• tm78

BF juni 2012

Testade positivt idag, och om jag har räknat rätt så blir det BF 2 juni 2012...
    Första graviditeten, så jag vet inte vad jag har att vänta mig. Spännande, och nervöst!

Än så länge har jag inte märkt något speciellt, mer än att jag har ömma bröst.

Fler som har BF i juni 2012, som vill följas åt?

• Svar på tråden BF juni 2012
  • NinnaBus

Pratade med henne om det när jag var där i måndags... Men då hade jag inte haft så mycket sammandragningar som det varit nu de senaste dagarna...

Ska in på ett till UL om några veckor och min BM tyckte att jag skulle ta upp det med läkaren på spec. mödravården så de kan passa på att mäta tappen via UL när jag ändå är där... Hon sa att det är vanligt att man får mer sammandragningar desto fler barn man fått och att det bara är ca 5% som får sammandragningar som påverkar tappen. Men självklart bör man kolla för säkerhets skull om det blir mycket sammandragningar...

Men fortsätter det så här får jag nog ringa dem imorgon och höra vad de tycker att jag ska göra...

Hade aldrig så här med de två första... Och så blir man väl lite mer nojjig med tanke på att 2:an kom 6½v för tidigt...

Ska slappa på soffan resten av dagen så får vi se hur det känns frammåt kvällen...

• bejb

misslyckad självporträtt/magbild
    v. 22+5

ignorera mitt rufsiga hår :)
  • bejb
    bejb skrev 2012-01-29 15:25:09 följande:
    misslyckad självporträtt/magbild
    v. 22+5

ignorera mitt rufsiga hår :)
    v. 21+5 förstås!! :)
  • Bumman79

Det är verkligen mycket man ska tänka på...detta med hur man ska göra med jobbet...först tänkte jag söka havandeskapspenning men efter att ha snackat runt om detta så känns det nästan bättre att försöka att jobba på så länge man kan och bli sjukskriven om det inte funkar i slutet.

Med havandeskapspenning får man ju ingen ersättning from 11 dgr före beräknad BF.
    Så om man går över tiden i 2 veckor är det ju 3 hela veckor man måste ta ut semester eller nalla på föräldrapenningen å det känns ju inte så kul.

Samtidigt så kanske det blir jäkligt tungt att jobba nästan hela graviditeten...sen har jag hört att man i min branch oftast inte får f-penning beviljat när man mest arbetar i kassan (jobbar även med post/förbutik.)

Hur tänker ni angående arbete?

• AgnesGN

Bumman - jag har oxå funderat på det där. Ska jag söka graviditetspenning? Är det lönt? Jag väntar ju tvillingar och läkaren på specmödra sa att jag med stor sannolikhet skulle bli sjukskriven, då känns det ju onödigt att söka GP? Eller? Tänk OM jag inte blir sjukskriven? Jag kommer ju aldrig orka jobba till BF... Jag jobbar som förskollärare på en småbarnsavdelning, mkt lyft och bärande varje dag... Men alla får ju inte GP ändå...

Jag tänkte avvakta nu och höra med min BM när jag ska dit om två veckor. Hon kanske har något bra råd... Jag är lite clueless just nu...

• Bumman79
    AgnesGN skrev 2012-01-29 22:21:12 följande:
    Bumman - jag har oxå funderat på det där. Ska jag söka graviditetspenning? Är det lönt? Jag väntar ju tvillingar och läkaren på specmödra sa att jag med stor sannolikhet skulle bli sjukskriven, då känns det ju onödigt att söka GP? Eller? Tänk OM jag inte blir sjukskriven? Jag kommer ju aldrig orka jobba till BF... Jag jobbar som förskollärare på en småbarnsavdelning, mkt lyft och bärande varje dag... Men alla får ju inte GP ändå...

Jag tänkte avvakta nu och höra med min BM när jag ska dit om två veckor. Hon kanske har något bra råd... Jag är lite clueless just nu...
    Ja jag känner att det är många frågor man är helt lost inom....man vet inte för man har aldrig varit gravid förr..men jag får väl oxå fråga BM ska till henne på tisdag.
  • AgnesGN

Jo det är svårt med första barnet/en... =P Men det brukar ordna upp sig. Prata med din BM... Sen skadar det kanske inte att söka GP, även om man inte får det... men jag vet inte om jag ids om jag lix blir sjukskriven...

• bejb

Vet inte heller hur jag ska göra. Vet inte vad ni har för system i Sverige. Här får man själv välja om man tar mammaledigt 30 eller 50 vardagar före BF. Har man ett "farligt" jobb eller ett sånt jobb att man kan råka utsätta babyn för skador så har man rätt till särskilt moderskapsstöd(då får man detta tidigare). Och orkar man helt inte jobba pga sammandragningar,sjuk rygg,foglossning osv. hamnar man ju förstås att sjukskriva sig.
    Vet inte riktigt hur jag ska göra ännu. Tror inte jag kan jobba enda till slutet så det lutar mot att jag tar mammaledigt 50 d före BF. Då har jag också sommarsemester att ta ut,men det tror jag tar i pengar istället. Och en vecka vintersemester.
    Ska till bm om 2v igen och då ska jag fråga av henne hur hon tycker jag borde göra. Mitt jobb är ändå ett ganska "fysiskt jobb" så jag står i stort sett hela dan, lyfter,böjer o.s.v.
    Inte lätt dehär :)

• April09juni12

Min sons förskollärare väntade också tvillingar men blev inte beviljade GP och då jobbade hon på småbarnsavdelning. När jag väntade sonen så jobbade jag också på förskola och fick inte heller igenom GP tror det är väldigt svårt att få det när man jobbet på förskola tyvärr, varför vet jag inte för tungt är det ju med alla blöjbyten av och på klänning, i och ur stolar!

• PojkarnasMamma85
    April09juni12 skrev 2012-01-30 08:52:03 följande:
    Min sons förskollärare väntade också tvillingar men blev inte beviljade GP och då jobbade hon på småbarnsavdelning. När jag väntade sonen så jobbade jag också på förskola och fick inte heller igenom GP tror det är väldigt svårt att få det när man jobbet på förskola tyvärr, varför vet jag inte för tungt är det ju med alla blöjbyten av och på klänning, i och ur stolar!
    Jag fick GP/HP förra graviditeten och jag jobbar som förskollärare. Just då på en avelning med vissa barn som var oförutsägbara och lätt kunde slå till magen. Dock fick jag överklaga och det var tillslut foglossningen som avgjorde att jag fick det.

Den här gången är jag sjukskriven redan nu, hoppas FK godkänner detta bara.