• Anonym

Jag ångrar mina barn

Ja, jag ångrar faktiskt mina barn. Jag orkar inte en enda sekund till! Min stora är 2år och 3 månader, min lilla är snart ett halvår.
    Stora har varit enormt krävande från dag 1. Har aldrig sovit själv, kan fortfarande inte ens sova middag om vi inte ligger bredvid... Alltså, vaknar ca fem minuter efter att vi går ur sängen. Har varit vansinnigt trotsig över ett halvår nu, det började strax innan syskonet kom och naturligtvis blev det värre då (vilket ju är helt i sin ordning.)

Tvååringen är så elak mot bebisen HELA TIDEN. Slåss, sparkas, kastar grejer, tar leksaker, nyps osvosv... Jag är såklart med så fort lillan är på golvet eller så men det är så otroligt påfrestande. 

Lillan är egentligen ingen krävande bebis alls, men är förstås enormt närhetskrävande så hon bor i selen. Tack gode gud för selen!! Men jag är SÅ TRÖTT, visst är den ergonomisk men det är likförbaskat tungt när man bär minst 10 timmar per dag....

Och jag då? Jo, tinnitus, ätstörningar, förmodligen borderline. Jag orkar inte mer. Jag skriker, gapar, svär och tar för hårt i tvååringen. Jag har testat allt... Jag har ignoretat (dock inte sparkar, slag osv), avlett, blivit vansinnig, ställt in på rummet och förklarat att MAN FÅR INTE SLÅSS! Jag tar undan leksaker om ha  kastar och bankar, slår han lillan går jag iväg med henne... Men inget hjälper.

Ja, vi har avlastning. Ja, storebror får enormt mycket uppmärksamhet och egentid med båda oss föräldrar. Ja, vi är ute och leker och försöker åka till öppna förskolan åtminstone en dag i veckan. Dock är ju alla "stora" barn på förskolan även om de har småsyskon, så det finns inte många att leka med.
     Tanken är att börja på förskolan i januari.

Men vad gör man?! JAG BLIR KOMPLETT GALEN!! Det GÅR inte att sysselsätta, avleda osvosv för han är bara nöjd i nån minut. Sedan ska det kastas grejer eller på annat vis förstöra... Är det verkligen normalt för en tvååring att hålla på så här HELA tiden?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-16 06:49
    Jag älskar mina barn till månen och tillbaka! Jag skulle göra precis vad som helst för dom, och självklart ångrar jag dom INTE!
    Jag har fått en tid hos en psykolog via BVC. Ang dagisplats tar jag det därifrån, efter vad psykologen säger.

Ska försöka ta mig i kragen och gå till läkare för medicinering.
    Försöker prata med min man men jag når inte fram överhuvudtaget.... Han blir bara arg och provocerad när jag säger att jag är trött.

• Svar på tråden Jag ångrar mina barn
  • Anonym (Mirre)

Det är normalt att en tvååring slåss och är "trotsig". Det gäller att bemöta honom på ett bra och förstående sett!

• HoneyCandySugar

Du skriker och svär. Tror du inte att det kan inverka på hur din 2åring beter sig?

• HoneyCandySugar
    Anonym (jaha???) skrev 2011-09-15 14:22:40 följande:
    Nej, du fattar inte hur TS "tänker" för du har uppenbarligen ingen som helst insikt i vad depression eller psykisk sjukdom kan leda till. Du har uppenbarligen inte heller tillräckligt mkt empati och inlevelseförmåga för att föreställa dig att även om DU inte kan begripa det hela, så kan det vara så att att andra människor mår så dåligt att de faller in i känslor och ibland handlingar som för dig är fullt främmande.

Jag tycker inte att du låter som en mer stabil morsa än TS med tanke på ditt sätt att svära och spotta på någon som redan ligger. Verkligen en bra förebild...not...
    Om TS är så sjuk att hon ÅNGRAR sina barn, så ska hon inte ha hand om dem!!!

Är du en bra förebild, som tycker att TS har rätt i att skrika och bete sig illa emot sitt barn?

Tycker du att DU är en bra förebild, som tycker att TS är en bra mamma, trots att hon ÅNGRAR sina barn?

Vad säger det om barns värde? Är föräldrarna MER värda än sina barn nu helt plötsligt?
  • Anonym

ts jag har varit i precis din sist

jag skrek så högt jag kunde till alla jag kunde

en dag förstog min man och jag gick till läkaren och fick mediciner som steg 1 som steg 2 tog min man pappaledigt och vi var båda hemma en månad , under den månaden gjorde jag inget bara var

sen bestämde jag mej att börja jobba så fort den minsta var redo för dagis

allt detta gemensamt ledde till att jag orkade med ett litet tag till utan att packa en väska och fly till andra sidan jorden

så ts säg STOPP nu orkar jag inte mer, nån annan måste ta över, HJÄLP! 

