• Anonym

Jag ångrar mina barn

Ja, jag ångrar faktiskt mina barn. Jag orkar inte en enda sekund till! Min stora är 2år och 3 månader, min lilla är snart ett halvår.
    Stora har varit enormt krävande från dag 1. Har aldrig sovit själv, kan fortfarande inte ens sova middag om vi inte ligger bredvid... Alltså, vaknar ca fem minuter efter att vi går ur sängen. Har varit vansinnigt trotsig över ett halvår nu, det började strax innan syskonet kom och naturligtvis blev det värre då (vilket ju är helt i sin ordning.)

Tvååringen är så elak mot bebisen HELA TIDEN. Slåss, sparkas, kastar grejer, tar leksaker, nyps osvosv... Jag är såklart med så fort lillan är på golvet eller så men det är så otroligt påfrestande. 

Lillan är egentligen ingen krävande bebis alls, men är förstås enormt närhetskrävande så hon bor i selen. Tack gode gud för selen!! Men jag är SÅ TRÖTT, visst är den ergonomisk men det är likförbaskat tungt när man bär minst 10 timmar per dag....

Och jag då? Jo, tinnitus, ätstörningar, förmodligen borderline. Jag orkar inte mer. Jag skriker, gapar, svär och tar för hårt i tvååringen. Jag har testat allt... Jag har ignoretat (dock inte sparkar, slag osv), avlett, blivit vansinnig, ställt in på rummet och förklarat att MAN FÅR INTE SLÅSS! Jag tar undan leksaker om ha  kastar och bankar, slår han lillan går jag iväg med henne... Men inget hjälper.

Ja, vi har avlastning. Ja, storebror får enormt mycket uppmärksamhet och egentid med båda oss föräldrar. Ja, vi är ute och leker och försöker åka till öppna förskolan åtminstone en dag i veckan. Dock är ju alla "stora" barn på förskolan även om de har småsyskon, så det finns inte många att leka med.
     Tanken är att börja på förskolan i januari.

Men vad gör man?! JAG BLIR KOMPLETT GALEN!! Det GÅR inte att sysselsätta, avleda osvosv för han är bara nöjd i nån minut. Sedan ska det kastas grejer eller på annat vis förstöra... Är det verkligen normalt för en tvååring att hålla på så här HELA tiden?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-16 06:49
    Jag älskar mina barn till månen och tillbaka! Jag skulle göra precis vad som helst för dom, och självklart ångrar jag dom INTE!
    Jag har fått en tid hos en psykolog via BVC. Ang dagisplats tar jag det därifrån, efter vad psykologen säger.

Ska försöka ta mig i kragen och gå till läkare för medicinering.
    Försöker prata med min man men jag når inte fram överhuvudtaget.... Han blir bara arg och provocerad när jag säger att jag är trött.

• Svar på tråden Jag ångrar mina barn
  • Jakkolina

Detr är nog bara att kämpa på precis som miljoners och miljoners föräldrar har gjort i alla tider.

Du vet ju att ingenting är likadant nästa är vid denna tiden...allt blir lättare med tiden!

• Skruttelito
    Anonym skrev 2011-09-15 10:54:46 följande:
    Han har alltid varit enormt blyg. På öppna förskolan har han suttit i mitt knä ända fram tills nu.... Så det är tillråga på allt sjukt otacksamt att hitta på nåt med honom eftersom han inget vågar. Det har dock släppt nu, antar att det var det goda som kommit ur trotsen ...  
    Det kanske skulle gå bättre på förskolan då han träffar samma personal och barn varje dag Men som sagt, kontakta din kommun. Jag tror inte alls att det är omöjligt för er att få förtur.
  • PrincessOfIce

Vet hur du känner det.. har 20 månader lite drygt mellan mina barn.. Andra blev också till när jag skulle byta preventivmedel i mitt fall var det från p-stav till kopparspiral men spiralen fick vänta några månder då min dotter blev till i rekordfart.

När mina barn var i dina barns ålder blev jag ensamstående till 100% samtidigt föll jag ner i en depression som hette duga som jag inte fick någon hjälp av trots att jag sökte den..

Det var extremt struligt med barnen men min räddning var dagis och öppna förskolan..

Vi var inte hemma särskillt mycket utan gjorde utflykter med vagnen samt sonen på trehjuling och så vidare.. Hade inget dagis åt honom på 3 månader när vi hade separerat från deras pappa så det var mycket..

Jag hade en hasp med barnspärr på dörren så att min yngsta kunde få sova middag ifred för storebror.. den användes enbart då och inte annars och dottern sov inne hos mig i mitt rum..  

Det gäller att hitta genvägar för att få vardagarna att funka..

Skicka ett PM till mig om du vill..    

Kram

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Fettot

Jag vet hur svårt det kan kännas.. har också två små (2 och 3) + en tioåring med asperger. Men det är treåringen som känns jobbigast just nu. Försök att komma ifrån, gör saker utan barnen...  det kan vara små saker som att bara sätta dig vid datorn så fort det går att vila lite... spring inte runt och städa så fort det är lite lugnt. Det kommer bli lättare och lättare med åren. Försök och att tänka framåt, att det kommer en tid åter då ungarna är stora och du kan göra vad tusan du vill igen. Som sagt det blir bättre...

• Flygfotogen

Prata med förskolechefen i din kommun om förtur och hur man ska gå till väga för det.

• Anonym (Bekymrad..)

Stackare! Du måste ju få hjälp, fort!
    Ta kontakt med Bvc och förklara läget om du inte vet vart du ska vända dig inom kommunen.
    Självklart har alla föräldrar jobbiga perioder, men det får inte gå så långt att du ångrar dina Barn!
    Håller med en Anonym högre upp i kommentarfältet om att det finns jättebra stödfamiljer som ett exempel.
    Kanske behöver du bara någon att prata med? Kan inte en nära vän eller anhörig avlasta dig emellanåt, om  nu inte Pappan finns med i bilden?

• Alessia

Ja TS, du har det rejält jobbigt och du får fösöka organisera din vardag så gott det går och ta hjälp där du kan.
    Du har fått dina barn mycket tätt och tyvärr är det bland så man i irritation, sömnbrist och hälsa kan få "betala" för det. Ett syskon i fyraårsåldern är inte tillnärmelsevis så krävande som en tvååring i fullt utvecklad trotsålder.

Men allt går över, även om du har det riktigt svettigt just nu.

• anni83
    Anonym (Mamma M) skrev 2011-09-15 12:44:01 följande:
    Oj, oj, oj. Vad vill du egentligen med detta inlägg?
    Jag skickar en massa kramar till dina 8 barn och hoppas att de på något sätt kan lära sig att vara så fördomsfria som möjligt, lära sig känna empati och respekt för andra människor.

Till TS: Vad bra att du talar om vad du känner. Du är verkligen inte ensam men det är viktigt att du får hjälp på något sätt. Det är även viktigt att du får tid för dig själv, då du BARA fokuserar på dig. En stor kram till dig!
  • PrincessOfIce
    Anonym (Mamma M) skrev 2011-09-15 12:44:01 följande:

Oj, oj, oj. Vad vill du egentligen med detta inlägg?
    Jag skickar en massa kramar till dina 8 barn och hoppas att de på något sätt kan lära sig att vara så fördomsfria som möjligt, lära sig känna empati och respekt för andra människor.

Till TS: Vad bra att du talar om vad du känner. Du är verkligen inte ensam men det är viktigt att du får hjälp på något sätt. Det är även viktigt att du får tid för dig själv, då du BARA fokuserar på dig. En stor kram till dig!
    Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
Svar på tråden Jag ångrar mina barn