• Anonym

Jag ångrar mina barn

Ja, jag ångrar faktiskt mina barn. Jag orkar inte en enda sekund till! Min stora är 2år och 3 månader, min lilla är snart ett halvår.
    Stora har varit enormt krävande från dag 1. Har aldrig sovit själv, kan fortfarande inte ens sova middag om vi inte ligger bredvid... Alltså, vaknar ca fem minuter efter att vi går ur sängen. Har varit vansinnigt trotsig över ett halvår nu, det började strax innan syskonet kom och naturligtvis blev det värre då (vilket ju är helt i sin ordning.)

Tvååringen är så elak mot bebisen HELA TIDEN. Slåss, sparkas, kastar grejer, tar leksaker, nyps osvosv... Jag är såklart med så fort lillan är på golvet eller så men det är så otroligt påfrestande. 

Lillan är egentligen ingen krävande bebis alls, men är förstås enormt närhetskrävande så hon bor i selen. Tack gode gud för selen!! Men jag är SÅ TRÖTT, visst är den ergonomisk men det är likförbaskat tungt när man bär minst 10 timmar per dag....

Och jag då? Jo, tinnitus, ätstörningar, förmodligen borderline. Jag orkar inte mer. Jag skriker, gapar, svär och tar för hårt i tvååringen. Jag har testat allt... Jag har ignoretat (dock inte sparkar, slag osv), avlett, blivit vansinnig, ställt in på rummet och förklarat att MAN FÅR INTE SLÅSS! Jag tar undan leksaker om ha  kastar och bankar, slår han lillan går jag iväg med henne... Men inget hjälper.

Ja, vi har avlastning. Ja, storebror får enormt mycket uppmärksamhet och egentid med båda oss föräldrar. Ja, vi är ute och leker och försöker åka till öppna förskolan åtminstone en dag i veckan. Dock är ju alla "stora" barn på förskolan även om de har småsyskon, så det finns inte många att leka med.
     Tanken är att börja på förskolan i januari.

Men vad gör man?! JAG BLIR KOMPLETT GALEN!! Det GÅR inte att sysselsätta, avleda osvosv för han är bara nöjd i nån minut. Sedan ska det kastas grejer eller på annat vis förstöra... Är det verkligen normalt för en tvååring att hålla på så här HELA tiden?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-16 06:49
    Jag älskar mina barn till månen och tillbaka! Jag skulle göra precis vad som helst för dom, och självklart ångrar jag dom INTE!
    Jag har fått en tid hos en psykolog via BVC. Ang dagisplats tar jag det därifrån, efter vad psykologen säger.

Ska försöka ta mig i kragen och gå till läkare för medicinering.
    Försöker prata med min man men jag når inte fram överhuvudtaget.... Han blir bara arg och provocerad när jag säger att jag är trött.

• Svar på tråden Jag ångrar mina barn
  • Mrs B

Usch vilka onödiga och otrevliga påhopp man kan få på FL. Skönt dock att se att de finns de som kommer med tröstande ord och konkreta tips.
    Alla som har barn har nog konstaterat att det faktiskt är jobbigt och svårt att vara förälder. Ibland till och med för-jävla-as-skit-jobbigt. Men alla älskar vi våra barn.

Har själv 2 barn, en på 2,5 år och en på 2 månader.
    Jag har turen att storebror är jättefin mot lillebror. Han vill hålla, krama och pussa, lånar ut sina leksaker och vill att bebisen ska vara med och leka. Han har inte visat någon som helst svartsjuka och inga tjuvnyp. Det har visserligen bara gått 2 månader sedan lillebror kom men vi målar inte fan på väggen utan hoppas och tror att det ska fortsätta vara som det är från storebrors sida.
    Så till er som tror att det alltid blir problem när syskonet föds har jag nu glädjen att meddela att det inte alltid blir så.

Min stora pojk kan vara trotsig, stänga av öronen och gnälla en hel del och vissa dagar blir man tokig på detta beteende.
    För övrigt så har han under sitt liv sovit en hel natt i runda slängar cirka 20 nätter. Inte särskilt många alltså. Den lille sover inte några långa pass men det är väl för att han är så liten. Så sömnbrist lider jag definitivt av.
    Trötthet ter sig vara småbarnsföräldrars allmäntillstånd, inget konstigt, men ack så jobbigt. När storebror var mindre blev sömnbristen så jobbig att min man och jag fick ta varannan natt då vi tog honom. Då visste man att man skulle få sova lite nästa natt.

Det tipsas om att släppa allt annat som hemmet och bara ta hand om barnen. Själv mår jag avsevärt mycket sämre och blir jättestressad och deprimerad om det är stökigt och smutsigt hemma. Tyvärr har jag inget recept för hur det ska skötas enkelt...