• Anonym (ppd-mamma)

OBS! Jag har bara läst ts och några inlägg på sidan innan mitt inlägg:

Jag är "nybliven" mamma till tvillingar (9 mån) som var mycket prematura och i början kunde de inte ens amma. Allt extra jobb med dem i början (att både sondmata, pumpa och amma) samt den hormonella omställningen i kroppen tog knäcken på mig och jag fick diagnosen ppd. Jag reagerade illa när de grät/skrek båda två samtidigt och kunde nästan inte styra mina impulser att vilja slå/göra illa mina barn för att de skulle sluta. Jag var så ledsen för att jag var en dålig mamma mellan utbrotten att jag inte ens själv orkade ta kontakten med bvc för att få hjälp! Så min man fick hjälpa mig med detta. 
    Jag gick till min doktor, fick omedelbart hjälp med antidepressiva tabletter och samtalsterapi (KBT)!
    Och nu mår jag mycket bättre även om det är en lång bit kvar. Jag blir fortfarande sådär arg när jag är extra uttröttad, men nu har jag fått verktyg för att handskas med mina aggressioner!

Soc. blir INTE inkopplat för att du får hjälp, däremot vill de ofta att du pratar med BUPs kurator för att få reda på hur det ser ut. Men allt stannar er emellan. På BVC får man då rådet att kontakta sin husläkare om man har någon, man kan säkerligen få hjälp med det om man inte vet vart man ska vända sig.
    Sociala myndigheter blir inte inkopplade om du gör det du ska och söker hjälp, men om du försöker sticka huvudet i sanden så kommer problemen bara att eskalera och då är sannolikheten högre att de hör av sig. Sociala myndigheter vill i regel gott och gör vad de kan för att hjälpa och inte stjälpa en familj som gör allt de orkar! Visst finns det stolpskott även inom det sociala, men varför skulle just du drabbas av en sådan handläggare, OM det skulle gå så långt.
    Men prata åtminstone med BVC!

Kram
    från en som vet hur det känns att bli oproportionerligt arg på sitt barn!

• Dripknot

TS

Just pga situationer som din så väljer jag att ha ett barn. Du gör ingen bra PR för flerbarnsföräldrar och jag blir mer och mer övertygad om att enbarnsfamilj är det optimala!

Tack tack tack för att du gjort mig mer medveten om att jag gjort ett bra val här i livet och slipper leva i kaos som flerbarnsföräldrar får göra. Tycker så synd om er!

:)

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Anonym (v)

Min kompis som var som din, slog sin lillebror och det var samma ålderskillnad. Om det är någon tröst så gick det över runt 3 års ålder för den stora. Han var helvild och väldigt fysiskt våldsam idag som 5 åring kan man inte tro att det är samma kille.
    Jag tror du kommer uppleva en stor förbättring när stora börjar på förskola men det är ju ett tag tills dess så klart.

Till Dripknot vill jag vara säga att de eventuella nackdelar som flerbarnsföräldrar upplever uppvägs tusenfalt av den större kärlek man har som stor familj.
    Dessutom behöver man ju inte ha 2 år emellan barnen, man kan vänta ett tag vilket gör livet lite enklare      

• Anonym (Stackars barn)

Har inte läst hela tråden Men: I all välmening Sök hjälp eller se till att få mer avlastning, så det inte slutar med att du skadar dina barn eller värre!!!!!

• Anonym

Tråkigt att höra TS, själv önskar jag att jag kunde få ett barn...

Ta hand om er, hoppas verkligen det blir bättre för er snart!

• demeter01
    tanten28 skrev 2011-09-15 12:03:15 följande:
    hur fan kan man ångra sina barn??? sök hjälp. fattar bara inte hur du tänker. om du ångrar dina barn varför skaffa ett till barn då för? o det är ERT egna fel att etrt barn är krävande o inte kan sova själv osv. BARA ERT egna fel. det är ni som lärt ert barn det. jag har åtta barn o alla mina barn har sovit i sina egna sängar från början. o jag är ensamstående med mina barn o ändå funkar det. okej mina barn är oxå dumma mot varann men shiiit att säga att man ångrar sina barn. fy faaan. låt då soc ta barnen ist. för barnen känner det du känner dom stackarna. bättre att dom bor hos någon som älskar dom o vill ha dom . fy så tragisk människa du är..... kramar till dina stackars barn. jag lider med dom....
    Fy faan! Ärligt talat blir jag så förbannad att jag inte finner ord för ditt inlägg. 
    Skulle du säga så till nån som fått en förlossningspsykos eller -depression också?

Tycker du ska sätta dig å läsa igenom tråden men framförallt inlägg #13!
Svar på tråden Jag ångrar mina barn