• PetraK

BF juni 2012

Ja man kan ju flytta på den.
    Tar nog och får airbagen urkopplad och sen känner vi lite på't.

• PetraK

Ska nog också ta och kika på det då.

Har ni köpt babyskydd?
    Vad har ni för några i så fall?
    Jag var på babyproffsen i förrgår och då kollade vi på såna utan Isofix, för jag visste inte om vi hade det (det hade vi märkte jag igår), och då rekommenderade hon en Britax med bas. Tyckte den kändes bra.
    Men sen har ett grannpar erbjudit oss att köpa deras som dom hade till sonen, ett Brio Primo. Det är några som min karl känner sen tidigare och dom är tydligen väldigt överbeskyddande, så om dom säger att det är i jättefint skick och knappt använt så kan man lita på det (det säger även en annan kompis som känner dom mer än vi gör).
    Jag har hela tiden tänkt att babyskydd ska jag köpa nytt, men nu vet jag inte riktigt...

Skillnad Isofix och en sån där man spänner fast basen och klickar i stolen? Någon med erfarenhet? Vad är bäst?

• PetraK

Jag känner mej också otroligt lugn och trygg inför förlossningen, förväntansfull :). Nästan lite läskig känsla, trodde ju att man skulle vara lite smått livrädd hehe, hormoner?

Jag gick in i vecka 35 igår och idag började jag packa bb-väskan. Jättesvårt ju! Hur mycket bebiskläder behöver man ta med sig till bb? Och vad behöver bebisen ha på sig på hemvägen?
    Mycket att tänka på!
    Vad har/ska ni packa ner?

• PetraK

Vi har varit i samma sits och velat fram och tillbaka. Vi funderade inte på att lämna bort dom men antingen ha dom som innekatter ändå, men då skulle vi inte kunna öppna altandörr och så vidare, eller släppa ut dom, med konsekvensen att dom ju kan bli överkörda osv.
    Vi valde att göra dom till utekatter, började på riktigt igår.
    Jag har inte tänkt på det där med fästingar, men jag är uppväxt med utekatter som har sovit i våra sängar jämt, och trots det så fick jag min första fästing för två år sen.
    Vi har vant våra katter vid att dom inte får sova hos oss, genom att alltid ha dörren stängd på natten, och nu är dom aldrig där. I barnrummet är dom nog inte så mycket heller, men jag har inte bäddat sängen än.

Det man kan göra är väl att hålla koll på katterna så dom inte är i sängarna, kolla fästingar och byta sängkläder ofta.

Det finns nät som man kan köpa till spjälsängar också tror jag.
    Jag har myggnätet på på barnvagnen för där ville den ena katten gärna krypa ner..

Det jag tyckt varit jobbigt hittills är mest att det är katthår precis överallt. Blir skogstokig på att behöva rolla typ alla kläder!

• PetraK

Vet precis vad du menar. Det är jäkligt jobbigt.

Ni får fundera ut något bra. Känner ni att lämna bort dom är det bästa så är det ju så, klart det kommer vara jobbigt men man vill ju inte känna att dom enbart är problem.

• PetraK

Det där med katthår är ju mest bara jobbigt för ens egen del, tror faktiskt också att det är bättre med "lite skit i hörnen" än ett helt sterilt hem :). Sunt förnuft och allt sånt :).

Jag har fått en vidrig klåda över hela kroppen i princip! Min bm tror inte det är graviditetsklåda (kliar inte i handflator och på fotsulor) men jag var där idag för att ta blodprover.
    Jag har fått Tavegyl utskrivet, men tycker nog inte det hjälper så mycket. Blir mest bara trött och orkeslös :(. Kylbalsam hjälper en liten stund men den torkar ut så efter en stund kliar det pga torrheten! Aloeveragel har jag precis prövat och det kändes skönt, men nu börjar effekten avta.
    Det här gör mej galen och förstör känslan av att kunna njuta av graviditeten. Om det tänker hänga i till BF så vet jag inte vad jag gör :(!
    Jag kände mej så fin, nu känner jag mej bara ful och ofräsch, röda prickar lite här och var :(.

• PetraK

Fröken01: TS är inte kvar i tråden tror jag, så hon kommer inte lägga till den där.
    Vet inte om man kan maila forumvärdarna och dom lägger till den där länken.

• PetraK

Vi har ett skötbord i badrummet på nedervåningen, där jag antar att vi kommer byta oftast. Och sen har vi ett skötbord i barnrummet, blir väl nattblöjor och påklädning där kanske. Tror det kommer sluta med att man har skötbädden eller en handduk i sovrummet, tillsammans med våtservetter, i alla fall :P.
    Man vet ju inte vad man tycker är bäst förens man prövat :). Skit i vad andra säger :P.

Vi kommer förmodligen ha bebben i sängen dom första månaderna, men sen ska vi ha spjälsäng inne hos oss. Däremot har jag inget att lägga bebisen i på nedervåningen under dagarna. Jag skulle vilja ha en vagga men dom är så dyra! Är det värt det? Funderade på ett babynest och lägga i soffan men det vet jag att katterna kommer lägga beslag på :P, så helst något fristående högre som bebisen får ha i fred...

• PetraK

Speedofsound: ja, alla, varesig dom har barn eller ej, ska ha någon åsikt om hur man vill göra med allt :P. Jag kommer verkligen testa mej fram, man är ju olika.

Jag har en teoutonia mistral s med hårdlift. Funkar absolut att ha bebisen i, men det vore skönt med något mer permanent i vardagsrummet just. Men vi avvaktar :).

Det är så galet att det verkligen är dags snart! Jag fick snosa på min grannes 6-dagarsbebis häromdagen, galet mysigt! Längtar, längtar, längtar!!

• PetraK

Jag tänkte börja dricka det idag, men sen kom jag på att karln åker och jobbar mån-tis och sen ons-tis, SEN har han semester tills bebben kommer, och jag är fånig och vill inte riskera att sätta igång något när han är borta :P. Även fast det sägs att det inte sätter igång något.. Men när han kommer hem igen då får gärna bebisen titta ut snart! :)

Vecka 37+0 imorrn, den här veckan har varit tung! Börjat svullna i händer och fötter, dålig aptit och värmevallningar, fy sjutton.
    Men tiden går fortfarande fort, så det är ju bra :)...

Svar på tråden BF juni 2012