tacksam för tips!

• Najje79

fröken fröken: Det är tvåäggs. Vi fick tillbaka två embryon. Jag har mina vanliga trosor men de får "rulla ner" under magen. Har inte kollat efter gravidunderkläder, men det borde finnas i någon web-shop, ska googla.Spännande med RUL nästa vecka! Kramis!

• moii

Ellos har fast jag har inte köpt några babyland har också boob heter märket har inte köpt några heller, har gått upp en storlek på twilfit bara :)

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF