• Anonym

Jag ångrar mina barn

Ja, jag ångrar faktiskt mina barn. Jag orkar inte en enda sekund till! Min stora är 2år och 3 månader, min lilla är snart ett halvår.
    Stora har varit enormt krävande från dag 1. Har aldrig sovit själv, kan fortfarande inte ens sova middag om vi inte ligger bredvid... Alltså, vaknar ca fem minuter efter att vi går ur sängen. Har varit vansinnigt trotsig över ett halvår nu, det började strax innan syskonet kom och naturligtvis blev det värre då (vilket ju är helt i sin ordning.)

Tvååringen är så elak mot bebisen HELA TIDEN. Slåss, sparkas, kastar grejer, tar leksaker, nyps osvosv... Jag är såklart med så fort lillan är på golvet eller så men det är så otroligt påfrestande. 

Lillan är egentligen ingen krävande bebis alls, men är förstås enormt närhetskrävande så hon bor i selen. Tack gode gud för selen!! Men jag är SÅ TRÖTT, visst är den ergonomisk men det är likförbaskat tungt när man bär minst 10 timmar per dag....

Och jag då? Jo, tinnitus, ätstörningar, förmodligen borderline. Jag orkar inte mer. Jag skriker, gapar, svär och tar för hårt i tvååringen. Jag har testat allt... Jag har ignoretat (dock inte sparkar, slag osv), avlett, blivit vansinnig, ställt in på rummet och förklarat att MAN FÅR INTE SLÅSS! Jag tar undan leksaker om ha  kastar och bankar, slår han lillan går jag iväg med henne... Men inget hjälper.

Ja, vi har avlastning. Ja, storebror får enormt mycket uppmärksamhet och egentid med båda oss föräldrar. Ja, vi är ute och leker och försöker åka till öppna förskolan åtminstone en dag i veckan. Dock är ju alla "stora" barn på förskolan även om de har småsyskon, så det finns inte många att leka med.
     Tanken är att börja på förskolan i januari.

Men vad gör man?! JAG BLIR KOMPLETT GALEN!! Det GÅR inte att sysselsätta, avleda osvosv för han är bara nöjd i nån minut. Sedan ska det kastas grejer eller på annat vis förstöra... Är det verkligen normalt för en tvååring att hålla på så här HELA tiden?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-16 06:49
    Jag älskar mina barn till månen och tillbaka! Jag skulle göra precis vad som helst för dom, och självklart ångrar jag dom INTE!
    Jag har fått en tid hos en psykolog via BVC. Ang dagisplats tar jag det därifrån, efter vad psykologen säger.

Ska försöka ta mig i kragen och gå till läkare för medicinering.
    Försöker prata med min man men jag når inte fram överhuvudtaget.... Han blir bara arg och provocerad när jag säger att jag är trött.

• Svar på tråden Jag ångrar mina barn
  • Skruttelito
    Anonym skrev 2011-09-15 10:12:35 följande:
    Hur får man in tidigare på förskola då? Här i vår kommun är det 6 månaders kötid så det är nog kört...

Mina föräldrar hjälper oss mycket med den stora, han sover där minst en gång i månaden och vi är där en eller två gånger i veckan på dagtid då min mamma jobbar halvtid oregelbundet så hon är hemma mycket.   
    Förlåt, jag missade ditt tidigare inlägg om att du skulle få kontakt med psykolog via BVC. Vad bra! Angående förskolan så kolla på din kommuns hemsida. Det brukar stå under förtur och köregler eller liknande. Har barnet fått en plats så tror jag att det är rektorn/enhetschefen för den förskolan du ska kontakta. Har barnet inte fått en plats så prata med placeringsassistent/placeringsenhet. Du kan behöva ett intyg kanske från psykologen eller BVC.
  • Anonym (hallå)
    Anonym (undrar) skrev 2011-09-15 10:02:45 följande:
    Sparkar inte. Det var min första tanke, eftersom hon uppenbarligen redan då var trött och uppgiven.
    Anonym skrev 2011-09-15 10:00:51 följande:
    Nummer två var inte planerad, jag bytte preventivmedel då och uppenbarligen blev det en skarv i skyddet trots att det inte skulle bli så. Nu vet ni det. Det är 21 månader mellan mina barn.
    Varför inte abort? 
    Men vad då, varför inte abort, ungefär som att det vore den lättaste saken i världen att göra. För många är det helt otänktbart. Hade det varit ett alternativ för TS hade hon väl gjort det.
  • Anonym

Man är ju garanterad att han en förskole plats när barnet är 12 månader. Ring komunen å hör efter om du kan få plats tidigare. Stå på dig. Där vi bor får man tjata lite på dom.

• MammaAmy

Jag gissar på att dina barn märker att du glider ifrån dem.. det är en kamp med barn , ingen har det lätt tro mig.. alla mammor /föräldrar har det svårt... alla barn är krävande, gråtande och skrikande..

DU KAN INTE BÖRJA KLÄTTRA I ALPERNA OCH SEDAN BARA STANNA FÖR ATT TA EN KAFFEPAUS... du måste gå hela vägen... ;) 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-15 10:27:22 följande:
    Man är ju garanterad att han en förskole plats när barnet är 12 månader. Ring komunen å hör efter om du kan få plats tidigare. Stå på dig. Där vi bor får man tjata lite på dom.

Men vadå garanterad? Jag får ju inte en plats samma dag jag ringer, man måste ju stå i kö... Vilket vi gör...
  • Anonym (Sök hjälp)
    Anonym skrev 2011-09-15 10:12:35 följande:
    Hur får man in tidigare på förskola då? Här i vår kommun är det 6 månaders kötid så det är nog kört...

Mina föräldrar hjälper oss mycket med den stora, han sover där minst en gång i månaden och vi är där en eller två gånger i veckan på dagtid då min mamma jobbar halvtid oregelbundet så hon är hemma mycket.   

Du kan få förtur pga särskilda omständigheter. Har du ex ett läkarintyg på att du behöver detta ska det inte gå så lång tid tills du får en tid.

Jag skadades i en olycka när jag var f-ledig. Pappan var hemma ett tag men sedan behöves förskoleplats. Det var 4 mån väntetid och tjockt i kön. Vi fick trots detta en plats inom en vecka efter att ha visat upp ett läkarintyg.   
  • Anonym
    MammaAmy skrev 2011-09-15 10:30:29 följande:
    Jag gissar på att dina barn märker att du glider ifrån dem.. det är en kamp med barn , ingen har det lätt tro mig.. alla mammor /föräldrar har det svårt... alla barn är krävande, gråtande och skrikande..

DU KAN INTE BÖRJA KLÄTTRA I ALPERNA OCH SEDAN BARA STANNA FÖR ATT TA EN KAFFEPAUS... du måste gå hela vägen... ;) 
    Kaffepauser har jag slutat hoppas om sedan länge... Jag önskar mig bara mera tålamod, ork och att han slutar SLÅSS och kommer ut ur denna trotsperiod fortare än kvickt!
  • Anonym (Sök hjälp)

Dessutom kan socialtjänsten hjälpa till och påskynda plats till förskolan om du har särskilda skäl för det. Har ni varit aktuella där något?

• Anonym

Aktuella hos socialtjänsten? Nej där har vi inte varit. Har varit på vippen att ringa BUP ett par gånger dock... Men har hejdat mig.

En liten OT-fråga, när får man reda på vilken förskola man fått plats i osv? Är som sagt januari (om jag inte får till det på något annat vis förstås.) Hade jag bara fått ett datum och liksom klartecken hade det känts mycket bättre!

Alltså, jag vet ju att han får en plats, men som sagt känns det skönt att ha det svart på vitt.      

• Anonym (Sök hjälp)
    Anonym skrev 2011-09-15 10:42:11 följande:
    Aktuella hos socialtjänsten? Nej där har vi inte varit. Har varit på vippen att ringa BUP ett par gånger dock... Men har hejdat mig.

En liten OT-fråga, när får man reda på vilken förskola man fått plats i osv? Är som sagt januari (om jag inte får till det på något annat vis förstås.) Hade jag bara fått ett datum och liksom klartecken hade det känts mycket bättre!

Alltså, jag vet ju att han får en plats, men som sagt känns det skönt att ha det svart på vitt.      

BUP kan du ringa och rådfråga kring sonens beteende. Det finns säkert goda råd de kan ge dig.

Jag tror att det skiljer sig mycket från kommun till kommun ang var man får plats och hur långt i förväg det är klart med platsen. I vår kommun har vi platsgaranti men jag tror inte att de långt i förhand kan säga vilken förskolan som kommer vara aktuellt.

Ring gärna till de som ansvarar för platserna och fråga, kanske har de ett svar!   
Svar på tråden Jag ångrar mina barn