Storebror går på dagis 15 timmar per vecka och jag önskar verkligen att han fick gå mer. Han vill leka, han behöver leka!
    Visst skulle det ge mig avlastning men det är framförallt för hans skull.
    Där har jag ett tips efter att ha sett en väninna halvt stressa ihjäl sig för att hinna lämna barnet på dagis i tid. Min man lämnar på morgonen och jag hämtar. På så via har jag en tid att passa istället för två. Rekommenderas varmt!

Trots då att det fungerar fantastiskt mellan syskonen så känns det som jag håller på att gå sönder emellanåt och jag förstår dig TS som inte orkar mer och mår så dåligt. Jag kan också ha förståelse för att man i stundens hetta funderar över om man skulle ha skaffat barn. Jag hoppas att du får den hjälp och den avlastning du behöver och att du snart kan se ljusare på framtiden.

Styrkekramar från en trött, sönderstressad och halv-deppig men ändå lycklig småbarnsmor.

• Loriyana

Åh vad jag känner igen mig! Jag minns fortfarande trotsåldern med fasa! Jag var helt slut och blev totalt deprimerad! Det var en fruktansvärd tid.

Men nu är hon 4 år och vi har det underbart. Så det blir oftast bättre!  

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • SnorkFröken01

TS, strunta i skam och skuld nu och sök hjälp.
    Barnen är så unga ännu och som din situation ser ut nu så är det inte hållbart.

Du behöver stöd och barnen behöver hjälp i sin utveckling.

Stor kram och lycka till!   {#emotions_dlg.flower}

• Border
    Anonym (jaha???) skrev 2011-09-15 18:21:08 följande:
    Blir helt förskräckt när jag märker hur dålig kunskap folk verkar ha om vad depression och psykisk sjukdom kan innebära. Kan man verkligen ha missat sån grundläggande kunskap i dagens samhälle? Eller har man bara väldigt svårt för att sätta sig in i hur andra kan ha det?

Att angripa en människa med psykisk sjukdom eller depression är för mig inte bättre än att angripa någon som har cancer.

Och att folk kan vara så...obildade...att de tror att man "försvarar" eller rättfärdigar bara för att man låter bli att döma, utan istället kommer med förslag på hjälp! Som om jag skulle tycka att det är ok om barn far illa bara för att jag inte väljer att attackera en sjuk människa?

Så dumt...Men det är Familjeliv i ett nötskal.

Insiktsfullt inlägg
  • Hector
    Blir helt förskräckt när jag märker hur dålig kunskap folk verkar ha om vad depression och psykisk sjukdom kan innebära. Kan man verkligen ha missat sån grundläggande kunskap i dagens samhälle? Eller har man bara väldigt svårt för att sätta sig in i hur andra kan ha det?

Att angripa en människa med psykisk sjukdom eller depression är för mig inte bättre än att angripa någon som har cancer.

Och att folk kan vara så...obildade...att de tror att man "försvarar" eller rättfärdigar bara för att man låter bli att döma, utan istället kommer med förslag på hjälp! Som om jag skulle tycka att det är ok om barn far illa bara för att jag inte väljer att attackera en sjuk människa?

• Anonym

Mitt råd blir:

Var utomhus så mycket som möjligt. När bebisen sover, se till att du lägger ned all uppmärksamhet på storabarnet ute!

Om ni är inne och bebisen ligger på golvet MÅSTE du vara med hela tiden. Skit i disk och tvätt, bara var med barnen och förekom alla situationer där storbarnet kan göra illa. Hushållsarbetet får du göra när båda föräldrarna är hemma eller när barnen sover.
    Försök att aktivera det stora barnet med saker så mycket det går; Fylla tvättmaskinen, diskmaskinen osv.

Men ha då alltid bebisen nära i sele eller babysitter så att ingenting kan hända.

Jag har 23 månader mellan mina barn. Nu är de 2 och 4 och allting är som en Walk in the park (den största delen av tiden.) Det blir bättre.

• Merlot

Detta löser ju inte i närheten alla dina problem ts, men kanske en del irritation vid sovdags på dagen. Måste verkligen din 2-åring sova? Då min dotter var 18 mån var min son 2 mån. Det var ett rent helvete att få dottern att somna på dagarna för hon ville att jag skulle sova med henne samtidigt som jag skulle hålla koll på sonen ute i vagnen. Så jag tog bort sovstunden. Hon var inte tillräckligt trött helt enkelt. Istället lade hon självmant till en timmes nattsömn och blev mycket gladare. Många tyckte jag var tokig och gjorde fel då "alla" småbarn behöver sömn på dagarna. Men hon gjorde det tydligen inte. Det hjälpte min irritation på dagarna massor.

• Neblina

Håller fullständigt med, ingen sparkar väl på en med cancer men mår någon dåligt går det bra tydligen
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
Svar på tråden Jag ångrar mina barn