• tm78

BF juni 2012

Testade positivt idag, och om jag har räknat rätt så blir det BF 2 juni 2012...
    Första graviditeten, så jag vet inte vad jag har att vänta mig. Spännande, och nervöst!

Än så länge har jag inte märkt något speciellt, mer än att jag har ömma bröst.

Fler som har BF i juni 2012, som vill följas åt?

• Svar på tråden BF juni 2012
  • NinnaBus

Får söka grav.peng från 3:e april så det kommer jag antagligen att göra...
    Får jag inte igenom det även efter en ev överklagan så har vi tillräckligt med dagar kvar för de stora barnen att ta ut. Så på något sätt blir det antagligen ledigt...

Hoppas på att kunna jobba tills dess i alla fall... Fogarna trasslar + sammandragningar, så vi får se hur länge det går...

• Bumman79

Verkar som att vissa blir godkända å andra inte....en slump verkar det vara :P. Men det jag tycker verkar bättre med att jobba så länge man kan är ju att man kan bli sjukskriven de sista veckorna om man går över 2 veckor är det ju nästan en månad man kan få sjukskriven istället för att ta ut föräldrapenning..

• Moa Li

Jag är lärare och eleverna slutar den 8:e och bebis är beräknad till den 11:e. Jag får väl se om jag kan jobba ända fram till sommarlovet, men hoppas på det. Har lite semester och kompdagar att ta ut i sluten, så kanske inte jobbar 100% i slutet. Hoppas bara jag klarar mig genom betygsättningarna :)

• IdaElinLivia040611
    PetraK skrev 2012-01-30 20:36:08 följande:
    Jag står och går på jobbet hela dagarna och det börjar bli tungt nu, så jag ska söka från mitten på april (så mycket man får söka), men jag går och inbillar mej att det inte kommer bli beviljat :/.
    Men om det blir det så kommer jag i vilket fall som helst jobba så länge jag kan.
    Sen tar jag nog ut semester dom där 11 dagarna innan BF och fram till BF tror jag...

Vet ni hur det funkar med fp?
    Min man jobbar borta varannan vecka, han jobbar 7 dagar, är hemma 7 dagar. Kan vi göra som så att jag bara tar ut kanske 2-3 dagar den veckan han är borta och han tar ut 7 dagar den veckan han är hemma? Han får ju ut bättre fp än mej och vi skulle kunna spara dagar på så vis, men får man göra så?
    Ja du får ta ut dagar hur du vill under det första året. Men från och med barnet fyller 1 år måste man ta ut 5 dagar i veckan för att behålla sin SGI. 

Jag är ju redan sjukskriven så det problemet e ju löst. Sen ska jag ta ut 4 dagar i veckan hade jag tänkt. Under sommaren kommer min man ta ut 3 dagar i veckan och jobba resten så kan vi vara hemma samtidigt stor del av sommaren:) MYYS!!!!! 
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Marcel Luca 120618
  • EmeelieeA
    Mamma MB skrev 2012-01-30 13:26:45 följande:
    Jag känner att jag inte har så mycket koll på havandeskapspenning, föräldrapenning och allt vad det heter. Jag önskar att jag kan jobba så länge som möjligt, men tänker att jag jobbar till och med sista maj (är beräknat till 9 juni). Men jag vet inte.. Allt känns som en enda stor djungel!
    Jag håller med dig!
  • Bumman79

Idag var jag på MVC och min barnmorska sa självmant att hon tyckte att jag skulle SÖKA graviditetspenning iaf...man kan inte få mer än ett nej sa hon.

När jag frågade varför hon tyckte det sa hon att jag vet ju inte hur jag mår i v 31 (kanske menade v 32) och då är det bättre att ha sökt bidraget för sen är det ju försent och hon pratade även om att det KAN vara mer knepigt att få igenom en sjukskrivning....

Så jag ska söka iaf...man kan ju välja att fortsätta jobba iaf sedan man måste ju inte vara hemma sen om man ångrar sig...

• zenoble

Jaha så man kan söka för 60 dagar även om man bara kommer va ledig 30 kanske? så får man bara ringa och säga om man jobbar längre? Skit svårt det där ju för det är ju dags att ansöka snart i så fall.

• Bumman79
    zenoble skrev 2012-01-31 19:31:54 följande:
    Jaha så man kan söka för 60 dagar även om man bara kommer va ledig 30 kanske? så får man bara ringa och säga om man jobbar längre? Skit svårt det där ju för det är ju dags att ansöka snart i så fall.
    Ja det är nog lika bra att ansöka om så mycket som möjligt för att sen isåfall ångra sig och jobba på lite till...men detta verkar svårt...bara att fylla i den där blanketten verkar vara en rätt tuff grej :P
  • PetraK

Jag har fyllt i blanketten och skrivit ett personligt brev om mitt jobb (DET var det svåra!!!) som jag ska skicka med, ringt om moderskapsintyg (får det imorrn eller i övermorrn). Det är en del med den där blanketten, årslön, årsarbetstid och så där, men min chef hade väldigt bra koll på det tack och lov!
    Jag ska ansöka om hel grav.penning från 60 dagar innan BF (49 dagar eller vad det blir med ersättning), men sen jobba så länge det går ändå tänkte jag..

• Bumman79
    PetraK skrev 2012-01-31 19:55:55 följande:
    Jag har fyllt i blanketten och skrivit ett personligt brev om mitt jobb (DET var det svåra!!!) som jag ska skicka med, ringt om moderskapsintyg (får det imorrn eller i övermorrn). Det är en del med den där blanketten, årslön, årsarbetstid och så där, men min chef hade väldigt bra koll på det tack och lov!
    Jag ska ansöka om hel grav.penning från 60 dagar innan BF (49 dagar eller vad det blir med ersättning), men sen jobba så länge det går ändå tänkte jag..
    Låter som jag hade tänkt...men får man hjälp av chefen att sitta ner å skriva i blanketterna?