• Anonym

Jag ångrar mina barn

Ja, jag ångrar faktiskt mina barn. Jag orkar inte en enda sekund till! Min stora är 2år och 3 månader, min lilla är snart ett halvår.
    Stora har varit enormt krävande från dag 1. Har aldrig sovit själv, kan fortfarande inte ens sova middag om vi inte ligger bredvid... Alltså, vaknar ca fem minuter efter att vi går ur sängen. Har varit vansinnigt trotsig över ett halvår nu, det började strax innan syskonet kom och naturligtvis blev det värre då (vilket ju är helt i sin ordning.)

Tvååringen är så elak mot bebisen HELA TIDEN. Slåss, sparkas, kastar grejer, tar leksaker, nyps osvosv... Jag är såklart med så fort lillan är på golvet eller så men det är så otroligt påfrestande. 

Lillan är egentligen ingen krävande bebis alls, men är förstås enormt närhetskrävande så hon bor i selen. Tack gode gud för selen!! Men jag är SÅ TRÖTT, visst är den ergonomisk men det är likförbaskat tungt när man bär minst 10 timmar per dag....

Och jag då? Jo, tinnitus, ätstörningar, förmodligen borderline. Jag orkar inte mer. Jag skriker, gapar, svär och tar för hårt i tvååringen. Jag har testat allt... Jag har ignoretat (dock inte sparkar, slag osv), avlett, blivit vansinnig, ställt in på rummet och förklarat att MAN FÅR INTE SLÅSS! Jag tar undan leksaker om ha  kastar och bankar, slår han lillan går jag iväg med henne... Men inget hjälper.

Ja, vi har avlastning. Ja, storebror får enormt mycket uppmärksamhet och egentid med båda oss föräldrar. Ja, vi är ute och leker och försöker åka till öppna förskolan åtminstone en dag i veckan. Dock är ju alla "stora" barn på förskolan även om de har småsyskon, så det finns inte många att leka med.
     Tanken är att börja på förskolan i januari.

Men vad gör man?! JAG BLIR KOMPLETT GALEN!! Det GÅR inte att sysselsätta, avleda osvosv för han är bara nöjd i nån minut. Sedan ska det kastas grejer eller på annat vis förstöra... Är det verkligen normalt för en tvååring att hålla på så här HELA tiden?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-16 06:49
    Jag älskar mina barn till månen och tillbaka! Jag skulle göra precis vad som helst för dom, och självklart ångrar jag dom INTE!
    Jag har fått en tid hos en psykolog via BVC. Ang dagisplats tar jag det därifrån, efter vad psykologen säger.

Ska försöka ta mig i kragen och gå till läkare för medicinering.
    Försöker prata med min man men jag når inte fram överhuvudtaget.... Han blir bara arg och provocerad när jag säger att jag är trött.

• Svar på tråden Jag ångrar mina barn
  • Border

Nu känner jag att jag aldrig vill skaffa ett syskon till sonen

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • LillaJag06
    3 barns mamma84 skrev 2011-09-15 13:25:33 följande:
    soc blir inkopplad då .
    Det behöver inte per automatik betyda att dem ska ta ts barn ifrån henne. Dem är faktiskt där för att hjälpa till. Annars kanske det finns vänner eller anhöriga som kan hjälpa till. 
  • SofiaD
    Anonym (Chockad!!!) skrev 2011-09-15 12:54:02 följande:
    Jag tycker du ska sluta skylla på dina barn och istället titta på vad det är som DU GÖR FEL! För det är DITT FEL att det är som det är!

Det första felet du gjort är ju antagligen att du skaffade ett barn till när du redan tyckte det var jobbigt med ett barn... Och det verkar ju inte precis som att ditt första barn var redo att få ett syskon...

"Jag skriker, gapar, svär och tar för hårt i tvååringen"  Ja, det är ju JÄTTEKONSTIGT att din tvååring då "Slåss, sparkas, kastar grejer, tar leksaker, nyps osvosv"
    Vet du inte vad FÖREGÅ MED GOTT EXEMPEL ÄR?

Bara så du vet så känner dina barn antagligen av att du ångrar dem! FY!!!!! De har inte bett om att få bli till Gråter

Nej fy! Jag hoppas verkligen du tar dig i kragen. Man blir ju rädd och orolig när föräldrar tänker som du gör om dina barn Rynkar på näsan

Det är ingen dans på rosor att vara förälder, men det vet väl alla! 

Jag håller med dig i det du skriver om att man kan spegla sitt eget beteende i hur barnen beter sig! Om man bemöter barnen med respekt och vänlig tillsägelse kommer man sååå mycket längre. Vet att det låter enklare än det är ibland, men faktum är att det är så det fungerar! Vill än en gång slå ett slag för kursen "Aktivt föräldrskap" (active parenting) Oerhört lärorikt när man hamnat i negativ spiral. Googla!
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (mamma)

Orkar inte läsa igenom hela tråden men känner igen mig i ditt mående. Har själv haft psykiska problem under hela uppväxten och när jag skaffade barn kom de som ett brev på posten.

Jag märker tydligt på min son att han är en riktig odåga när jag är trött och urlakad. Man strålar väl av sådan energi eller nåt.

Det gäller att ta ett andetag och ifrågasätta det man gör hela tiden. Håller med om att det absolut inte är ok att slåss men kanske behöver pojken ännu mer positiv förstärkning? Och just i relationen till sin syster?

Mellan mig och min syster är det 8 år och jag minns när hon föddes. Den enda känslan jag hade var att hon konkurrerade om min plats. Felet min mamma gjorde var att hon inte involverade mig tillräckligt mycket. Jag hamnade lite i skymundan pga att mamma mådde dåligt och förmodligen gav all energi till min syster då. Som 8-åring är man ju rätt självgående trots allt.

Jag har fått höra av flera att när man får barnen så tätt är det som ha två bebisar. Så kanske behöver storkillen få känna att han också är liten ibland? De små hänger ju mest på.

Lägg krut på storebror och ta hjälp av BVC eller läkare för hjälp med att komma till psykolog.

Hejja dig! Det kommer att bli bättre!

• Anonym (&&&&&)

Avlastning!!

Om din sambo jobbar så kan du sjukskriva dig en tid under mammaledigheten så blir ni båda hemma samtidigt..

Passa på med egentid då!

Psykolog dom du skrev är ett jättebra beslut!

• Anonym (Mirre)

Jag tror att du fixar detta om du bara får tillfället att prata ut om det och göra lite ändringar i vardagen.
    Att du måste ta tag i dig själv och dina problem är viktigt. Ätstörningar och dylikt när man skall ta hand om två barn, kan inte vara lätt och har du sån ångest i kroppen konstant så är det inte konstigt att du flippar ur!

Sök hjälp! Det är du och dina barn värda.

Att få upplysningar om barn och hur "dom fungerar" är också viktigt. För just nu så är du grym emot din son, han kommer tar skada av det.

Försök att få mera avlastning så att dina barn får lugn och ro, tills du klarar av att ta hand om dom. Kan inte deras pappa vara hemma med dom?

Lycka till! Hoppas att det ordnar sig.

Svar på tråden Jag ångrar mina barn